صفحات
شماره هشت هزار و صد و بیست و هشت - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و بیست و هشت - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۱

واکنش سرمربی شمشیربازی سابر بعد از جام جهانی لهستان

قربانی: من و بچه‌ها راضی نیستیم

مهری رنجبر
روزنامه نگار

امین قربانی، سرمربی تیم ملی شمشیربازی سابر، اعتراف می‌کند تیمش در جام جهانی لهستان نتیجه ضعیفی گرفت، آن هم با باخت به ژاپن برای دومین بار؛ باختی که واقعیت دیگری را به رخ شمشیربازی ایران کشید. او البته ایراد تیمش را بلد است و تنها راه پیشرفت را رفع ضعف فنی و تمرین زیاد می‌داند.
تیم خوب شروع کرد، اما انگار ژاپن بدجور ایران را غافلگیر کرد؟
بچه‌های ما در انفرادی مسابقات بیشتری داشتند و در لهستان هم عملکردشان قابل قبول بود و حتی ممکن است رنکینگ آنها را ارتقا دهد. اما در تیمی، جام جهانی لهستان بعد از الجزایر، دومین مسابقه بود، تیم در الجزایر نقره گرفت اما اینجا ما قرعه سختی داشتیم، از پایین جدول به ژاپنی خوردیم که در قهرمانی آسیا هم به آن باخته بودیم. تیم ژاپن قوی شده و بچه‌ها هم بد بازی کردند. اما اگر در این مسابقه ژاپن را می‌بردیم، باید مقابل کره قرار می‌گرفتیم. قبول دارم باید برای رسیدن به جایگاه‌های بالاتر تیم‌های قدرتمند را شکست دهیم. قبول دارم قبلاً با شکست تیم‌های قدر، جایگاه خوبی گرفتیم. البته تیم ما در همین مسابقه اخیر مجارستانی را برد که سوم المپیک بود یا آلمانی را شکست داد که جایگاه خیلی خوبی در رنکینگ جهانی دارد. از طرف دیگر قبول می‌کنم که تیم نتیجه ضعیفی از الجزایر گرفت. ما باید از نظر فنی بیشتر کار کنیم تا ضعف‌ها را برطرف کنیم. بچه‌ها باید خیلی خوب ریکاوری کنند، از طرفی آنها تازه از فصل بدنسازی جدا شده‌اند. معمولاً یکسری اتفاقات دست به دست هم می‌دهد تا نتیجه خوب یا بد شود. هم من و هم بچه‌ها می‌دانیم راه خیلی سختی داریم. همه فکر و ذکر ملی‌پوشان عملکرد فنی است. می‌دانم انتظارات از شمشیربازی سابر زیاد است. به هر حال امیدوارم در مسابقات آینده که 12 اسفند در پادووای ایتالیاست بهتر از اینجا باشد.
باخت به ژاپن، یعنی به صدا درآمدن زنگ خطر در آسیا؟!
ما بعد از باخت به ژاپن در قهرمانی آسیا، این زنگ خطر را به بچه‌ها گوشزد کردیم. بچه‌ها کاملاً از آن باخبر هستند و می‌خواهند آن را جبران کنند.
شما چه راه‌حلی برای این زنگ خطر دارید، چون برنامه عبور از کره را دارید؟
اول باید ضعف‌ها را برطرف کرد اما این کار کمی زمانبر است و کمی هم تمرکز زیاد می‌خواهد که باید بیشتر برایش وقت بگذاریم، هم بازیکنان و هم کادر فنی. ما هیچ حریف دست و پا بسته‌ای نداریم. نه کره، نه چین، نه ژاپن، نه امریکا و نه مجارستان. مجارستان را در الجزایر بردیم در لهستان به فینال آمد. فقط باید کار کنیم و یکسری اصول باید منظم برنامه‌ریزی شود.
چرا علی پاکدامن افت کرده است؟
علی افت نکرده، او بازیکن بزرگی است و همیشه کمک‌حال تیم و بچه‌ها بوده و من مطمئن هستم در مسابقات آینده پاکدامن به اوج خودش می‌رسد. شک نکنید. البته قبول دارم بازیکنان بزرگ هم افت می‌کنند. در لهستان ژیلاگی حذف شد؛ کسی که سه طلای المپیک دارد. بازیکن ایتالیایی دور اول اوت شد. ما راه‌حل را می‌دانیم و باید روی آنها کار کنیم و این زمان می‌خواهد.
نتیجه تیمی در لهستان راضی‌کننده بود؟
من از نتیجه تیمی راضی نیستم، نه من حتی بچه‌ها هم قبول دارند. این مسابقه تمام شده است. ما چند هدف داریم که اول حفظ رتبه تیم در رنکینگ است. تیم ما عملکرد خوبی نداشت و برای دومین بار به ژاپن باختیم که اصلاً راضی‌کننده نیست، اما باید بدانیم با تمرین، تمرین و تمرین می‌توانیم برای عملکرد خوب آماده شویم. شک ندارم بچه‌ها برای مسابقه تیمی هم از جان مایه می‌گذارند تا به وقتش نتیجه‌ای را که باید بگیرند.

 

بــــرش

هشتمی؛ 72 پله باهر را بالا برد
فرزاد باهرشمشیربازملی‌پوش سابر، با درخشش در جام‌جهانی لهستان، ۷۲ پله در رنکینگ صعود داشت. باهر که با هشتمی بهترین نتیجه را بین شمشیربازان سابر ایران در جام جهانی لهستان گرفت، با صعود 72 پله ای، از رتبه 140 رنکینگ جهانی به 68 رسید. برخلاف او علی پاکدامن کاپیتان تیم ملی، محمدرهبری ، محمد فتوحی و نیما زاهدی سقوط کرده و به ترتیب رتبه های 16، 43 ،50 و 64 را گرفتند.  تیم ملی شمشیربازی  ایران هم در رنکینگ تیمی بدون تغییر هفتم جهان ماند.

جستجو
آرشیو تاریخی