صفحات
شماره هشت هزار و صد و بیست و نه - ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و بیست و نه - ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۰

تارا و فیدلیتی بورسی 110 تا 300 میلیون تومان پایین‌تر از بازار

معاملات دیروز با فروش 6 هزار و 500 خودروی سواری پایان یافت

در راند دوم معاملات خودرو در بورس، دو شرکت ایران خودرو و بهمن موتور با 6 هزار و 500 دستگاه خودرو به بازار آمدند که بیش از 30 هزار تقاضا برای آن به ثبت رسید و تمامی خودروها به فروش رسید. بنا به اعلام قبلی بورس کالای ایران روز سه‌شنبه، 25 بهمن‌ماه خودروهای تارا دستی سفید، فیدلیتی 5 و 7 نفره در رنگ‌های سفید و مشکی و ریسپکت سفید و مشکی در 7 نوبت به حراج گذاشته شد.

تارا دستی سفید 175 میلیون تومان زیر قیمت بازار فروخته شد
با مشخص شدن تعداد چند برابری متقاضیان تارا دستی، شرکت ایران خودرو تعداد 3 هزار خودرو به عرضه‌های روز سه‌شنبه اضافه کرد تا در مجموع 5 هزار دستگاه خودرو از این مدل به حراج گذاشته شود.
در مقابل حدود 23 هزار تقاضا برای این خودرو به ثبت رسید تا کشف قیمت این خودرو 80 درصد بالاتر از قیمت پایه و در محدوده 460 میلیون تومان انجام پذیرد.این بالاترین قیمت کشف شده برای تارا دستی سفید در بین 3 حراج اتفاق افتاده در بورس کالا است. با این حال، با توجه به قیمت 635 میلیون تومانی این خودرو در بازارهای غیر رسمی، خودروی فروخته شده در بورس کالا 175 میلیون تومان ارزان‌تر است. این درحالی است که خودروی تارا در 17 خرداد سال آینده و با ثبت مدل 1402 به خریداران تحویل خواهد شد. لازم به ذکر است قیمت این خودرو با احتساب 9درصد ارزش افزود ه و سایر هزینه‌ها محاسبه می‌شود و براین اساس اختلاف قیمت تارا در بورس نسبت به بازار غیررسمی به 110 میلیون تومان می‌رسد.
همچنین باید توجه داشت تارای فروش رفته در معاملات دیروز بورس کالا به صورت صفر  1402 به مشتریان تحویل خواهد شد و این موضوع مقایسه قیمت این خودرو با قیمت صفر 1401 آن در بازار غیررسمی را تا حدودی با مشکل روبه‌رو می‌کند.

فیدلیتی 5 نفره 338 میلیون  تومان پایین‌تر از قیمت بازار فروخته شد
250 خودروی فیدلیتی 5 نفره مشکی در دومین نوبت معاملات دیروز به حراج گذاشته شد و این خودرو نیز با رشد 80 درصدی نسبت به قیمت پایه، در محدوده یک میلیارد و 362 میلیارد تومان کشف قیمت شد که با توجه به قیمت یک میلیارد و 700 میلیون تومانی ادعایی در بازارهای غیر رسمی، حدود 338 میلیون تومان اختلاف را نشان می‌دهد.
این خودرو با احتساب 9 درصد ارزش افزوده و هزینه‌های جانبی، در حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان برای خریداران تمام می‌شود.فیدلیتی 5 نفره در آخرین معاملات بورس کالا حدود یک میلیارد و 60 میلیون تومان قیمت داشت که در عرضه جدید حدود 300 میلیون تومان افزایش داشته است.
در نوبت دوم عرضه فیدلیتی 5 نفره (رنگ سفید) قیمت این خودرو نسبت به نوبت اول عرضه این خودرو تا حدودی کاهش یافت و به محدوده یک میلیارد و 357 میلیون تومان رسید. در عرضه دوم فیدلیتی تعداد 831 تقاضا به ثبت رسید.

فیدلیتی 7 نفره بورسی، 330 میلیون تومان پایین‌تر از قیمت بازار غیر رسمی
در نوبت سوم معاملات دیروز 250 دستگاه فیدلیتی 7 نفره سفید به حراج گذاشته شد و این خودرو با افزایش 87 درصدی نسبت به قیمت پایه، در عدد یک میلیارد و 440 میلیون تومان کشف قیمت شد. این درحالی بود که در بازارهای غیر رسمی قیمت این خودرو در حدود یک میلیارد و 770 میلیون تومان برآورد می‌شود و به این ترتیب فیدلیتی بورسی، 330 میلیون تومان پایین‌تر از قیمت بازارهای غیر رسمی مورد معامله قرار گرفته است.
البته در نوبت بعدی عرضه فیدلیتی 7 نفره (رنگ مشکی)، فشار تقاضا برای این خودرو افزایش یافت و قیمت این خودرو تا یک میلیارد و 536 میلیون تومان بالا رفت. این قیمت با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و سایر هزینه‌های جانبی، در محدوده بازارهای غیر رسمی قرار می‌گیرد. موعد تحویل این خودرو 25 اردیبهشت ماه سال آینده است.

ریسپکت 290 میلیون تومان پایین‌تر از بازار
200 خودروی ریسپکت مشکی با قیمت پایه 643 میلیون تومان در نوبت چهارم عرضه‌های دیروز به حراج گذاشته شد که این خودرو با ثبت بیش از یک هزار تقاضا و شدت بالای رقابت، در عدد یک میلیارد و 110 میلیون تومان فروخته شد.
این قیمت در مقایسه با عدد یک میلیارد و 400 میلیون تومانی بازارغیر رسمی در حدود 290 میلیون تومان پایین‌تر بود. قیمت تمام شده ریسپکت مشکی در بورس کالا، قیمت کشف شده روی تابلو به علاوه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و ۳۶.۱ میلیون تومان سایر هزینه‌های ثابت و جانبی است.این نخستین عرضه ریسپکت در بورس کالا بود.
در نوبت دوم عرضه خودرو ریسپکت ( رنگ سفید) این خودرو با تقاضای یک هزار و 792 عددی رو به رو شد و قیمت آن در محدوده یک میلیارد و 110 میلیون تومان باقی ماند.

نسبت یک به پنج عرضه و تقاضا
با وجود این که در معاملات دیروز شرکت ایران خودرو عرضه تارا را 3 هزار دستگاه افزایش داد اما در مجموع در مقابل 6 هزار و 500 دستگاه خودروی عرضه شده بیش از 30 هزار تقاضا به ثبت رسید که نسبت یک به پنج عرضه نسبت به تقاضا را نشان می دهد. کارشناسان بر این باورند، افزایش تعداد و تنوع عرضه خودرو در بورس کالا می تواند تعادل را به بازار بازگرداند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی