صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و یک - ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و یک - ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۵

در حاشیه دومین روز کنفرانس امنیتی مونیخ رخ داد

تظاهرات آلمانی‌ها علیه جنگ‌طلبی ناتو

زهره صفاری
خبرنگار

کنفرانس امنیتی مونیخ دیروز در حالی دومین روز خود را پشت سر گذاشت که گروه های حامی صلح با برپایی تظاهراتی از غرب خواستند دست از جنگ برداشته، به صلح بیندیشد.
به گزارش اسپوتنیک، در حاشیه برگزاری پنجاه‌و‌نهمین نشست امنیتی مونیخ، حامیان صلح در اعتراض به برگزاری این کنفرانس که حمله به روسیه مهم‌ترین محور آن بود، خواستار توقف ارسال سلاح به اوکراین شدند. این تجمع اعتراضی از سوی گروهی موسوم به ائتلاف «مونیخ می ایستد» سازماندهی شده بود و برگزارکنندگان آن تأکید داشتند کشورهای اروپایی و امریکایی باید به جای تحویل تسلیحات نظامی به کی‌یف، روند مذاکرات میان روسیه و اوکراین را تسریع کنند.
نمایش قدرت کرملین علیه غرب
این تظاهرات در حالی برگزار شد که روسیه همزمان با نشست ضدروسی مونیخ اقدام به برپایی رزمایش مشترکی در اقیانوس هند کرد.
به گزارش وال استریت ژورنال، نیروهای دریایی روسیه، چین و آفریقای‌جنوبی از روز جمعه همزمان با کنفرانس امنیتی مونیخ این رزمایش را در ساحل شرقی آفریقای‌جنوبی آغاز کردند و قرار است روسیه روز ششم نیز مانوری ویژه داشته باشد. مانوری که بسیاری آن را جایی برای آزمایش موشک‌های مافوق صوت روسیه ارزیابی می کنند. سفارت امریکا در آفریقای‌جنوبی با انتقاد شدید از این کشور آفریقایی اعلام کرد: «مجوز آفریقای‌جنوبی برای برگزاری این رزمایش مشترک، به مسکو این فرصت را خواهد داد تا علاوه بر محک ظرفیت‌های نظامی خود، در مهمترین برهه جنگ اوکراین، همپیمانان جهانی‌اش را معرفی کند.» اما وزارت دفاع آفریقای جنوبی که ماه گذشته در پاسخ به انتقادات، این رزمایش نظامی را مانوری معمول میان ملت‌های دوست اعلام کرده بود در برابر انتقاد جدید امریکا سکوت اختیار کرد و در عین حال از آمادگی کشورش برای برگزاری مانورهای بعدی با هر یک از کشورهای غربی خبر داد.

نگرانی غرب از نمایش نظامی روسیه
در این رزمایش دریایی که در زبان انگلیسی با نام «دود» (Smoke) ثبت شده است، حدود 350 نیروی نظامی آفریقای‌جنوبی مشارکت خواهند داشت و یکی از مهمترین نکات آن آزمایش موشک‌های مافوق‌صوت زیرکن روسیه است که قابلیت پرتاب تا 9 برابر سرعت صوت و برد هزار کیلومتر را دارد. به نوشته ایسنا به نقل از تاس، همزمان با این رزمایش، روسیه دومین بمب‌افکن استراتژیک خود را نیز به طور آزمایشی به پرواز درآورده و در حال ساخت سومین فروند از این بمب‌افکن‌ها است.
آفریقای جنوبی پیش‌تر نیز در سال 2019 با دو کشور چین و روسیه رزمایش مشترک برگزار کرده بود و این بار به دلیل بحران شرق اروپا مورد انتقاد بسیار غربی‌ها قرار گرفته است. در این رزمایش قرار است کشورهای شرکت کننده علاوه بر مانور مقابله با انفجارهای ساحلی و سیل، حمله به دزدان دریایی را نیز به نمایش بگذارند. اما این شرایط کاخ سفید و شرکایش را بشدت نگران کرده است. به طوری که به نوشته بی‌بی‌سی، سخنگوی کاخ سفید با اعتراف به این امر گفت: «همراهی هر کشوری در رزمایش با روسیه، آن هم در شرایطی که مسکو در حال نبرد با اوکراین است، امریکا را نگران می‌کند.»
الیزابت سیدروپولوس، رئیس مؤسسه روابط بین‌المللی آفریقای‌جنوبی معتقد است: «روسیه بیشترین بهره را از این رزمایش می‌برد چراکه می‌تواند قدرتش را کیلومترها دورتر از خاک خود به رخ کشیده و ادعای منزوی شدنش از سوی غرب را رد کند. از سوی دیگر این رزمایش نشان می‌دهد که تنها غرب در برابر روسیه است نه جهان.»
 
کنفرانس امنیتی مونیخ علیه مسکو
روسیه هراسی غرب حدود یک سال پس از بحران اوکراین، برای دومین سال پیاپی مهمترین کنفرانس امنیتی جهان در مونیخ را به حمله به روسیه متمرکز کرد، آن هم در شرایطی که بار دیگر حتی یک نماینده از این کشور نیز دعوت نشده بود.
به گزارش سایت سازمان ملل، پنجاه و نهمین کنفرانس امنیتی مونیخ امسال همزمان با رزمایش روسیه، چین و آفریقای‌جنوبی، آغاز شد و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین و اولاف شولتز، صدراعظم آلمان سخنرانان افتتاحیه آن بودند.
ولودیمیر زلنسکی که به صورت ویدیویی سخنرانی می‌کرد با تأکید بر اوضاع وخیم کشورش گفت: «باید عجله کرد چراکه هیچ راهی جز پیروزی اوکراین نمی‌توان پیدا کرد، اما باید در تصمیم گیری‌ها، ارسال تسلیحات و حتی محدود کردن قوای روسیه بسرعت عمل کنیم. نباید تأخیر کرد چراکه این سرعت عمل، برای زندگی‌ها مؤثر است.» رئیس جمهور اوکراین با هشداری به شرکای غربی‌اش مدعی شد: «بدون شک اوکراین آخرین هدف حمله ولادیمیر پوتین نخواهد بود و در زمانی که غرب همچنان برای فرستادن یا نفرستادن تانک به اوکراین یا اینکه چه تعداد بفرستد تصمیم می‌گیرد، کرملین در فکر مولداوی است.»
به گزارش فرانس 24، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان نیز برخلاف تردیدهای چند وقت اخیرش برای ارسال تانک‌های درخواستی اوکراین، در این نشست، با تغییر موضعی فاحش، از متحدان امریکایی و اروپایی خواست ارسال تسلیحات سنگین مانند تانک به کی‌یف را سرعت بخشند و گفت: «شرکایی که تانک‌های جنگی در اختیار دارند باید همین حالا آنها را به اوکراین بفرستند.»
امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز با تأیید موضع شولتز برای حمایت از اوکراین گفت: «حالا زمان مذاکره نیست. ما باید حمایت‌هایمان از اوکراین را چند برابر کنیم. مردم و ارتش این کشور نیازمند کمک‌های ما هستند. شرکای غربی کی‌یف آماده یک جنگ طولانی در اوکراین بوده‌اند.» او در عین حال با اشاره به تدبیر نگاه سیاستمداران غربی به تغییر حکومت در روسیه تأکید کرد هرگز از تغییر رژیم در روسیه حمایت نخواهد کرد: «بگذارید به صراحت بگویم که حتی یک لحظه نیز به تغییر حکومت در روسیه باور نداشته‌ام چراکه نمی‌دانیم چه تغییراتی قرار است اتفاق بیفتد، چه کسی روی کار بیاید و...»
این موضع‌گیری‌ها در حالی است که چند روز پیش از آغاز این نشست، مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده به فایننشال تایمز گفته بود: «جنگ اوکراین تنها از طریق یک توافق صلح و با مذاکره پایان می‌یابد چرا که کشدار شدن این جنگ احتمالاً شانس پیروزی را برای اوکراین نیز صفر می‌کند.»

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی