صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و یک - ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و یک - ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۳

عرضه کالاهای اساسی با 25 درصد تخفیف

قیمت اقلام اساسی در آستانه سال جدید با اجرای طرح فجر تا فطر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کنترل شده است

نفیسه امامی
خبرنگار

بر اساس تجارب سال‌های گذشته همواره در آستانه نوروز، اقلام مصرفی و کالاهای اساسی و ضروری مورد استفاده خانوارها دستخوش تغییرات زیادی می‌شوند و افزایش قیمت پیدا می‌کنند؛ این مسأله‌ای است که با تدبیر تازه وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تأمین امنیت غذایی، واردات و توزیع بعضی از کالاهای اساسی می‌تواند جلوی نوسان و رشد قیمت‌ها را بگیرد. به همین منظور نیز دولت اقدام به اجرای طرح فجر تا فطر با هدف کاهش و تثبیت قیمت کالاهای اساسی تا پایان ماه مبارک رمضان و ایام عید در فروشگاه‌های زنجیره‌ای سراسر کشور کرده است.
طبق سنوات گذشته در ایام پایانی سال اصناف با بهانه بازار شب عید در هر حوزه‌ای اقدام به گران کردن کالا می‌کردند و این موضوع بیشتر به یک فرهنگ تبدیل شده بود اما امسال برخلاف سال‌های گذشته فرهنگ‌سازی برای ارزان‌فروشی انجام گرفته است.
طرح «فجر تا فطر» با همکاری فروشگاه‌های زنجیره‌ای از ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ در سراسر کشور اجرا شد؛ در این طرح ۳۴ قلم کالا جزو کالاهای اساسی و مصرفی مردم است که با تخفیف ۱۰ تا ۲۵ درصد عرضه می‌شود و شامل کالای اساسی و مایحتاج عمومی مردم اعم از برنج، مرغ، گوشت قرمز، روغن، لبنیات، حبوبات، چای و کنسرو‌ها می‌شود.
لبنیات به عنوان یکی از مهمترین محصولات غذایی که افزایش قیمت را تجربه کرده است، جزو 34 قلم کالای اساسی است که در این طرح عرضه می‌شود و ۴ محصول لبنی مشمول قیمت‌گذاری همچون شیر بطری کم چرب، شیر نایلونی کم‌چرب، پنیر  uf۴۰۰ گرمی و ماست دبه‌ای کم چرب با تخفیف ۵ درصد و دیگر محصولات لبنی با ۲۰ درصد تخفیف توزیع می‌شود.
«مسعود امراللهی» مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به استقبال فروشگاه‌های زنجیره‌ای از طرح فجر تا فطر، گفته است: در ایام دهه فجر ایده‌ای برای ارزان‌سازی غذای مردم در شب عید و ماه رمضان بررسی و قرار شد که با همکاری بخش خصوصی و اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای این طرح اجرایی شود. فروشگاه‌های زنجیره‌ای با سود صفر درصد کالاهای اساسی در این طرح مشارکت کرده‌اند که تأثیر آن کاهش قیمت مواد غذایی است. فروشگاه‌های زنجیره‌ای پای کار آمده و در این طرح شرکت دارند و با نصب بنر طرح فجر تا فطر، از اجرای طرح و تخفیف‌های آن اطلاع‌رسانی کرده‌اند.

نظارت کامل بر اجرای طرح فجر تا فطر
 درصد تخفیف‌های مختلفی در این طرح وجود دارد که هم کیفیت کالا، هم میزان تخفیف آن توسط بازرسان جهاد، صمت و اتاق اصناف رصد می‌شود و علاوه بر این نظارت کامل روی طرح وجود دارد و همه جزئیات آن کنترل می‌شود. در حالی‌که از زمان اجرای طرح فجر تا فطر 18 روز گذشته است، تعداد کالاهای ارائه شده به تدریج بیشتر شده و در حال تکمیل است که با توجه به استقبال خریداران از تخفیفات ارائه شده در این طرح نواقص آن در حال مرتفع شدن هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی