صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و چهار - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و چهار - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۳

مقام‌های اروپایی در واکنش به درخواست شماری از تجزیه‌طلبان ضد ایرانی در «بروکسل» اعلام کردند

امکان تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران را نداریم

مقام‌های اروپایی بار دیگر معترف شدند نمی‌توانند به درخواست ادعایی تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران جمهوری اسلامی پاسخ مثبت دهند. «آنالینا بربوک»، وزیر خارجه آلمان با اعلام اینکه «مبنای قانونی برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران وجود ندارد»، گفت: «فعلاً زمینه حقوقی در اتحادیه اروپا برای قرار دادن سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی را نداریم.» در همین حال «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم موضع مشابهی گرفت و با اعلام اینکه به رغم تظاهرات گسترده ایرانی‌های معترض در بروکسل، این اتحادیه سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار نمی‌دهد، تأکید کرد: «این صداها قوانین ما را تغییر نمی‌دهند.»
دی ماه گذشته بود که قریب به اتفاق نمایندگان پارلمان اروپا در نشستی در شهر «استراسبورگ» فرانسه به طرحی رأی مثبت دادند که از اتحادیه اروپا می‌خواست تا نیروی سپاه پاسداران را تروریستی اعلام کند. این در حالی بود که شورای وزیران اتحادیه اروپا در نشست اوایل بهمن ماه خود با وجود انتشار لیست تحریمی علیه ایران از تروریستی اعلام کردن سپاه عقب‌نشینی کرد و خواسته قانونگذاران اروپایی را نادیده گرفت. در پی همین نشست نیز «بورل» نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: «نمی‌شود گفت چون کسی سازمانی را دوست ندارد، آن را تروریست بنامیم. اول به تصمیم یک دادگاه در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیاز داریم. پس از آن، می‌توان موضوع را در سطح اتحادیه اروپا مطرح کرد.» اما این در حالی بود که این خواسته همچنان از سوی برخی محافل و اپوزیسیون ضد ایرانی پیگیری می‌شد. چنان‌که شماری اندک از مخالفان ضد ایرانی در تظاهرات 2 روز پیش شهر بروکسل که همزمان با نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا برگزار شد، خواسته ادعایی خود برای تروریستی اعلام کردن سپاه را تکرار کردند. اگرچه اتحادیه اروپا در پایان نشست خود تحریم‌های تازه‌ای را برای ۳۲ فرد و 2 نهاد جمهوری اسلامی اعلام کرد اما به مطالبه مخالفان ضد ایرانی دست رد زد و آن را مغایر قوانین و مقررات بین‌المللی این اتحادیه ارزیابی کرد.
 
هشدارهای ایران
تردیدی وجود ندارد که این عقب‌نشینی نمی‌توانست فارغ از هشدارهایی باشد که جمهوری اسلامی در واکنش به این تحولات از خود نشان داده است. چنان‌که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه چندی پیش در مواضعی هشدارآمیز با اعلام اینکه جمهوری اسلامی این اقدام را یک اقدام غیرمسئولانه و غیرمنطقی می‌داند، اعلام کرد: «اروپا حتماً می‌داند ایران در مقابل اقدامات محاسبه نشده و نسنجیده دست بسته نیست و از توان و اراده لازم برای برخورد متقابل در این زمینه برخوردار است.»
به این ترتیب مقام‌های ایران در مواجهه با این امر کوشیدند اروپایی‌ها را متوجه این واقعیت کنند که تکرار اشتباه تاریخی ایالات متحده مبنی بر تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران چگونه می‌تواند به راه بی‌بازگشت آنها در قبال جمهوری اسلامی تبدیل شود. بویژه که کشورهای اروپایی ماه‌هاست با تبعات جنگ پرهزینه اوکراین دست و پنجه نرم می‌کنند از این رو تصمیم به تروریستی اعلام کردن سپاه می‌توانست چالش‌هایی را برای این کشورها ایجاد کند که هزینه‌های آنها را در شرایط کنونی مضاعف سازد.
 
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی