نُتِ سی و هشتم

شبی به یاد سفیر سنتور ایران

رضا مهدوی نوازنده سنتور و پژوهشگر موسیقی در چهارمین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در «شب حسین ملک» قطعاتی را به صورت بداهه به یاد استاد خود اجرا کرد.
مهدوی پیش از اجرای خود در سخنانی به آشنایی با حسین ملک و آموزش در مدرسه این هنرمند برجسته سنتور اشاره کرد و گفت: بنده افتخار داشتم در دوران کودکی در ابتدای دهه 60 به مکتب حسین ملک بروم؛ او شخصیتی کاریزماتیک و بیانی سلیس و طنزگونه داشت که وقتی در آن شرایط سخت موسیقی با افراد صحبت می‌کرد به آنها انگیزه و امید می‌داد. در واقع حسین ملک سفیر سنتور ایران در جهان بود و در ۳۵ کشور به اجرا رفته بود و هیچ موسیقیدانی این قدر سفر به خارج از ایران نداشت.
او افزود: حسین ملک شیوه خاص نوازندگی خود را داشت که همین او را از هم‌دوره‌ای‌هایش متمایز می‌کرد. علاوه بر شیوه تکنوازی خاص آنچه او را متفاوت و مشهورتر از سایر نوازندگان می‌کرد ابداع و تغییرات ماندگاری بود که در ساز سنتور ایجاد کرد.
این پژوهشگر موسیقی بیان کرد: من تنها دو سال شاگرد او بودم اما تا آخرین روزهای حیاتشان با ایشان رفت و آمد داشتم؛ حسین ملک نخستین نوازنده‌ای بود که در تلویزیون ایران با ساز سنتور نوازندگی کرد.
مهدوی درباره یکی از وجوه بارز کار حسین ملک اظهار داشت: استاد ملک شهرت دیگری هم دارد اینکه آهنگساز سرود «سی تیر» با شعری از ابوالحسن صبا بود، در واقع حسین ملک به خاطر این سرود ضدامپریالیستی در سال‌های دهه 30 تحت تعقیب بود؛ البته سرود «سی تیر» را ما در سال ۱۳۷۳ در حوزه هنری اجرا کردیم.
این نوازنده مدرس سنتور درباره اجرای بداهه خود در شب حسین ملک توضیح داد: در این برنامه کاملاً بداهه نواختم، در بداهگی ناخواسته از مخاطبان و استادم حس گرفتم؛ در حین اجرا ناخواسته ملودی در خاطرم نقش بست که می‌شود در آینده آن را آهنگسازی و به صورت تک‌نوازی و ارکسترال اجرا کرد؛ همین بداهه دستمایه‌ام شد و به نظرم آمد در گام‌های مختلف آن را اجرا کنم؛ در محدوده شور و آوازهای شور مدلاسیون کردم و اشاره‌ای به اصفهان داشتم و در بینش آواز زدم و گوشه‌هایی از موسیقی دستگاهی را به روایت خودم اجرا کردم.
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و صد و سی و چهار
 - شماره هشت هزار و صد و سی و چهار - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱