صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و شش - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و شش - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۳

«ایران» از مکرر شدن حملات هکری به آنتن تلویزیون و تلوبیون گزارش می‌دهد

چشم‌انتظار تحقق وعده‌ها برای تقویت زیرساخت‌های فنی

فاطمه ترکاشوند
خبرنگار

تلوبیون، تلویزیون اینترنتی وابسته به صداوسیما دیروز در میانه پخش سخنان رئیس‌جمهور در شبکه خبر برای 19 ثانیه متوقف شد. این خبر را اولین بار ایلنا به طور مستقیم گزارش کرده بود و ویدئوهایی که کمی بعدتر در فضای مجازی دست به دست می‌شدند نشان می‌دادند که در این فاصله، تلوبیون هک شده است اما پس از انتشار آرشیو تلوبیون، برخی در وقوع اختلال در پخش زنده تلوبیون تشکیک کردند. تلوبیون هم با انتشار اطلاعیه ای، حمله هکری را تکذیب کرد: «پلتفرم تلوبیون امروز همانند گذشته در حال سرویس دهی به مخاطبان بوده است. پخش زنده سخنرانی رئیس جمهور محترم در مراسم ۲۲ بهمن و آرشیو آن بدون اختلال در دسترس بوده است. در حال بررسی فنی تصاویر منتشر شده در فضای مجازی هستیم. نتایج بررسی‌ها، اطلاع‌رسانی خواهد شد». با این همه ویدیوهایی که کمی بعدتر در فضای مجازی دست به دست می‌شدند، نشان می‌دادند در این فاصله تلوبیون هک شده است، اما این اولین‌بار نیست که خصوصاً در سال اخیر شبکه‌های تلویزیون و البته شبکه‌های اینترنتی وابسته به آن مورد تهاجم سایبری قرار می‌گیرند؛ مسأله‌ای که تکرار شدن آن در مقاطع خاص زمانی مثل 22 بهمن و عدم ایمن‌سازی شبکه‌ها حالا سؤال‌برانگیزتر از دفعات قبلی شده است.
7 بهمن‌ماه 1400
سال گذشته درست یک هفته پیش از آغاز دهه فجر، برخی شبکه‌های رادیو و تلویزیون دچار اختلال شدند و مشخصاً شبکه یک تلویزیون برای لحظاتی قطع و تصاویر و صدایی از آن پخش شد که نشان می‌داد مهاجمان، وابسته به گروهک منافقین هستند. برخی این اتفاق را یک حمله هکری دانستند اما سازمان صداوسیما اعلام کرد تحقیقات درباره آن ادامه دارد. پس از این رویداد بسیاری از کارشناسان آن را نه یک هک بلکه محصول عملکرد عوامل نفوذی ارزیابی کردند.
12 بهمن‌ماه 1400
پس از یک هفته اما در ساعات بعد از بامداد 12 بهمن‌ماه، تلوبیون هک شد. این اتفاق برای بار دوم در حالی تکرار می‌شد که چند ماه پیش از آن هم گروهک خرابکار عامل این هک به نام «عدالت علی»، تلویزیون‌های زندان اوین را مورد حمله قرار داده بودند.
16 مهرماه 1401
شانزدهم مهرماه سال‌ جاری حوالی ساعت 30/9 شب در حالی که شبکه اول و شبکه خبر در حال پخش خبر بیست‌ویک بودند، مجدداً آنتن تلویزیون برای 20 ثانیه مورد حمله قرار گرفت. برای لحظاتی مجدداً تصاویری موهن در کنار شعار «زن، زندگی، آزادی» روی صفحات تلویزیون بینندگان قرار گرفت و مجدداً یادآوری کرد هنوز زیرساخت‌های تلویزیون و شبکه اینترنتی وابسته به آن پس از گذشت نزدیک به یک سال در برابر حملات سایبری ایمن نشده‌اند.گمانه‌زنی‌ها اما همچنان فرضیه سمت و سوی خرابکاری و نفوذ داخلی را بیشتر تأیید می‌کرد تا اینکه این اتفاقات مکرر را حمله هکری بداند. برخی مراجع فنی بر آن بودند به دلیل استفاده از سیستم کنداکتور دستی و عدم ارتباط آنتن زنده با شبکه اینترنت، احتمال هک سیستم از بیرون منتفی و احتمالاً آنچه رخ داده یک خرابکاری بوده است.
فرضیه خرابکاری را جدی نگیرید!
72 ساعت پس از آن، رئیس صداوسیما گفت: «بعد از اتفاقی که سال گذشته برای صدا‌وسیما افتاد، همفکری و هم‌افزایی بسیار خوبی بین مجموعه‌هایی که متولی امنیت شبکه هستند، انجام شد و بسیاری از آسیب‌پذیری‌های صدا‌وسیما کاهش یافت. این اتفاق اخیر گرچه رخداد تلخی بود اما سبب کاهش نقاط باقی‌مانده آسیب‌پذیری می‌شود.»
در اوایل آبان‌ماه پیمان جبلی در جمع خبرنگاران مجدداً با تأکید بر ضرورت ایمن‌سازی شبکه‌های اینترنتی و کاهش آسیب‌پذیری فنی آنتن، باز‌هم به‌ طور ضمنی نشان داد فرضیه خرابکاری، چندان قابل اعتنا نیست و تلویزیون باید به لحاظ تکنولوژیک امنیت خود را تقویت کند.
زیرساخت‌ها کی تقویت می‌شوند؟
او تصریح کرد:«گروه‌های خرابکار هکری در دنیا که می‌خواهند تمرین یا ابراز قدرت کنند هم دست به این کار می‌زنند. تمام همکاران ما عزم‌شان را جزم کرده‌اند تا تمام امکانات زیرساختی و شبکه‌ای خودمان را ایمن‌سازی کنیم.با این همه به نظر می‌رسد هنوز حفره‌های زیادی باقی است و هکرها از حمله به آنتن تلویزیون یا قطع و تخریب تلوبیون ناامید نشده‌اند؛ اتفاقی که انتظار می‌رود با همکاری نهادهای مسئول و عزم جدی‌تر صداوسیما دیگر شاهد آنها نباشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی