صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و چهار - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و چهار - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۴

محکومیت اقدام اشغالگرانه اسرائیل ادامه دارد

زمین خواری صهیونیست ها صدای شورای امنیت را هم درآورد

حسین فاطمی
خبرنگار

شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای، تصمیم اخیر کابینه رژیم صهیونیستی مبنی بر مشروعیت بخشی به ۹ کانون شهرک‌سازی در کرانه باختری را محکوم کرد. امریکا یکی از کشورهایی است که این اقدام تل‌آویو را محکوم کرده است.
به گزارش روزنامه رأی الیوم، شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد که این تصمیم رژیم صهیونیستی مانعی در برابر دستیابی به صلح است. در ادامه این بیانیه آمده است: «تداوم فعالیت شهرک‌سازی اسرائیل اصل راه حل دو کشوری را تهدید می‌کند.» شورای امنیت همچنین مخالفت خود را با تمامی اقدامات یکجانبه‌ای که صلح در خاورمیانه را مختل می‌کند، ازجمله توسعه شهرک‌سازی، مشروعیت بخشی به کانون‌های شهرک‌سازی، تخریب منازل فلسطینی‌ها و کوچاندن اجباری اهالی منطقه اعلام کرد و نسبت به تصمیم مشروعیت بخشی به ۹ کانون شهرک‌سازی بشدت ابراز نگرانی و تعجب کرد. در ادامه این بیانیه اقدامات خشونت آمیز صهیونیست‌ها، یورش به اماکن مقدس فلسطین، بازداشت خودسرانه فلسطینی‌ها و بویژه کودکان در کرانه باختری اشغالی محکوم شد. قرار بود در جلسه شورای امنیت یک پیش‌نویس قطعنامه در محکومیت تصمیم کابینه رژیم صهیونیستی درباره شهرک‌سازی در کرانه باختری به رأی گذاشته شود؛ اما در لحظات آخر امارات به عنوان تهیه کننده این پیش‌نویس اعلام کرد که در پی توافقات صورت گرفته میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی با میانجیگری امریکا این پیش‌نویس را ارائه نمی‌کند به همین دلیل جلسه شورای امنیت با صدور یک بیانیه محکومیت ساده خاتمه یافت.
 
واکنش حماس به بیانیه شورای امنیت
جنبش مقاومت اسلامی حماس ساعتی پس از انتشار بیانیه شورای امنیت موضعگیری ضعیف این نهاد در قبال جنایات و شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین را محکوم کرد. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، این جنبش در بیانیه‌ای تأکید کرد: «اقدام شورای امنیت در بسنده کردن به صدور یک بیانیه، نشان می‌دهد این نهاد از زیر بار مسئولیت‌های محوله خود به موجب قوانین بین‌الملل شانه خالی کرده است.» این جنبش جامعه بین‌الملل و شورای امنیت را به اتخاذ تدابیر بازدارنده علیه رژیم صهیونیستی و سیاست شهرک‌سازی و توسعه‌طلبی آن و عدم اکتفا به محکومیت و ابراز نگرانی دعوت کرد.
 
خشم نتانیاهو
در نقطه مقابل مقاومت فلسطین، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از بیانیه شورای امنیت انتقاد کرد. به گزارش رویترز، دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی این بیانیه را «مغرضانه» خواند و از امریکا به دلیل حمایت از این بیانیه انتقاد و اعلام کرد: «این بیانیه نباید صادر می‌شد و امریکا نیز نباید به آن ملحق می‌شد.»عصبانیت دولت نتانیاهو از موضعگیری امریکا در شورای امنیت در حالی است که فشارهای سیاسی و اقدامات دولت بنیامین نتانیاهو باعث تنش‌هایی میان تل‌آویو و واشنگتن شده است و کاخ سفید در پرونده‌های زیادی با دولت کنونی رژیم صهیونیستی اختلاف دارد. به گزارش روزنامه واشنگتن پست، امریکا و رژیم صهیونیستی در پرونده‌هایی از جمله برنامه‌های دولت نتانیاهو برای اصلاح نظام قضایی و تلاش‌ها برای گسترش شهرک‌ها در کرانه باختری اختلاف دارند. به نوشته این روزنامه، تنش در روابط تل‌آویو و واشنگتن صرفاً اختلافات سیاسی نیست. اختلافات ایدئولوژیک هم میان دموکرات‌های امریکایی و دولت راستگرای تل‌آویو رو به افزایش است و این مسأله ائتلاف دو طرف را تغییر خواهد داد.واشنگتن پست با اشاره به نقش تغییرات جمعیتی در پیشبرد سیاست رژیم صهیونیستی به سمت راستگرایان نوشته است، راستگرایان دینی حتماً در انتخابات آتی تأثیر خواهند گذاشت. در همین ارتباط دان بن دافید، شخصیت آکادمیک در تل‌آویو نیز اعلام کرد: «این افزایش حتمی است. رأی دهندگان «حریدیم» (ارتودکس و تندرو) با میانگین بالا حاضر خواهند شد و همگی به احزاب حریدیم رأی خواهند داد.» این حقایق نشان می‌دهد سیاستی که دموکرات‌ها در واشنگتن آن را ترجیح می‌دهند و دولت‌های چپگرای میانه آن را تضمین می‌کنند دیگر ممکن نیست. رأی دهندگان راستگرا خواهان امتیازهای ویژه‌ای برای ساکنان مذهبی افراطی هستند که از جمله آن معافیت از خدمت نظامی برای یهودیان افراطی اسرائیلی و کمک‌ها به اقلیت حریدیم است.
 
رئیس شاباک: اعتراضات به «نقطه جوش» رسیده است
در حالی که تنش‌ها در داخل سرزمین‌های اشغالی رو به افزایش گذاشته و بر میزان تظاهرات‌ها علیه نتانیاهو افزوده شده است، رئیس سرویس امنیت عمومی رژیم صهیونیستی (شاباک) نسبت به ملتهب شدن وضعیت در اراضی اشغالی هشدار داد. به گزارش خبرگزاری سما، رونین بار طی روزهای گذشته با مقامات ارشد در ائتلاف دولتی و اپوزیسیون مذاکره کرده و از آنها خواست اوضاع را آرام کنند. وی نسبت به ملتهب شدن اوضاع که ممکن است ثبات را در اراضی اشغالی به خطر اندازد، هشدار داد.این اظهارات بر اساس برآوردهای جامعه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی مطرح شده است. رئیس شاباک معتقد است اعتراضات به «وضعیت انفجاری رسیده و با نزدیک شدن به نقطه جوش ثبات را به خطر خواهند انداخت.» به نوشته هاآرتص، مشارکت شاباک در برخورد با اعتراضات ضد دولت نتانیاهو به دلیل نگرانی‌های امنیتی در مورد نفوذ عناصر چپ افراطی در میان تظاهرکنندگان با هدف آسیب رساندن به نهادهای دولتی صورت می‌گیرد. به گفته یک منبع پلیس، شاباک در طول ماه گذشته، عملیات خود را علیه آنچه آنارشیست‌های چپ توصیف می‌کند، گسترش داده و با اظهاراتی که آن را علیه مقامات ارشد دولتی تحریک‌آمیز توصیف کرده، مقابله کرده است. این نهاد اطلاعاتی رژیم صهیونیستی اخیراً اعلام کرده بود، بار به کوبی شبتای، بازرس کل پلیس رژیم صهیونیستی نسبت به افزایش دامنه اظهارات تحریک‌آمیز در رسانه‌های اجتماعی که شامل درخواست برای آسیب فیزیکی به نخست وزیر و سایر مقامات می‌شود، هشدار داده است.

جستجو
آرشیو تاریخی