صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و پنج - ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و پنج - ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۷

چراغ مرکز مبادله ارز و طلا روشن شد

در نخستین روز کاری مرکز 391 میلیون دلار حواله با قیمت 36 هزار تومان معامله شد

مرکز مبادله ارز و طلا، روز گذشته در حالی دومین روز کاری خود را پشت سر گذاشت که دلالان همچنان از طریق کانال‌های تلگرامی به نرخ‌سازی کاذب خود ادامه می‌دهند به طوری که دیروز دلالان قیمتی بالاتر از 50 هزارتومان برای دلار اعلام کردند. گفتنی است، با وجود کاهش قابل توجه تعداد دلالان مقابل صرافی‌ها، هنوز برخی از دلالان که‌ خرید و فروش ارز با نرخ‌های کاذب انجام می‌دهند با نرخ‌سازی قصد مقاومت در برابر نرخ‌های بازار مبادله را دارند.
با این حال در مرکز مبادله ارز و طلا، قیمت کشف شده بدون هیچ تغییری با روز نخست کشف شد. نخستین قیمت کشف شده در این مرکز همزمان با آغاز به کار آن در روز دوم اسفند ماه 41 هزار و 549 تومان به ازای هر دلار بود که این نرخ برای دلار حواله‌ای 36 هزار و 130 تومان اعلام شد. روز گذشته نیز طبق قیمتی که در سامانه اعلام لحظه‌ای نرخ ارز اعلام شد، هر دو قیمت بدون هیچ تغییری باقی ماند. بدین ترتیب همچنان قیمت کشف شده دراین مرکز نسبت به قیمت بازار غیررسمی اعلام شده در کانال‌های تلگرامی بیش از 8 هزارتومان کمتر است. همان نرخی که به اعتقاد کارشناسان با توجه به شرایط اقتصادی کشور باید در کانال‌های پایین‌تری قرار گیرد. با این حال صاحبنظران اعتقاد دارند که در روزهای آینده با فعالیت مرکز مبادله ارز و طلا شاهد منطقی شدن نرخ ارز خواهیم بود. سید کمال سیدعلی معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با اشاره به راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا، گفت: نرخ‌سازی و بازارسازی بانک مرکزی تصمیم درستی است و می‌تواند حباب قیمت را از بین ببرد.
وی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا و مداخله‌گری بانک مرکزی در بازار ارز باعث می‌شود که حباب نرخ ارز از بین برود اما در ادامه بانک مرکزی باید به‌دنبال مدیریت تقاضا در بازار باشد.
 
عرضه ۵۰۶ میلیون دلار حواله در نخستین روز کاری مرکز
در نخستین روز کاری مرکز مبادله ارز و طلا در مجموع ۵۰۶ میلیون دلار حواله عرضه شد که از این میزان ۳۹۱.۶ میلیون دلار مورد معامله قرارگرفت. به گزارش بانک مرکزی، این معاملات بابت تأمین ارز واردات انواع کالاهای مورد نیاز کشور و مطابق با ثبت سفارش‌های تأیید شده انجام شد.
همچنین روز دوم اسفند بابت کالاهای اساسی شامل گندم، ذرت، جو، برنج، روغن... و دارو، مواد اولیه تولید دارو و تجهیزات پزشکی نیز تأمین و‌ پرداخت ارز با نرخ هر دلار ۲۸۵۰۰ تومان صورت گرفته است.
گفتنی است واردکنندگان و صادرکنندگان دیروز نیز در فضای موجود اقدام به ثبت درخواست تقاضا و عرضه ارز کردند و تأمین نیاز ارز واردات کشور در بستر این مرکز به سهولت و‌ شفافیت در حال تحقق است.
 
جزئیات گروه‌بندی جدید کالایی در بازار مبادله ارزی
بر اساس سیاست جدید ارزی، گروه‌بندی کالای وارداتی با تغییراتی روبه‌رو شده است. به گزارش تسنیم، بانک مرکزی در این روزها برای مدیریت بهتر بازار ارز، دست به اصلاح رویه‌های گذشته زده است. بر همین اساس تا طراحی بازار مبادله ارز و طلا عملاً تخصیص و تأمین ارز بسیاری از کالاهای ضروری و واسطه‌ای با وقفه یک ماهه روبه‌رو شده بود.
در همین راستا مهدی نیازی، قائم مقام وزیر صمت اعلام کرده، با توجه به شرایط بازار ارز تصمیمات جدیدی گرفتیم و گروه‌های جدیدی در حوزه ارز تعریف شده تا چالش‌های یک ماه گذشته برای تأمین مواد اولیه واحدهای‌ تولیدی روان شود.
براین اساس و طبق پیگیری‌های صورت گرفته، گروه‌بندی کالاها تغییر کرده و کالاهای گروه 26 عملاً لوکس محسوب شده و زمان تخصیص ارز آنها اعلام نشده است.
اطلاعیه اخیر حاکی از آن است که بانک مرکزی در اصلاحاتی که قصد دارد در طبقه‌بندی کالاهای وارداتی ایجاد کند، تغییرات جدی را در حوزه زمان تخصیص و نوع گروه‌بندی، اعمال کرده که به شرح زیر هستند:
1- تمدید و تخصیص گروه کالایی 1 و 21 (ارز آزاد بازار ثانویه) = 15 روز
2- تخصیص گروه کالایی 21 تا 25 = 38 روز
3- تخصیص گواهی‌های ثبت آماری به ارز درهم (با هر گروه کالایی) = 43 الی 60 روز.
یکی از اصلاحاتی که بانک مرکزی در نحوه تخصیص ارز (نیمایی و مبادله‌ای) قصد اعمال آن را دارد، تغییر گروه کالاهای الکترونیک بخصوص تلفن همراه، تبلت، نوت‌بوک و تجهیزات وابسته است.
گفتنی است طبق این تغییرات، موبایل‌های زیر 300 دلار کماکان در گروه 22 خواهند بود به این معنا که به آنها ارز ترجیحی تعلق می‌گیرد و موبایل بالای 300 دلار به گروه 26 منتقل شده و ارز بازار مبادله که حدود 36 تا 40 هزار تومان است را دریافت می‌کنند.
 
وضعیت بازار طلا وسکه
در جریان معاملات دیروز بازار ارز و طلا، ربع سکه با افت قیمت 350 هزار تومانی نسبت به روزسه‌شنبه، عرضه شد.‌ بنابراین گزارش، دیروز سکه امامی (طرح قدیم) در بازار ‌‌نسبت به روز قبل‌، با ۲۹۰ هزار تومان افزایش قیمت، ۲۹ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان نرخ‌گذاری شد، سکه تمام بهار آزادی جدید نیز بدون تغییر قیمت، به نرخ ۲۷ میلیون و ۲۰ هزار تومان معامله شد.
نیم سکه در بازار دیروز‌ با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی، به قیمت ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نرخ‌گذاری شد، ربع سکه نیز با افت ۳۵۰ هزار تومانی، ۱۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان عرضه شد، همچنین هر سکه گرمی بدون تغییر نسبت به روز قبل‌ ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد.
هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز نسبت به روز قبل‌، با افزایش ۶۸ هزار تومانی، دو میلیون و ۳۸۲ هزار تومان نرخ‌گذاری شد‌.

جستجو
آرشیو تاریخی