صفحات
شماره هشت هزار و صد و بیست و هشت - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و بیست و هشت - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۴

واشنگتن در تدارک قطعنامه‌ای برای اعمال فشار بر سوریه است

بازی امریکا با کارت زلزله

حسین فاطمی
خبرنگار

 به دنبال مخالفت جبهه النصره با ورود کمک‌های دولت سوریه به مناطق زلزله‌زده شمال غرب این کشور، سفیر امریکا در سازمان ملل در جدیدترین تحرکات کشور خود علیه دمشق، از شورای امنیت خواست با تصویب قطعنامه‌ای ارسال کمک‌ها به این منطقه را تسهیل کند.
به گزارش شبکه سومریه نیوز، امریکا از شورای امنیت سازمان ملل خواست، هرچه سریع‌تر با تصویب قطعنامه‌ای امکان ارسال کمک‌های بین‌المللی به مناطق تحت کنترل گروه‌های مسلح مخالف سوری در شمال غرب این کشور را از طریق چند گذرگاه فراهم کند.
لیندا توماس گرینفیلد، نماینده امریکا در سازمان ملل در این‌باره گفت: «در حال حاضر هر لحظه و ساعت از اهمیت بالایی برخوردار است و مردم در مناطق آسیب‌دیده روی ما حساب می‌کنند.» وی افزود: «ما نمی‌توانیم آنها را ناامید کنیم. باید فوراً به قطعنامه‌ای رأی دهیم که در راستای درخواست سازمان ملل برای اجازه استفاده از گذرگاه‌های مرزی اضافی به منظور ارسال کمک‌های بشردوستانه باشد. زمان آن فرا رسیده است که با فوریت و هدفمند اقدام کنیم.» این در حالی است که پیشتر سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز در راستای مقصر جلوه دادن دمشق برای نرسیدن کمک‌ها به مناطق تحت کنترل مخالفان از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه خواسته بود، اجازه ارسال کمک‌ها به این مناطق را بدهد. این درحالی است که منابع سازمان ملل اخیراً اعلام کردند گروه تروریستی «جبهه النصره» تاکنون با ورود کمک‌های امدادی دولت سوریه به مناطق زلزله زده تحت کنترل آن در شمال سوریه قاطعانه مخالفت کرده است. این منابع تأیید کردند، نمایندگان سازمان ملل با جدیت تلاش می‌کنند، مقامات «جبهه النصره» را متقاعد کنند از موضع مخالف‌شان در مخالفت با ورود کمک‌ها دست بکشند و با ورود این کمک‌ها موافقت کنند.

دمشق: غرب فقط به تروریست‌ها توجه دارد
امریکا در شرایطی در تلاش است دمشق را متهم به اهمال در امدادرسانی‌ها کند که پیشتر دولت سوریه از انجام تدارکات لازم برای ارسال کمک‌ها به مناطق خارج از کنترل دولت در شمال غرب این کشور خبر داده بود. بثینه شعبان، مشاور ریاست جمهوری سوریه نیز گفته بود: «متأسفانه غرب فقط به مناطقی که تروریست‌ها در آن هستند - جایی که کلاه سفیدها هستند - اهمیت می‌دهد، اما به مناطقی که اکثر مردم سوریه در آن زندگی می‌کنند اهمیتی نمی‌دهد.» او تأکید کرد: «ما کمک‌های امریکا و اتحادیه اروپا را قبول می‌کنیم اما آنها به رغم درخواست رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از تمام کشورها برای کمک به سوریه هیچ‌گونه کمکی را پیشنهاد ندادند. غرب برای حمایت از تروریست‌ها در مناطقی که خارج از کنترل دولت سوریه است کمک می‌کند و در درجه اول حمایت از داعش، جبهه النصره و کلاه‌سفیدها برای غرب مهم است و هیچ توجهی به مناطقی که بیشتر سوری‌ها در آنجا زندگی می‌کنند، ندارد.» وی همچنین بر لزوم لغو تمام تحریم‌های اقتصادی غرب در سوریه که موجب رنج و مشکلات برای ملت این کشور شده است و مانع عملکرد مناسب نهادهای دولتی برای مقابله با پیامدهای زلزله می‌شود تأکید کرد.

فرصت طلبی گروه‌های تروریستی
اتهام‌زنی‌ها به دولت سوریه در حالی ادامه دارد که خبرها و تحلیل‌ها از وضعیت مناطق زلزله‌زده سوریه متفاوت است و برخی ناظران هشدار داده‌اند، گروه‌های تروریستی حاضر در شمال سوریه ممکن است قصد داشته باشند از شرایط زلزله و امدادرسانی‌هایی که انجام می‌شود، سوء‌استفاده کنند. در حال حاضر حدود 27 گروه تروریستی در شمال غرب سوریه حضور دارند که اغلب آنها وابسته به داعش و القاعده هستند و به گفته ناظران احتمال دارد بسیاری از آنها که در سال‌های اخیر در مواجهه با نیروهای سوریه آسیب‌های شدیدی را متحمل شده‌اند، با استفاده از شرایط زلزله در مناطقی که در آن مستقر هستند، دست به تجدید قوای خود بزنند. در همین خصوص گزارش‌ها حاکی است، روز جمعه شبه نظامیان قسد با تروریست‌های داعش در دیرالزور درگیر شدند و یک هسته وابسته به این گروه تکفیری را منهدم کردند. در همین حال دو روز قبل نیز یک حمله تروریستی در شهر تدمر رخ داد که در آن بیش از 14 نفر کشته و زخمی شدند.
علاوه بر این احتمال دارد، این گروه‌ها از این شرایط برای تسویه حساب‌های داخلی استفاده کنند. حراس الدین، أنصار الدین، أنصار الإسلام، کتیبة أبوبکر و چند گروه تروریستی دیگر بعد از تلفات انسانی زیاد در ادلب در نتیجه زلزله دوشنبه هفته پیش، هجمه‌های تندی علیه هیأت تحریرالشام انجام داده و اعلام کردند، این سازمان اقدام به جمع‌آوری امکانات و تجهیزات از گذرگاه‌های ترکیه کرده اما از آنها برای کمک به زلزله‌زدگان استفاده نکرده‌ است. باجگیری از دولت سوریه نیز دیگر سناریویی است که گروه‌های تروریستی می‌توانند بواسطه زلزله رقم زنند. در همین راستا ابومحمد الجولانی، سرکرده هیأت تحریرالشام 3 روز بعد از وقوع زلزله در شمال غرب سوریه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که در تلاش برای جلب حمایت‌ها و کمک‌های بین‌المللی برای مقابله با پیامدهای زلزله بوده و هیأت تحریرالشام یک گروه مسلح است نه تروریستی. الجولانی همچنین تلاش کرد، دولت مرکزی دمشق را مسئول تعداد بالای قربانیان معرفی کند. این درحالی است که خود این گروه و سایر گروه‌های تروریستی اجازه باز شدن گذرگاه‌ها برای ورود کمک‌های ارسالی دولت سوریه را نمی‌دهند. اطلاعات نشان می‌دهد که گروه‌های تروریستی مستقر در شمال سوریه با هماهنگی هیأت تحریرالشام،  همه گذرگاه‌ها را -چه با ترکیه و چه با دولت سوریه- مسدود کرده‌اند.
در نهایت نیز این احتمال وجود دارد که گروه‌های تروریستی بخواهند در شرایط فعلی، دست به معامله با سایر گروه‌های تروریستی بزنند. در همین ارتباط هیأت تحریرالشام در نخستین روزهای پس از زلزله نشستی تحت عنوان «تجمع شهبا» با حضور برخی گروه‌های تحت حمایت ترکیه تشکیل داد تا آنها را برای تشکیل یک اتاق عملیات مشترک تحت فرماندهی الجولانی قانع کند که موفق نشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی