صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و دو - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و دو - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

روی خط خبر

کاتالیست‌های ایرانی به اروپایی‌ها تنه زدند
معاون وزیر نفت با اشاره به برنامه‌ریزی‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای تکمیل زنجیره ارزش گفت: تکمیل زنجیره ارزش به‌منظور جلوگیری از خروج ارز از کشور و تأمین خوراک صنایع تکمیلی در بخش وزارت صمت ضرورت دارد.
مرتضی شاهمیرزایی در نخستین نمایشگاه و همایش تخصصی کاتالیست صنعت نفت با اشاره به اینکه ظرفیت صنعت پتروشیمی پیش از انقلاب حدود ۳ میلیون تن در سال با تولید واقعی حدود ۱.۵ میلیون تن بوده است، افزود: تلاشگران صنعت پتروشیمی ظرفیت اسمی ۹۰ میلیون تن در سال را هم‌اکنون محقق کرده‌اند. باید به صنعت عمق داد و بر کیفی‌سازی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر تمرکز کرد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: محققان و پژوهشگران و شرکت‌های دانش‌بنیان باید همه به سمت بومی‌سازی دانش‌های فنی، کاتالیست‌ها و مواد شیمیایی و کالا و تجهیزات صنعت پتروشیمی گام بردارند و شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در این مسیر از هیچ حمایتی دریغ نخواهد کرد.
شاهمیرزایی تصریح کرد: مصمم هستیم شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به کمک شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان که سرمایه‌های اصلی این صنعت هستند، کشور را تا پایان این دولت در حوزه کاتالیست‌های صنعت نفت بی‌نیاز کند.
معاون وزیر نفت به صادرات کاتالیست‌های ایرانی به کشور روسیه اشاره و اظهار کرد: کاتالیست‌های ایرانی با موفقیت در شرکت‌های روس استفاده شده است و کاتالیست‌های ایرانی تنه به کاتالیست‌های اروپایی زده‌اند.

ایران توان رسیدن به ظرفیت تولید روزانه
4/7میلیون بشکه نفت را دارد
رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه ایران توان رسیدن به ظرفیت تولید روزانه ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت را دارد، گفت: ما کشوری نفتی هستیم، بنابراین نمی‌توانیم از کشورهایی که برای افزایش ظرفیت تولیدشان برنامه‌ریزی می‌کنند، عقب بمانیم.
علی آقامحمدی در آیین بهره‌برداری رسمی از طرح‌های ملی صنعت نفت با بیان اینکه اگر به‌دنبال توسعه ایران هستیم، نفت محور آن است، اظهار کرد: اگر به‌دنبال توسعه بخش خصوصی و فناوری در همه ابعاد آن هستیم در همه این بخش‌ها «نفت» محور اصلی است، بنابراین نفت نعمتی بزرگ برای کشور است.
وی افزود: ایران کشوری نفتی است و ما می‌توانیم به ظرفیت تولید روزانه ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت برسیم، ما نمی‌توانیم در حالی که کشورهای اطراف ما برای افزایش تولید نفت برنامه‌ریزی می‌کنند و تولید خود را به رقم ۱۰ میلیون بشکه در روز می‌رسانند، از آنها عقب بمانیم.
رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبر معظم انقلاب ادامه داد: از این‌رو باید هرچه سریع‌تر برای توسعه صنعت نفت اقدام کنیم، زیرا برای توسعه نفت هم به ذخایر نفتی بیشتر نیاز داریم و هم باید حداکثر اکتشاف را در این زمینه داشته باشیم.
آقامحمدی با بیان اینکه نفت فرصت‌های تاریخی و فناوری را برای دیگر صنایع نیز در کشور فراهم می‌کند، گفت: هم‌اکنون تعداد زیادی شرکت اکتشاف و تولید از سوی وزارت نفت احراز صلاحیت شده‌اند و توانایی اجرای پروژه‌های نفتی را دارند، ما می‌توانیم فاصله ظرفیت تولید کنونی روزانه ۴ میلیون بشکه را با ظرفیت تولید روزانه ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه میان این شرکت‌ها تقسیم کنیم به این صورت که سهم هر یک از این کشورها افزایش روزانه حدود ۱۷۰ هزار بشکه خواهد بود.

عربستان‌ و عمان شکاف  سوخت اروپا را پر می‌کنند
اروپا در آستانه ممنوعیت واردات دریابرد فرآورده‌های نفتی پالایش شده روسیه، دیزل بیشتری از خاورمیانه خریداری کرده است اما آیا تولیدکنندگان این منطقه می‌توانند بزرگ‌ترین بازار مسکو را تصاحب کنند؟
اروپا در تدارک ممنوعیت واردات فرآورده‌های نفتی پالایش شده روسیه که از طریق دریا حمل می‌شدند، طی ماه‌های گذشته واردات سوخت‌ از خاورمیانه و امریکا را افزایش داده است.
درست پیش از این ممنوعیت، اروپا همچنان بزرگ‌ترین مشتری دیزل روسیه بود و پس از آغاز تحریم از روز یکشنبه، ناچار خواهد بود واردات از صادرکنندگان غیرروسی را افزایش دهد.
با این حال خاورمیانه با وجود افزایش ظرفیت پالایش برنامه‌ریزی‌شده در سال‌های اخیر، ممکن است قادر نباشد تقاضای اروپا را تأمین کند زیرا ساخت بعضی از پالایشگاه‌های جدید در این منطقه، با تأخیر روبه‌رو شده است.
 اتحادیه اروپا از روز یکشنبه پنجم فوریه، ممنوعیت واردات سوخت‌های روسیه به این بلوک را آغاز می‌کند و باید جایگزینی برای حدود یک میلیون بشکه در روز واردات سوخت روسیه از جمله ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار بشکه در روز واردات دیزل، پیدا کند.
 اروپا پیش از آغاز این تحریم، مشغول انبار کردن سوخت روسیه بود. به عنوان مثال آمار آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد صادرات دیزل روسیه در دسامبر به ۱.۲ میلیون بشکه در روز افزایش یافت که رکورد چند ساله را شکست و ۷۲۰ هزار بشکه در روز از این صادرات، به مقصد اتحادیه اروپا بود.
 به گفته تحلیلگران، از پنجم فوریه بازارهای دیزل و تجارت این سوخت در سراسر جهان دستخوش تغییر خواهند شد چراکه روسیه به دنبال بازاری برای فرآورده‌های پالایش شده خود خواهد بود که دیگر به اروپا راه ندارند و اروپا هم به نوبه خود ناچار است سوخت‌های مورد نیاز خود را از مناطق دوردستی همچون امریکا و خاورمیانه وارد کند، اما با تأخیرهایی که در ساخت پالایشگاه‌های جدید خاورمیانه وجود داشته است، اروپا ناچار خواهد بود واردات از امریکا و آسیا را افزایش دهد.
 در خاورمیانه، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان عضو اوپک، صادرات فرآورده‌های پالایش شده خود را به اروپا  افزایش داده‌اند یا افزایش خواهند داد. به عنوان‌ مثال یک منبع آگاه ماه گذشته به بلومبرگ گفت: امسال کویت صادرات دیزل به اروپا را پنج برابر کرده است و به حدود ۵۰ هزار بشکه در روز خواهد رساند. این تولیدکننده نفت منطقه خلیج‌فارس که یکی از تولیدکنندگان بزرگ اوپک است، انتظار دارد صادرات سوخت جت به اروپا را در سال ۲۰۲۳، دو برابر کرده و به حدود پنج میلیون تن افزایش دهد.
 شرکت ملی نفت کویت هفته گذشته اعلام کرد پالایشگاه مینا ال‌احمدی، نخستین محموله دیزل خود را به میزان حدود ۳۸ هزار تن ارسال کرده که برای بازارهای اروپایی تولید شده و مطابق با استانداردهای زیست‌محیطی بین‌المللی و مناسب برای هوای سرد است، اما پالایشگاه عظیم الزور کویت که ۶۱۵ هزار بشکه در روز نفت پالایش می‌کند و می‌تواند حدود ۱۴۵ هزار بشکه در روز دیزل تولید کند، هنوز به ظرفیت عملیاتی کامل نرسیده است. طبق گزارش بلومبرگ، پیش‌بینی می‌شود این پالایشگاه دومین واحد خود را ماه میلادی جاری و سومین واحد را در آوریل راه‌اندازی کند.
 پالایشگاه‌های جازان عربستان‌سعودی و دقم عمان هم در مرحله بالا بردن تولید هستند و تحلیلگران انتظار دارند بتوانند شکاف به وجود آمده در تأمین بخشی از دیزل و سوخت‌های دیگر مورد نیاز اروپا را حداقل تا پایان سال ۲۰۲۳ پر کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی