صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و پنج - ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و پنج - ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۹

محصولات کشاورزی ایران در سفره چشم‌بادامی‌ها

میزان صادرات محصولات کشاورزی در سال‌جاری به 350 میلیون دلار رسیده است

امین محمودی
خبرنگار

 روابط خوب ایران و چین در زمینه اقتصادی بار دیگر در دولت سیزدهم احیا شد به همین دلیل چینی‌ها در 10 ماهه سال‌جاری و براساس آمار گمرک بزرگترین شریک تجاری ایران بوده‌اند.
با این حال طی چند ماه اخیر و با دیپلماسی اقتصادی قوی دولت سیزدهم زمینه ورود کالاهای ایرانی به بازار چین فراهم شده است به طوری که چشم بادامی‌ها از مسئولین کشورمان خواسته‌اند محصولات کشاورزی ایرانی روانه این کشور شود. این مهم با سفر رئیس‌جمهور و وزیر جهاد کشاورزی به چین به مرحله اجرا درآمد و بسیاری از محصولات کشاورزی ایران قرار است به این کشور صادر شوند. به طوری که محصولات شیلاتی از جمله میگو و ماهیان خاویاری، محصولات لبنی، مرکبات از جمله سیب و پرتقال، عسل، پسته و زعفران و پای مرغ بزودی به این کشور صادر خواهند شد.

علاقه‌مندی چشم بادامی‌ها به محصولات ایرانی
در همین خصوص مهدی سروی؛ کارشناس کشاورزی و امنیت غذایی در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار کرد: خوشبختانه از سال گذشته تاکنون باب صادرات ایران به چین باز شده و به نظر می‌رسد بتوانیم از این محل ارزآوری مناسبی داشته باشیم. وی افزود: بسیاری از محصولات کشاورزی کشورمان که در آنها با مازاد تولید روبه‌رو هستیم می‌توانیم به چین صادر کنیم که از آن جمله می‌توان به مرکبات، زعفران و پسته اشاره کرد به طوری که در حال حاضر میزان تولید مرکبات 700 هزار تن بیشتر از سال گذشته بوده است. سروی خاطر نشان کرد: از طرف دیگر کشورهای شرق آسیا علاقه‌مندی زیادی به پای مرغ دارند از این رو چینی‌ها درخواست کرده‌اند که این فرآورده مرغ نیز به این کشور ارسال شود. این کارشناس کشاورزی و امنیت غذایی یادآور شد: متأسفانه دولت قبل هیچ برنامه‌ای برای صادرات محصولات کشاورزی به چین نداشت و از این بازار مهم غفلت ورزید، این در حالی است که از طرفی می‌توانستیم محصول مازاد خود را برای جلوگیری از ضایعات گسترده به چین صادر کرده و در شرایط تنگناها و تحریم‌های اقتصادی وضعیت بهتری داشته باشیم.

افزایش ۵ برابری صادرات محصولات کشاورزی به چین در سال‌جاری
وزیر جهاد کشاورزی در تشریح دستاوردهای همکاری ایران و چین در بخش کشاورزی از افزایش ۵ برابری صادرات محصولات کشاورزی ایران به چین در ۱۰ماه گذشته خبر داد و گفت: میزان صادرات به 350 میلیون دلار رسیده است. سیدجواد ساداتی‌نژاد تصریح کرد: بازار کشور چین بازار بزرگی است و در یک سال اخیر تلاش‌های زیادی برای دستیابی به صادرات محصولات ایرانی به این کشور شده است. وی با اشاره به امضای سه تفاهمنامه کشاورزی با کشور چین، گفت: یکی از تفاهمات انجام شده در زمینه صادرات انواع محصولات لبنی است که در این راستا، شرکت‌های ایرانی می‌توانند محصولات خود را به کشور چین صادر کنند. به گفته وزیر جهاد کشاورزی، بازار چین یک بازار ۱۰ میلیارد دلاری در حوزه فرآورده‌های لبنی است که ۳.۵ میلیارد دلار آن از محصولاتی است که در کشومان تولید می‌شود. وی پیش‌بینی کرد: تا دو سال آینده بتوانیم تا ۲ میلیارد دلار صادرات محصولات لبنی به کشور چین داشته باشیم. ساداتی‌نژاد دومین حوزه سند همکاری را صادرات محصول سیب به کشور چین عنوان کرد و گفت: یکی از محصولات باغی کشور سیب است که در فاز اول حدود ۱۰۰ هزار تن صادرات برای کشور چین در نظر گرفته شد که در کنار بازار صادراتی کشور پاکستان می‌تواند برای تولیدکنندگان ما مؤثر واقع شود.
وی سند سوم را اقدام مشترک در زمینه همکاری‌های کشاورزی بین دو کشور اعلام کرد و افزود: در زمینه‌های مختلف این مهم محقق می‌شود که زراعت یکی از حوزه‌های آن است؛ در این حوزه دیم و بذر دارای اهمیت بوده و مکانیزاسیون نیز جذابیت بسیاری برای بخش کشاورزی دارد. به گفته وی، در حوزه آبزیان اعم از تولید میگو، ماهیان خاویاری و... بازارپسندی خوبی در کشور چین وجود دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی