صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و شش - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و شش - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۸

خرید کتاب، کاشت نهال و خواندن و نوشتن احادیث حکم 3 متهم

مرجان همایونی
خبرنگار

وکیل قلابی، همسایه مزاحم و مردی که خانه‌ای را متصرف شده بود سه متهمی بودند که قاضی دادگاه لواسانات به جای مجازات حبس آنها را به خرید مجموعه کامل کتاب‌های حقوقی، خرید لباس و کاشت نهال برای کودکان کار و پیدا کردن احادیث و آیات در باب احترام به همسایه محکوم کرد. به گزارش «ایران»، در نخستین پرونده چند روز قبل مرد جوانی به پلیس رفت و گفت: مدتی قبل با مردی آشنا شدم که خودش را وکیل معرفی کرد از آنجا که من یک مشکل ملکی داشتم و می‌خواستم برای زمینم که سند وکالتی داشت سند تک بگیرم به این مرد اعتماد کردم و با پرداخت 20 میلیون تومان او را وکیل خودم کردم.  اما مدتی بعد فهمیدم این مرد اصلاً وکیل نیست و در این مدت هیچ کاری برای من انجام نداده است. تازه آن زمان بود که متوجه شدم فریب خورده‌ام و تصمیم گرفتم از او شکایت کنم. با شکایت مرد جوان، پرونده‌ای در شعبه 102 لواسانات تشکیل شد و قاضی میثم حسین‌پور دستور بازداشت وکیل قلابی را صادر کرد. متهم در تحقیقات گفت: بتازگی مدرک لیسانس حقوقم را گرفته‌ام و کارمند یک شرکت دولتی هستم. قاضی پرونده باتوجه به اینکه این مرد هیچ سابقه کیفری نداشته و از سویی بسیار پشیمان بود، به جای حبس و مجازات قانونی، برای وی مجازات جایگزین حبس در نظر گرفت و او را به خرید 8 مجموعه کامل کتاب حقوقی و تست‌های آزمون وکالت برای 8 دانشجوی حقوق که تحت پوشش بهزیستی هستند محکوم کرد.
مجازات تصرف عدوانی ملک
قاضی میثم حسین‌پور در رابطه با دومین پرونده نیز گفت: صدور احکام جایگزین حبس برای هر پرونده‌ای قابل اجرا نیست بلکه تا جایی که امنیت جامعه به خطر نیفتد مجازات‌های جایگزین در نظر می‌گیرم یعنی برای جرایمی مثل سرقت یا جرایم دیگر که امنیت انسان‌ها را به خطر می‌اندازد نمی‌توان جایگزین حبس در نظر گرفت و باید این نکته را هم بیان کنم که من در تمامی احکامم به نیت امام هشتم از عدد 8 استفاده می‌کنم.  به عنوان مثال یکی دیگر از حکم‌های جایگزین حبس که در این مدت صادر کرده‌ام مربوط به مرد جوانی است که خانه‌ای را خریداری کرده بود اما مالک اصلی آن در آلمان به سر می‌برد و بعد از مدتی که وی به ایران برگشته متوجه شده این مرد در خانه‌اش زندگی می‌کند. مالک جدید مدعی شد که خانه را از شخصی به نام پژمان خریداری کرده و نمی‌دانسته مالک اصلی آلمان است. در ادامه مشخص شد پژمان خانه‌هایی که مالکان آن در خارج از ایران زندگی می‌کردند را شناسایی کرده و با جعل سند، خانه‌ها را به فروش می‌رسانده بنابراین دستور بازداشت پژمان نیز صادر شد اما از آنجا که مالک جدید خانه نیز متهم به تصرف عدوانی ملک بود ولی در جریان جعل سند نبود، حکمی که برای او در نظر گرفتم خرید 8 دست لباس برای کودکان کار و کاشت 8 نهال شناسنامه‌دار به نام 8 کودک‌کار بود.
 پیدا کردن 8 حدیث در باب احترام به همسایه
 سومین حکم جایگزینی که قاضی شعبه 102 دادگاه لواسانات صادر کرد در رابطه با توهین و مزاحمت همسایه‌ای به همسایه دیگر بود.  او در این رابطه گفت: پرونده‌ای که به شعبه ما ارجاع شد از این قرار بود که همسایه طبقه بالایی زباله‌های خانه‌اش را از بالکن به پایین می‌ریخت که این زباله‌ها به بالکن طبقه پایین ریخته می‌شد. همین موضوع باعث اختلاف بین دو همسایه و درگیری و توهین شده بود که  حکم جایگزینی که برای او در نظر گرفتم پیدا کردن 8 حدیث و آیه در رابطه با حرمت همسایه و آبروی افراد بود که باید به خط خوش بنویسد و برایم بیاورد.

جستجو
آرشیو تاریخی