صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی - ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی - ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۷

صورتحساب 5 6 میلیارد دلاری

در 40 روز اخیر، 4 میلیارد دلار برای مواد اولیه، 2 میلیارد دلار برای واردات کالای اساسی و 500 میلیون دلار برای دارو هزینه شده است

بانک مرکزی ایران صورتحساب 6.5 میلیارد دلاری که از10 دی ماه امسال تاکنون در سامانه نیما در اختیار واردکنندگان قرار گرفته است را منتشر کرد. درحالی که برخی از منتقدان این بانک را متهم به ارزپاشی می‌کنند، جزئیات صورتحساب ارزی دولت نشان می‌دهد که این مبلغ صرف واردات اساسی‌ترین کالاهای مورد نیاز کشور شده است. دراین مدت به ترتیب مواد اولیه مورد نیاز بخش تولید، کالاهای اساسی و دارو و تجهیزات پزشکی سه مصرف کننده ارز کشور بوده‌اند.
طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی؛ از تاریخ  10 دی ماه سال 1401، بالغ بر 6.5 میلیارد دلار به منظور واردات کالاهای اساسی، دارو و اقلام بهداشتی و مواد اولیه کارخانجات در سامانه نیما عرضه شده و در اختیار واردکنندگان قرار گرفته است.
برپایه اطلاعات ارائه شده از سوی بانک مرکزی، در راستای تحقق واردات اقلام مورد نیاز به کشور و جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای ذیربط، حدود ۲ میلیارد دلار از مبلغ مذکور بابت واردات کالاهای اساسی مانند گندم، برنج و نهاده‌های دامی اعم از ذرت، کنجاله، جو و بذر و... پرداخت شده است. علاوه براین برای واردات مواد اولیه مورد احتیاج تولیدات کارخانجات تحت صنایع مختلف کشور مانند الیاف، پشم، کائوچو و مواد اولیه تولید لاستیک، ماشین‌آلات و تجهیزات تولید نیز بیش از ۴ میلیارد دلار تأمین و انتقال یافته است.
همچنین برای واردات اقلام زیرمجموعه وزارت بهداشت شامل دارو، مواد اولیه تولید دارو، واکسن، شیر خشک و سایر موارد ضروری مشابه نیز میزان ۵۰۰ میلیون دلار تأمین و پرداخت شده است.
گفتنی است تخصیص و تأمین ارز در سامانه نیما بر اساس ثبت سفارش‌های تأیید شده در سامانه جامع تجارت صورت می‌گیرد و کالای مربوطه در مهلت معین مطابق مقررات ارزی به کشور وارد شده و به تناسب از واردکننده رفع تعهد ارزی به عمل می‌آید. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع متولی به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی شده و مورد پیگیری قانونی قرار می‌گیرد.
تأمین ارز مورد نیاز برای واردات کشور که با مدیریت بانک مرکزی و همکاری وزارتخانه‌های متولی همچنان ادامه دارد موجب شده تا ورود کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم به میزان مناسب در ایام پایانی سال جاری و نیز آغاز سال جدید با اطمینان کامل انجام شود.
 
عرضه ارزهای آزاد شده عراق به 400 میلیون یورو رسید
علاوه بر فروش بالغ بر 300 میلیون یورو ارز از محل منابع موجود کشورمان در عراق طی روزهای گذشته در سامانه نیما، در روز گذشته نیز به میزان 100 میلیون یورو از این محل عرضه شد.
براساس گزارش بانک مرکزی، متعاقب گشایش‌های ارزی در زمینه استفاده از منابع موجود در کشور عراق پس از گذشت بیش از یکسال توقف فروش ارز از آن محل، بالغ بر 300 میلیون یورو ارز مزبور در سامانه نیما طی روزهای گذشته، معامله شد.
همچنین در این روز به میزان 100 میلیون یورو از محل منابع موجود در کشور عراق عرضه شد که از این محل بالغ بر 28 میلیون یورو ارز مورد درخواست شرکت‌های خصوصی معامله شده و مابقی در پروسه نهایی شدن است.
این موضوع در روزهای آتی نیز تداوم خواهد داشت و بازرگانان و تجار با این گشایش ارزی قادر خواهند بود تا ضمن تسریع در انجام فرایندهای تجاری و بانکی از محل منابع مربوطه، تقاضاهای ارزی خود را برای واردات کالاهای اساسی با سرعت بیشتر و به نحو مناسب‌تری پوشش دهند.

جستجو
آرشیو تاریخی