صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۹

برخورد تعزیراتی با گرانفروشان گوشت

خریداران در مواجهه با گرانفروشان با سامانه 124 تماس بگیرند

 
از حدود یک ماه و نیم گذشته قیمت گوشت روند افزایشی به خود گرفت و دولت هم با عرضه گوشت منجمد از منابع استراتژیک، اقدام به واردات کرد و حالا با وجود نوسانات قیمتی این روند با سرعت بیشتری در حال انجام است. طبق اعلام ایوب فصاحت مدیرکل سازمان میوه و تره بار استان تهران، با توجه به تفاوت قیمتی که در بازار با میادین میوه و تره بار وجود دارد، میزان درخواست خانوارها بسیار بالا رفته و به حدود سه برابر رسیده است. بنابراین با توجه به شرایط فعلی تلاش می‌شود با همکاری وزارت جهاد کشاورزی گوشت گرم به میزان لازم تأمین شود. دولت علاوه بر توزیع گوشت وارداتی که با ارز یارانه‌ای به کشور وارد شده است، تلاش خود را برای تنظیم بازار این محصول به کار گرفته است. بر همین اساس نیز طبق مصوبه قرارگاه امنیت غذایی، طرح برخورد با گرانفروشی گوشت قرمز در سراسر کشور آغاز شده است که در صورت مشاهده عدم رعایت سود مصوب قانونی توسط فروشندگان گوشت قرمز، با متخلفان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.
مسعود امراللهی مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌و‌گو با «ایران» در تشریح برخورد با گرانفروشی گوشت قرمز در کشور گفت: از روز یکشنبه هفته جاری برخورد با گرانفروشی گوشت در سراسر کشور در مراکز توزیعی، فروشگاهی، زنجیره‌ای و تأمینی آغاز شده است. در گزارش میدانی دیروز از فروشگاه‌های عرضه گوشت در تهران، براساس فاکتور‌های خرید، طرح نظارت را اجرایی کرده‌ایم. در فروشگاه‌های خرده فروشی هم اگر فروشنده‌ای گوشت را بیش از درصد سود تعیین شده به فروش برساند، طبق دستورالعمل سازمان حمایت با آن برخورد می‌شود. وی ادامه داد: فروشندگانی که درصد سودی که از سوی اتحادیه به آنها ابلاغ شده را درنظر نگیرند و بیشتر از آن هر کیلو گوشت را محاسبه کنند، متخلف محسوب می‌شوند. بازرسان ما رصد میدانی از سطح شهر برای مقابله با گرانی را آغاز کرده‌اند اما مردم هم می‌توانند در صورت مشاهده تخلف با سامانه 124 تماس بگیرند و واحد متخلف را معرفی نمایند تا بازرسان به محل مورد نظر برای رسیدگی مراجعه کنند.
امراللهی متذکر شد: با توجه به برآوردهای انجام شده قصابی‌های سطح شهر هر کیلو گوشت را در حدود 290 تا 300 هزار تومان باید به فروش برسانند که در صورت گرانفروشی یا عدم ارائه فاکتور فروش مشمول تخلف شده و خریداران می‌توانند بر همین اساس از آنها شکایت کنند. وی با اشاره به افزایش قیمت گوشت قرمز همزمان با واردات آن گفت: در این ایام سال مصرف گوشت افزایش پیدا می‌کند ضمن اینکه در آستانه سال جدید و ماه رمضان هستیم و بنابراین تقاضا برای خرید افزایش پیدا کرده است.
امراللهی در پایان سخنانش اظهار کرد: واردات گوشت قرمز از طریق شرکت‌های خصوصی انجام گرفته و وزارت جهاد نسبت به سیاستگذاری در نحوه توزیع اقدام کرده است. اکنون از گوشت‌های وارداتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، گوشت گوسفندی کیلویی 247 هزار تومان، لاشه 235 - 230هزار تومان، گوشت چرخ کرده گوساله175 - 170، چرخ کرده مخلوط 197- 192 و راسته گوساله 220- 215هزار تومان به فروش می‌رسد.
گزارشات میدانی خبرنگار «ایران» حاکی از آن است در شرایطی که قیمت هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی 232 هزار تومان، گوشت گوساله داخلی بین 215 تا 220 هزار تومان و گوشت وارداتی کمتر از قیمت‌های فوق در میادین میوه و تره بار در حال عرضه است، بعضی از رسانه‌های کشور از جمله روزنامه سازندگی در گزارشی تحت عنوان «طغیان گوشت» به عرضه گوشت کیلویی 500 هزار تومان اشاره کرده و به جوسازی پیرامون چنین نرخ‌هایی پرداخته است. ذکر این نکته ضروری است که در شرایط کنونی دمیدن بر نرخ‌های نیم میلیون تومانی گوشت به طور روانی می‌تواند بر افزایش قیمت‌های مجدد تأثیرگذار باشد. بنابراین طرح چند باره این موضوعات نمی‌تواند به تعدیل بازار کمک کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی