صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و پنج - ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و پنج - ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۰

صعود 131 هزار واحدی شاخص کل

ورود بیش از 1000 میلیارد تومان پول حقیقی به معاملات خرد بازار سهام

 با به صدا درآمدن سوت پایان معاملات هفته جاری در روز چهارشنبه 3 اسفند، شاخص کل بورس بازده هفتگی 8.64 درصدی را به ثبت رساند تا سهامداران با دستانی پر‌تر از هفته‌های گذشته به استقبال اولین تعطیلات اسفند ماه بروند.
با پایان معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل با رشد 8.64 درصدی و صعود بیش از 131 هزار واحد نسبت به هفته گذشته همراه شد و در ارتفاع یک میلیون و 656 هزار و 600 واحدی قرار گرفت. شاخص هم‌وزن نیز در این هفته با رشد 6 درصدی بیش از 28 هزار واحد افزایش ارتفاع داد و در سطح 503 هزار و 232 واحد ایستاد. همچنین در این هفته شاخص کل فرابورس نیز بازدهی 7.19 درصد و افزایش یک هزار و 432 واحدی را به ثبت رساند و در تراز 21 هزار و 346 واحد جای گرفت. میانگین ارزش معاملات خرد در این هفته معادل 7 هزار و 919 میلیارد تومان بود که نسبت به میانگین هفته گذشته با رشد 101 درصدی همراه بود.
آنچه در این هفته توجه کارشناسان را به خود جلب کرد، این بود که به رغم تجربه یک ماه خروج متوالی پول از معاملات خرد، این بازار در هفته جاری با ورود پول حقیقی روبه‌رو شد و در مجموع به‌طور خالص یک هزار و 30 میلیارد تومان پول حقیقی در این هفته به بازار معاملات خرد وارد شد.
نکته جالب آن است که اکثر کارشناسان بازار سرمایه، این بازار را در آخرین ماه سال به دلایل مختلف ضعیف قلمداد کرده و انتظار حجم پایین معاملات را دارند. از جمله دلایل این امر را نزدیک بودن عید نوروز و افزایش فروش حقوقی‌ها جهت تأمین منابع مالی برای پرداخت عیدی کارمندان می‌دانند همچنین این ماه پایان سال مالی اکثر شرکت‌ها است از این رو جهت تسویه اعتباراتی که در گذشته دریافت کرده‌اند اقدام به فروش می‌کنند. دولت نیز برای تأمین کسری‌های خود، به‌طور معمول در این ماه دست به فروش دارایی‌های خود می‌زند. علاوه بر اینها، خریدهای شب عید نیز از دیگر عواملی است که می‌تواند خروج حقیقی‌ها را سبب شود. اما به‌رغم عوامل مذکور، ماه اسفند با ورود پول حقیقی و صعود چشمگیر شاخص کل بورس و ارزش بالای معاملات خرد آغاز شد. آنچه در این زمینه مورد توجه است، انتشار خبر حذف نرخ ارز ثابت نیمایی 28 هزار و 500 تومانی برای شرکت‌های بورسی در پی راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران است. با توجه به موارد اعلام شده، منابع ارزی شرکت‌های بورسی بر‌اساس سازکار جدید مبتنی بر منابع و مصارف کشف قیمت می‌شوند. از این‌رو، با توجه به اختلاف نرخ ارز بازار غیررسمی و نرخ ارز نیمایی، این شرکت‌ها با افزایش درآمد و سود‌سازی همراه خواهند شد.  بنابراین، با خوش‌بینی نسبت به بهبود وضعیت شرکت‌های صادرات محور، سهام گروه‌های نفتی، فلزات اساسی و شیمیایی‌ها جذاب شده و تقاضا برای آنها با افزایش چشمگیری روبه‌رو شد. از آنجا که این شرکت‌ها، مهمترین گروه‌های شاخص‌ساز بازار سرمایه به حساب می‌آیند، لذا شروع توفانی شاخص کل را در اسفند ماه شاهد بودیم.

جستجو
آرشیو تاریخی