صفحات
شماره هشت هزار و صد و بیست و نه - ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و بیست و نه - ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۲

پزشکان ایرانی در کنار زلزله‌زدگان ترکیه

مهسا قوی‌قلب
خبرنگار

وزیر بهداشت ترکیه اعلام کرده است که ۱۹ هزار و ۳۰۰ نفر از شهروندان زلزله‌زده در بیمارستان‌های این کشور تحت درمان قرار دارند. حالا نگرانی‌ها از نجات افراد به سمت بروز بیماری‌های واگیردار و درمان بازماندگان زلزله ترکیه و سوریه است.
اینها در حالی است که تیم‌هایی از سوی جمعیت هلال‌احمر ایران از همان دقایق نخست زلزله در ترکیه در این کشور حاضر بودند و ۳۲ تیم عملیاتی جست‌وجو و درمان شامل ۱۷۰ نفر به کشور ترکیه و سوریه شامل ۱۵۹ نفر به ترکیه و ۱۱ نفر به سوریه اعزام شده‌اند. راه‌اندازی مرکز هدایت عملیات جمعیت هلال‌احمر در فرمانداری شهر آدی یامان، برپایی اولین اردوگاه اسکان اضطراری با ظرفیت ۲۰۰ دستگاه چادر در منطقه آدیامان ترکیه، ارسال سومین محموله اقلام امدادی و کمک‌های بشردوستانه به وزن ۵۵ تن و راه‌اندازی اردوگاه اسکان اضطراری در شهر حلب سوریه به ظرفیت ۴۰۰ نفر و توزیع غذای گرم بین آسیب‌دیدگان، از اقدامات مهم دیگری است که در شش روز گذشته توسط جمعیت هلال‌احمر کشورمان انجام شد.
پیمان نامدار، معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر در گفت‌و‌گو با «ایران» در خصوص تیم‌های اعزامی درمان اضطراری هلال‌احمر و اعزام پزشکان برای درمان زلزله‌زدگان و همکاری با وزارت بهداشت در این خصوص گفت: تا امروز به 136 نفر خدمات تخصصی پزشکی ارائه داده‌ایم ولی 1733 نفر توسط پزشکان ایرانی ویزیت شده‌اند. برای 508 نفر عمل پانسمان انجام شده و برای 192 نفر هم سرم‌تراپی صورت گرفته است. ۳۱۹ عمل آتل‌بندی و گچ‌گیری توسط پزشکان ایرانی صورت گرفته و زخم‌های ۱۹۰ بیمار بخیه زده شد.
 تیم سامانه درمان اضطرار کشور ما از تاریخ 18 بهمن ماه بنا به درخواست کشور ترکیه در محل مستقر شد. بخش‌های بیمارستان‌های دولتی و اورژانس نیازمند کادر پزشکی بودند، بنا به این دلیل در آن مناطق خدمات‌رسانی خود را ادامه دادیم. تاکنون 9 هزار و 256 نفر از خدمات جمعیت هلال احمر ایران برخوردار شدند. کادر پزشکان متخصص و عمومی، پرستاری، سونوگرافی، تزریقات، نوار قلب، دارو و مواردی از این قبیل از جمله خدماتی است که تاکنون ارائه شده است.
به گفته نامدار، اساس ساختار بهداشت و درمان اضطراری مبتنی بر نیاز کشور مبدأ است که از طریق فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر هدایت شده و زیرمجموعه‌ای از یک برنامه کلان محسوب می‌شود و کشور ما هم یکی از شرکت‌کنندگان در این حوزه است. او در ادامه اضافه کرد: ساختار ما سیستمی کاملاً داوطلبی است و تعداد کادر پزشکی که شامل پزشک، پرستار، ماما و تخصص‌های دیگر است، بر اساس استاندارد بین‌المللی  تیمی 17 نفره ترکیبی از خانم و آقا را تشکیل می دهد.
علاوه بر موارد یاد شده در خصوص احتمال وقوع پس‌لرزه و ضرورت حفظ جان امدادگران نامدار توضیح داد: بحث ایمنی و امنیت جزء لاینفک آموزش‌های امدادگران است و تک‌تک اعضای جمعیت این دوره‌ها را سپری کرده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی