جزئیات سرمایه‌گذاری چینی‌ها در راه‌آهن سرخس

معاون سازمان سرمایه‌گذاری درباره تأمین مالی پروژه برقی سازی راه‌آهن تهران-قم- اصفهان و استفاده از فاینانس چینی اظهار داشت: براساس اطلاعاتم تاکنون مراحل فاینانس این پروژه آغاز نشده‌ و گویا مشکلاتی در قرارداد وجود دارد اما مراحل و روال آن در حال انجام است.
مسعود براتی در گفت‌وگو با ایلنا درباره جزئیات سرمایه‌گذاری خارجی در پروژه راه‌آهن سرخس اظهار داشت: ارزش فاز اول این قرارداد ۴٠ میلیون دلار است که سرمایه‌گذار چینی به این پروژه ورود کرده‌ و از طرف ایران هم آستان قدس رضوی در این پروژه ورود کرده است.
وی درباره ارزش کل قرارداد با چینی‌ها و میزان سرمایه‌گذاری شرکت چینی در این پروژه گفت: ارزش این پروژه در مجموع ۴٠٠ میلیون دلار است که قرارداد آن از سه ماه گذشته منعقد شد.
معاون سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی افزود: مدت زمان اجرای کامل این قرارداد حدود یک سال برآورد می‌شود و منابع ۴٠٠ میلیون دلاری در طول این یک سال به صورت تدریجی وارد پروژه خواهد شد. دوره جذب سرمایه از نقطه شروع قرارداد تا کامل شدن آن و نقطه آغاز اجرای عملیاتی پروژه به طول می‌انجامد و همان طور که گفته شد، مدل تأمین منابع، سرمایه‌گذاری است.
وی تأکید کرد: با روسیه هم خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری در دستور کار داریم. در تمام این قراردادها سازمان سرمایه‌گذاری در بحث کلان موضوعات تأمین مالی و صدور ضمانت‌نامه‌های دولتی برای آن پروژه‌ها ورود می‌کند. مباحث فنی و علمیاتی این پروژه‌ها برعهده دستگاه‌های تخصصی است. معاون سازمان سرمایه‌گذاری با اشاره به سقف فاینانس در قانون بودجه گفت: یک بندی درباره تأمین مالی در بودجه دیده می‌شود که اجازه می‌دهد تا سقفی تأمین مالی دریافت شود که معمولاً سقف ٣٠ میلیارد دلار در بودجه دیده می‌شود.
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و چهار
 - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و چهار - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱