صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و دو - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و دو - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۰

«ایران» از روند معاملات سهام گزارش می‌دهد

پالس منفی شورای رقابت به بازار سهام

شاخص کل بورس 17 هزار واحد افت کرد

گروه اقتصادی/ با انتشار برنامه شورای رقابت برای عرضه خودرو‌های تولیدی و مونتاژی و تأکید بر این موضوع که عرضه‌کنندگان خودرو از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو، نسبت به ثبت‌نام و فروش خودرو اقدام می‌کنند و حق پیش‌فروش خودروهایی را که قیمت آن تعیین نشده نخواهند داشت و همچنین سیاست‌های این شورا برای توقف عرضه خودرو در بورس کالا، بازار سرمایه نیز با انتظارات منفی روبه‌رو شد و یکسره به رنگ قرمز درآمد.
موضع‌گیری شورای رقابت در مورد سیاست موفق عرضه خودرو در بورس کالا در حالی است که طی چند ماه اخیر با افزایش عرضه خودرو در بورس کالا، ضمن خروج خودروسازان از زیان، حباب قیمت‌ها در بازار آزاد هم کاهشی شده بود.
با این حال، مداخله شورای رقابت در پیشبرد سیاست‌های برنامه‌ریزی شده از طرف وزارت اقتصاد، وزارت صمت، شورای عالی بورس، کمیسیون‌های اقتصاد و صنایع و معادن مجلس و بورس کالا، منجر به معکوس شدن روند بازار خودرو و متعاقباً نزول بازار سرمایه شده است.
احتمالاً از شورای رقابت به دیوان عالی کشور شکایت می‌کنیم
تصمیم جدید شورای رقابت با واکنش‌های منفی از طرف بسیاری از مراجع و صاحبنظران روبه‌رو شد. بر این اساس، به گزارش ایسنا، محسن علیزاده در واکنش به دستورالعمل جدید شورای رقابت برای تنظیم بازار خودرو گفت: شورای رقابت اخیراً تصمیمی گرفته که به موجب آن تمام محصولات تولیدی و مونتاژی در کشور انحصاری محسوب شده و عرضه خودرو در بورس هم مشمول همین موضوع می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه این دستورالعمل شورای رقابت غیرقابل قبول و خلاف قانون است، توضیح داد: در ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی دولت مکلف شده تمام کالاهای عرضه شده در بورس را از نظام دستوری قیمت‌گذاری خارج کند لذا این دستورالعمل شورای رقابت مصداق قیمت‌گذاری دستوری و جلوگیری از رقابت سالم در بازار سرمایه و بازار خودرو است.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: با توجه به این دستورالعمل، به دنبال تهیه طرح استفساریه‌ و رأی از مجلس هستیم مبنی بر اینکه «آیا خودروهای تولید داخل و مونتاژی مشمول دستور‌العمل و مصوبه شورای رقابت می‌شود یا خیر؟»
علیزاده ادامه داد: در صورت لزوم این موضوع مجدداً در شورای عالی بورس مورد بحث قرار می‌گیرد، علاوه بر این در واکنش به این تصمیم شورای رقابت از طرف شورای عالی بورس به دیوان عالی کشور شکایت می‌کنیم.
برخی کارشناسان نیز با انتقاد از تصمیم شورای رقابت در اظهاراتی عنوان کردند: قیمت‌گذای دستوری، باعث افزایش زیان انباشته خودروسازان و فرار سرمایه‌گذاران از خرید سهام بلوک خودرویی خواهد شد. در حالی که با عرضه خودرو در بورس کالا، عملکرد خودروسازان به سمت سوددهی در حال حرکت بود که با توقف عرضه خودرو در بورس این روند متوقف شد.
همچنین یکی از کارشناسان بازار سرمایه در واکنش به تصمیم اخیر شورای رقابت در صفحه توئیتر خود نوشت: شورای رقابت باعث ضرر چند ده هزار میلیارد تومانی به خانواده بازار سرمایه شد. این درد و آتش فقط با منحل شدن شورای رقابت فروکش خواهد کرد. اعتمادی که چندین ماه زمان برد، شورای رقابت در یک هفته از بین برد.
افت 17 هزار واحدی شاخص کل در آغاز معاملات هفته
شاخص کل بورس در پایان معاملات روز یکشنبه، ۱۶بهمن‌ماه با ۱۷ هزار و ۵۹ واحد کاهش در ارتفاع یک میلیون و ۵۴۰ هزار واحدی ایستاد و شاخص هم‌وزن با هفت ‌هزار و ۴۰۵ واحد کاهش به ۴۸۰ هزار و ۱۵۲ واحد و شاخص قیمت با چهار هزار و ۳۹۹ واحد افت به ۲۸۵ هزار و ۲۵۳ واحد رسید.دیروز در معاملات بورس، بیش از ۹ میلیارد و ۵۵۱ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۷ هزار و ۱۶۴ میلیارد ریال معامله شد.
همچنین پتروشیمی فناوران (شفن) با ۱۴۲ واحد، گروه دارویی برکت (برکت) با ۱۳۵ واحد، بانک سینا (وسینا) با ۹۱ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تأمین (تاپیکو) با ۸۲ واحد و بیمه دانا (دانا) با ۷۹ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.در مقابل، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با یک هزار و ۴۸۳ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با یک هزار و ۱۳۵ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۹۴۹ واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با ۹۴۹ واحد و ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۷۶۰ واحد تأثیر منفی بر شاخص بورسداشتند.
روز یکشنبه، نماد گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، سایپا (خساپا)، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا)، بانک تجارت (وتجارت)، پالایش نفت تهران (شتران)، بانک ملت (وبملت) و پالایش نفت اصفهان (شپنا) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات دیروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و ۶۴۳ میلیون برگه سهم به ارزش پنج هزار و ۳۲۶ میلیارد ریال دادوستد شد.
آخرین وضعیت شاخص فرابورس
شاخص فرابورس نیز دیروز بیش از ۲۱۳ واحد کاهش داشت و به ۲۰ هزار و ۳۷ واحد رسید.در این بازار بیش از هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات دیروز فرابورس بیش از ۲۸۰ هزار و ۵۸۷ نوبت بود.
پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، بیمه سامان (بساما)، پتروشیمی مارون (مارون) و مجتمع صنعتی آرتاویل تایر (پارتا) تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند.همچنین بیمه پاسارگاد (بپاس)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، پلیمر آریاساسول (آریا)، بانک دی (دی) و مدیریت انرژی امید تابان هور (وهور) با تأثیر منفی بر این شاخص همراه بودند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی