صفحات
شماره هشت هزار و صد و بیست و پنج - ۲۰ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و بیست و پنج - ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۹

ادامه روند صعودی شاخص کل

میانگین ارزش معاملات خرد در این هفته معادل 4 هزار و 900 میلیارد تومان بوده است

گروه اقتصادی
eghtesad@irannewspaper.com

پس از جدال پر جنب و جوش عرضه و تقاضا در هفته سوم بهمن‌ماه، در نهایت بازار با پیشی گرفتن تقاضا به معاملات این هفته پایان داد تا قسمتی از قرمزی نیمه اول بهمن جبران شود.
با وجود آنکه هفته سوم بهمن، با روند نزولی ملایمی در شاخص کل بورس آغاز شد، اما با روند صعودی به معاملات هفتگی خود پایان داد تا شاخص کل با بازدهی مثبت نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته به استقبال تعطیلات یوم الله 22 بهمن برود.
بر اساس آمار، در هفته مذکور شاخص کل بورس با رشد 0.05 درصدی همراه بوده است.  این در حالی است که نیمه اول بهمن شاهد رشد منفی این شاخص بوده‌ایم. با این حال شاخص کل هم‌وزن در این هفته بازدهی منفی 0.41 درصدی را به ثبت رساند. همچنین شاخص کل فرابورس نیز رشد هفتگی 0.14 درصدی را از خود به نمایش گذاشت. گزارش‌ها نشان می‌دهد در مجموع هفته مذکور بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان خروج پول حقیقی از معاملات خرد را به همراه داشته است.
همچنین میانگین ارزش معاملات خرد در این هفته معادل 4 هزار و 900 میلیارد تومان بوده است و با وجود آنکه در روزهای ابتدایی هفته تعداد صفوف فروش بیش از صفوف خرید بود اما در دو روز پایانی هفته صفوف خرید بر فروش پیشی گرفت به نحوی که  طی هفته به طور میانگین روزانه 77 نماد در صف خرید در مقابل 103نماد در صف فروش قرار داشته‌اند.

احوالات بازار سرمایه در آخرین روز معاملاتی هفته
معاملات بازار سرمایه در روز چهارشنبه 12 بهمن 1401 در حالی انجام شد که شاخص کل بورس جدال‌های فراوانی را میان عرضه و تقاضا تجربه کرد.
ساعات ابتدایی معاملات با پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه باعث شد شاخص کل تا یک میلیون و561 هزار واحدی رشد کند اما در نیمه دوم معاملات فشار عرضه بر تقاضا افزایش پیدا کرد، تا با پایان معاملات، شاخص کل در ارتفاع یک میلیون و 558 هزار واحدی آرام گیرد. شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش حدود هزار واحد و رشد 0.23 درصدی در عدد 485 هزار و 566 واحد قرار گرفت. همچنین شاخص کل فرابورس در این روز تنها با 67 واحد افزایش ارتفاع در سطح 20 هزار و 279 واحد جای گرفت.
در همین راستا، نسبت قیمت به درآمد بازار بورس معادل 6.61 و بازار فرابورس معادل 9.89 محاسبه شده است. براساس آمار،  نمادهای کگل، فولاد، فملی و کچاد بیشترین تأثیر مثبت و نمادهای فارس، شپنا و پارسان بیشترین تأثیر منفی بر شاخص کل بورس را داشتند و نماد‌های اردستان، خگستر، شستا، خبهمن و شپنا بیشترین تراکنش را در بازار بورس به خود اختصاص دادند. همچنین نماد‌های بپاس، آریا، وهور، بخش، هرمز و فجهان  بیشترین تأثیر مثبت و نماد‌ دی بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و نماد‌های فروژ، ثجنوب، دی، گدنا و کرمان نیز بیشترین تراکنش در این بازار را به ثبت رساندند. بازار سرمایه در آخرین روز معاملاتی هفته با خروج پول حقیقی از معاملات خرد به مبلغ  336 میلیارد تومان و ورود پول حقیقی به صندوق درآمد ثابت معادل 233 میلیارد تومان همراه بود. در پی داد و ستدهای روز چهارشنبه ارزش معاملات خرد به 4 هزار و 233 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز قبل با حدود 15 درصد کاهش روبه‌رو بود. همچنین در این روز در مقابل 79 نمادی که در بالاترین قیمت مجاز روزانه خود در صف خرید قرار داشتند، تنها 54 نماد به صف فروش رفتند.

واریز ۶ هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان سود سنواتی برای ۳۱ میلیون سهامدار
شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد: سود سنواتی بیش از ۳۱ میلیون سهامدار به مبلغ ۶ هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان توسط سمات از طریق سجام واریز شد.
به گزارش روابط عمومی سمات، اطلاعات منتشر شده درخصوص جزئیات واریز مطالبات سنواتی سهامداران نشان می‌دهد که تا پایان 12 بهمن ماه سال جاری، 299 ناشر، سود سنواتی 31 میلیون و 198 هزار و 502 سهامدار که شامل 6 هزار و 540 میلیارد و 511 میلیون و 338 هزار تومان می‌شود را از طریق اطلاعات سامانه سجام توسط سمات واریز کرده اند.

 پرداخت ۶۴ هزار میلیارد تومان سود جاری
 از سوی دیگر، از ابتدای امسال تا پایان ۱۲ بهمن ماه ۴۵۱ ناشر، سود جاری ۵۶ میلیون و ۶۳۷ هزار و ۱۳۶ سهامدار را که شامل ۶۴ هزار و ۲۰۶ میلیارد و ۵۶۹ میلیون و ۴۹۸ هزار تومان می‌شود با استفاده از سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) پرداخت کرده‌اند.

فروش ۸۶ هزار تن مواد پلیمری و شیمیایی در بورس کالا
دیروز در مجموع تالارهای مختلف بورس کالا میزبان معامله ۱۴۶ هزار و ۹۸ تن انواع کالا و محصول بود.
بر این اساس، تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی بورس کالای ایران روز سه‌شنبه ۱۸ بهمن ماه میزبان دادوستد ۵۴ هزار و ۱۴۳ تن مواد پلیمری و ۲ هزار و ۵۰۰ تن الکیل بنزن خطی بود. همچنین در این روز ۳۰ هزار تن وکیوم باتوم در تالار حراج باز فروخته شد.
تالار محصولات صنعتی و معدنی نیز شاهد معامله ۱۰ هزار و ۲۰۰ تن ورق گالوانیزه، ۵۰ تن ورق قلع اندود، ۹۲۰ تن مس مفتول، ۴۰ تن مفتول آلومینیوم و نزدیک ۷ کیلوگرم شمش طلا بود. ۲۱ هزار و ۷۴۲ تن سیمان هم در سامانه معاملات مچینگ فروخته شد. در بازار فرعی ۶۸۰ تن ضایعات فلزی، ۵۰۰ تن قیر‌اند آلومینیوم، ۴۰ تن ضایعات چوبی و ۲۵ تن کائولن دادوستد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی