صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و چهار - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و چهار - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۰

جهش 126 هزار واحدی شاخص بورس در دو روز

بازار در روز گذشته 65 هزار واحد دیگر رشد کرد و به محدوده یک میلیون و 660 هزار واحد رسید

دومین روز معاملات اسفندماه باز هم برای سهامداران خوش یمن بود و شاخص‌های بازار با رهبری صادرات محورها، بانکی‌ها و نفتی‌ها، دومین گام بلند خود را بر زمین گذاشتند.
در جریان معاملات دیروز، شاخص کل بورس با ثبت جهش 65 هزار واحدی، خود را تا محدوده یک میلیون و 660 هزار واحد بالا کشید و شاخص کل هم وزن نیز به پشتوانه اکثریت سهام موجود در بازار توانست 14 هزار واحد رشد کند و در بالای 507 هزار واحد بایستد.
شاخص کل فرابورس نیز در این روز بیش از 604 واحد افزایش یافت و در محدوده 21 هزار واحد به کار خود پایان داد.
در جریان معاملات روز سه‌شنبه، از 740 نمادی که در کل بازار مورد معامله قرار گرفت، 516 نماد (70 درصد) با افزایش قیمت رو به رو شد و 110 نماد نیز در صف خرید به کار خود پایان داد.
در مقابل نیز 224 نماد با کاهش قیمت رو به رو شد که از این تعداد 39 نماد در صف فروش قرار گرفت.
روند افزایش قیمت در بازار سهام طی معاملات دوشنبه و سه‌شنبه گذشته از طرف سهامداران حقیقی حمایت شده است و درحالی که سهامداران حقوقی به جهت تأمین مالی مخارج آخر سال و تسویه‌حساب‌ها، عرضه‌های خود را در بازار بالا برده‌اند، ورود بیش از یکهزار و 550 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار را شاهد بوده‌ایم.
همچنین استقبال سهامداران حقیقی در کنار افزایش عرضه حقوقی‌ها باعث شد تا تنور معاملات داغ شود و ارزش معاملات خرد با رشد 20 درصدی نسبت به روز قبل بار دیگر به محدوده 11 هزار میلیارد تومان بازگردد که جزو بالاترین ارقام ثبت شده در نیمه دوم سال 1401 به حساب می‌آید.
تداوم استقبال سهامداران از بازار سهام از زمانی شروع شد که بانک مرکزی براساس سیاست‌های جدید خود، الزام فروش ارز در نرخ ثابت 28 هزار و 500 تومانی را از منابع ارزی شرکت‌های صادرات محور برداشت و با اتخاذ روشی جدید مقرر شد تا ارز حاصل از صادرات این شرکت‌ها در سامانه فروش ارز و طلا و از طریق عرضه و تقاضا کشف قیمت شود. رویه‌ای که از نظر کارشناسان تأثیر بسیار زیادی بر رشد درآمد و سودسازی شرکت‌های بورسی بخصوص شرکت‌های صادرات محور و شرکت‌هایی که محصولات آنها بر اساس نرخ ارز در داخل کشور به فروش می‌رسد، خواهد داشت و از این‌رو به سرعت بر انتظارات سرمایه‌گذاران تأثیر‌گذار شده است.
براساس نظر کارشناسان، درصورتی که تغییراتی در سیاست‌های دولت در مواجهه با درآمدهای ارزی صنایع بورسی صورت نگیرد و این شرکت‌ها در ادامه بتوانند ارز صادراتی خود را با نرخ رقابتی به فروش رسانند، قیمت سهام در بازار به سرعت عقب ماندگی خود را نسبت به سایر بازارها جبران خواهد کرد و شاخص‌ها نیز می‌توانند رکوردهای جدیدی در روزهای باقی مانده سال‌جاری و شروع معاملات سال آینده به ثبت رسانند.
باید توجه داشت، نهایی شدن بودجه سال 1402 و تغییرات در قیمت‌های جهانی محصولات در کنار افزایش یا کاهش قیمت خوراک و انرژی و هرگونه موفقیت در بازارگشایی و تسهیل تجارت شرکت‌های ایرانی با خارج از کشور می‌تواند بر انتظارات تأثیر‌گذار شود و روند بازار را دستخوش تغییر کند.
به‌عنوان مثال، طی روزهای قبل شاهد بازارگشایی برای حضور بیشتر محصولات لبنیاتی ایران در بازارهای خارجی بودیم و در زمینه نفت و فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی و محصولات معدنی، توافق‌های تجاری با چین صورت پذیرفته که این موارد می‌تواند در کنار تغییر سیاست‌های ارزی بانک مرکزی، سود‌سازی شرکت‌ها را به شدت افزایش دهد.
انتظار می‌رود در سال آینده شرکت‌های ایرانی راه خود را برای حضور در بازارهای جهانی هموار کنند و بازدهی بیشتری را برای سهامداران خود به ارمغان آورند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی