صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی - ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی - ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۸

ایران و چین بازی برد - برد اقتصادی در شرق

فصلی نوین در رونق و توسعه تجارت ایران آغاز می‌شود

رئیس‌جمهور اواسط هفته جاری در سفری سه‌روزه وارد پکن شد که اجرایی شدن سند همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین یکی از اهداف مهم سفر اعلام شده است، سندی که در صورت اجرایی شدن تا ۴۰۰ میلیارد دلار جذب سرمایه‌گذاری برای ایران در پی خواهد داشت. در سفر آیت‌الله رئیسی وزرای اقتصاد، امور خارجه، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، صمت، نفت و همچنین رئیس‌کل بانک مرکزی حضور داشتند. با توجه به اینکه دستاوردهای این رویداد می‌تواند چشم‌انداز روشنی را برای رونق تجارت ایران و چین فراهم کند نظرات تنی چند از فعالان و کارشناسان اقتصادی را جویا شدیم.
استراتژی صادرات انرژی
یحیی آل اسحاق رئیس پیشین اتاق بازرگانی اظهار داشت: این سفر در توسعه روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور می‌تواند نقش کلیدی داشته باشد و تأثیر بسزایی در حال و آینده روابط بین‌المللی ایران بگذارد. وی افزود: این سفر جهت نهایی شدن توافقنامه ۲۵ ساله، ساماندهی نظام ارزی و تأمین کالا، صادرات نفتی، گسترش ارتباطات منطقه‌ای و... خواهد بود که تغییرات اساسی را در نظام اقتصادی جهانی ایجاد خواهد کرد. رئیس پیشین اتاق بازرگانی تصریح کرد: نگاه توسعه روابط با چین و روسیه و مبادلات اقتصادی سه جانبه تأثیر زیادی در بهبود وضعیت اقتصادی کشور خواهد داشت. آل اسحاق با بیان اینکه این سفر روابط سرد ایران با چین در گذشته را ترمیم خواهد کرد، گفت: دنیا منتظر است ماحصل این سفر را ببیند زیرا این سفر معادلات سیاسی و اقتصادی دوران تحریم را برهم می‌زند. رئیس اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق ادامه داد: مسأله‌ای که از نظر بنده اولویت زیادی دارد، تأمین استراتژی صحیح در حوزه مدیریت صادرات انرژی است که با چه سازکاری قرار است از این پس صادرات صورت گیرد و چگونه بحث نقل و انتقالات ارزی صورت گیرد، زیرا حجم عظیمی از نقدینگی ارزی کشورمان در چین است که در صورت تسهیل برخی امور می‌تواند این منابع به اقتصاد کشور ترزیق شود.
 
توافقات باید دوجانبه باشد
سیدکاظم دلخوش اباتری؛ عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه چین همتای مهم اقتصادی ایران است، گفت: در این سفر آقای رئیس‌جمهور باید از توانمندی‌های چین در ابعاد مختلف اقتصادی استفاده کند و از طرف دیگر در ارائه توانمندی‌های ایران در حوزه‌های مختلف برای بهره‌گیری چین از آن کوشا باشد. وی بیان داشت: به طور حتم ما در بسیاری از حوزه‌ها بخصوص حمل و نقل می‌توانیم از تکنولوژی‌های چین بهره ببریم اما نباید فراموش کنیم که این سفر باید دو جانبه باشد، به این دلیل که چین قطعاً می‌خواهد از ظرفیت‌های اقتصادی بهره‌مند شود. سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هدف اصلی مذاکرات دو طرف در این سفر سند همکاری اقتصادی ۲۵ ساله است، گفت: تیم اقتصادی ایران باید با اهتمام کامل و دقیق این موضوع را پیش ببرند تا بتوانند پس از ارائه لایحه آن توسط دولت به مجلس قدم در راه عملیاتی شدن آن بردارند.

شفاف‌سازی ابعاد تهاتر نفت
عباس معمارنژاد؛ کارشناس مسائل اقتصادی و معاون اسبق وزیر اقتصاد نیز گفت: نخستین موضوعی که باید در رأس دستور کار رئیس جمهور و تیم اقتصادی همراه صورت گیرد، اقدامات لازم در راستای عملیاتی شدن تفاهمنامه ۲۵ ساله ایران و چین است. وی تصریح کرد: از طرف دیگر منابع ارزی متعلق به ایران نزد بانک‌های چین است که به صورت جدی باید مذاکراتی صورت گیرد تا بخشی از آن آزاد و برای بهبود شرایط داخلی به اقتصاد کشور تزریق شود. معمارنژاد ادامه داد: به هر جهت یکی از بزرگ‌ترین مشتریان نفتی ایران از گذشته چین بوده است که با توجه به تحریم‌ها می‌توان میزان صادرات را افزایش داد و به موجب آن در خصوص نحوه تهاتر نفت با سایر کالاهای اساسی با چین تصمیم‌گیری کرد.

تمرکز بر اولویت چاشنی مطالباتی
ایرج ندیمی؛ نماینده ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی هم با تأکید بر افزایش سفرهای بین‌المللی رئیس حمهور، بیان داشت: لازم است با تمامی کشورها به غیر از خطوط قرمزها مراودات سیاسی و اقتصادی برقرار سازیم البته گاهی ممکن است دستاوردهای آنی ایجاد نشود، ولی در عین حال باید این روند توسط مسئولان بلندپایه صورت پذیرد زیرا موجب درهم شکستن انزوای ناشی از تحریم‌ها می‌شود. وی با اشاره به اینکه سفر رئیس جمهور به چین باید با چاشنی مطالباتی باشد، گفت: لازم است دراین سفر مطالبات ناشی از فروش نفت و میعانات و ....تدابیر ترجیحی صورت گیرد تا سرعت‌ عمل در اصل هدایت در برداشت صورت گیرد. این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: نکته بعدی در رابطه با موضوع ارتباطاتی است که چین با اعراب ایجاد کرده که باید نقش قبلی خودمان را در مواجهه با چین بازیابی کنیم؛ در واقع باید فرصت‌سازی‌های جدید ایجاد کنیم. ندیمی با اشاره به اینکه احیای مطالبات مالی باید محور قرار گیرد، تصریح کرد: به هر جهت ایران فرصت جدیدی تحت عنوان پیمان شانگهای دارد که باید دراین سفر ابعاد مختلف آن را تثبیت کرد زیرا چین یکی از ارکان اصلی در پیمان شانگهای است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی