کنترل تقاضای سوداگرانه در پی عرضه ربع سکه در بورس کالا

بالغ بر 160 هزار قطعه ربع سکه بهار آزادی در بورس کالا به فروش رسید

در حالی که سومین مرحله عرضه ربع سکه در بورس کالا شروع شده است، قیمت آن در بازار غیررسمی با یک ثبات قیمتی همراه شده و از 9 میلیون و 500 هزار تومان فراتر نرفته است.
 در تاریخ 19 دی ماه، در حالی اولین اطلاعیه بانک مرکزی مبنی بر  عرضه تعداد 500 هزار سکه ربع بهار آزادی در بورس کالا طی روزهای 24، 25 و 26 دی ماه، به مناسبت ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) منتشر شد که قیمت این کالا در بازار غیررسمی از 8 میلیون و 500 هزار تومان فراتر رفته بود.
آمار نشان می‌دهد، همزمان با انتشار این اطلاعیه، قیمت ربع سکه در بازار غیررسمی قدم در یک سیر نزولی گذاشت.
مرحله اول این عرضه قیمت آن در بورس کالا در این 3 روز از 7 میلیون و 200 هزار تومان فراتر نرفت و در مجموع تعداد 47 هزار قطعه ربع سکه توسط 12 هزار و 166 تقاضا کننده حقیقی خریداری شد. در عین حال، همزمان با این عرضه در بورس کالا، قیمت ربع سکه در بازار غیررسمی نیز تا 7 میلیون و 700 هزار تومان پایین آمد. اما در ادامه، با پایان مرحله اول، قیمت ربع سکه در بازار غیررسمی دوباره قدم در مسیر صعودی نهاد و در تاریخ 2 بهمن ماه، به بیش از 10 میلیون تومان رسید.
در تاریخ 3 بهمن ماه، بانک مرکزی با انتشار اعلامیه‌ای، خبر از مرحله دوم عرضه ربع سکه در بورس کالا داد. طبق این اعلامیه تعداد 500 هزار سکه ربع بهار آزادی به صورت حراج چند قیمتی از تاریخ 4 بهمن به مدت 10 روز در بورس کالا صورت می‌گرفت.
 مجدداً همزمان با انتشار اطلاعیه بانک مرکزی مبنی بر مرحله دوم عرضه، قیمت این کالا در بازار غیررسمی رو به کاهش گذاشت و با شروع مرحله دوم عرضه، تا 8 میلیون و 800 هزار تومان پایین آمد؛ سپس با اندکی افزایش در کانال 9 میلیون تومان قرار گرفت.
بانک مرکزی با توجه به تجربه‌ای که از رشد بی‌رویه قیمت در فاصله بین مراحل اول و دوم عرضه ربع سکه کسب کرده بود، این بار در آخرین روز از دوره 10 روزه، در تاریخ 18 بهمن، اعلام کرد که مرحله سوم عرضه  از تاریخ 19 بهمن به مدت 7 روز ادامه پیدا خواهد کرد. در مجموع مرحله دوم، تعداد 101 هزار و 390 قطعه ربع سکه توسط 26 هزار و 658 تقاضاکننده حقیقی خریداری شد.
نکته جالب توجه در روند قیمتی این کالا آن است که طی مراحل دوم و سوم تاکنون، قیمت پایانی آن در بورس کالا کمتر از 8 میلیون و 500 هزار تومان بوده و در عین حال، قیمت آن در بازار غیررسمی طی این دوره زمانی از 9 میلیون و 500 هزار تومان فراتر نرفته و یک بازه قیمتی با ثبات را در پی عرضه آن در بورس کالا تجربه کرده است. آنچه در این راستا به نظر رسیده، این است که عرضه ربع سکه در بورس کالا علاوه بر تنظیم قیمت بازار غیررسمی، توانسته بخش مهمی از تقاضای حقیقی بازار را نیز برای این فلز گرانبها تأمین کند. همچنین توانسته فشارهای کاذب تقاضا در بازار غیررسمی را که اغلب با دخالت دلالان این عرصه ایجاد می‌شود  کنترل کرده و تقاضای سوداگری این کالا را به سمت تقاضای مصرفی افراد سوق دهد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و شش
 - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و شش - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱