صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و یک - ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و یک - ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲

در دیدار وزیر امور خارجه با مقامات ونزوئلا و نیکاراگوئه تأکید شد

هماهنگی برای بی‌اثر کردن تحریم‌های ناعادلانه

وزیر امور خارجه کشورمان که در راستای دکترین سیاست خارجی گسترش روابط با امریکای لاتین به کشورهای ونزوئلا و نیکاراگوئه سفر کرده بود، روز گذشته در کاراکاس با «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا دیدار و درباره روابط و توسعه همکاری‌های دوجانبه و مسائل بین‌المللی گفت‌و‌گو کرد.
به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان در این دیدار امضای سند همکاری جامع در جریان سفر مادورو به تهران را نقطه عطف روابط دوجانبه دانست و بر اهمیت اجرای سریع تفاهمات فی‌مابین در مسیر تقویت همکاری‌های دو کشور تأکید کرد. رئیس جمهور ونزوئلا نیز ضمن ابلاغ سلام‌های گرم خود به مقام معظم رهبری و رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه ما به ایران عشق می‌ورزیم و روابط صادقانه‌ای با یکدیگر داریم، بر لزوم تقویت و تحکیم همکاری‌ها تأکید کرد. مادورو با تأکید بر اینکه در سال جدید باید برنامه‌های همکاری دوجانبه با سرعت بیشتری دنبال شود، خواستار پیگیری روابط دوجانبه در مسیر اتحاد کامل میان دو کشور شد. طرفین در جریان این دیدار ضمن مرور بر روند همکاری‌ها، تقویت و نظارت بر پروژه‌ها و شتاب بخشیدن به اجرای آنها و نیز هوشیاری در دفاع از منافع ملی خود در مقابل فشارهای خارجی را مورد تأکید قرار دادند. وزیر امور خارجه کشورمان در ونزوئلا با «ایوان جیل پینتو» وزیر خارجه و «طارق العیسامی» وزیر نفت ونزوئلا، خانم رودریگز معاون رئیس‌جمهور و رئیس مجلس این کشور نیز دیدار داشت. امیرعبداللهیان در دیدار با همتای ونزوئلایی خود بر عزم کشورمان برای تقویت روابط با ونزوئلا در تمامی زمینه‌ها و بدون هرگونه محدودیتی تأکید کرد و گفت: اراده مقامات عالیه دو کشور به تلاش هماهنگ و هم افزا برای بی‌اثر کردن تحریم‌های غیرعادلانه علیه ملت‌های دو کشور معطوف است و اجرا و عملیاتی شدن توافقات فی‌مابین را ضروری می‌دانند.
ماناگوآ پایتخت نیکاراگوئه نیز دیگر مقصد سفر امیرعبداللهیان بود. وزیر امور خارجه ایران در دیدار با «دانیل اورتگا» رئیس جمهور نیکاراگوئه به زیاده خواهی‌های امریکا در طول این چند سال اشاره و تأکید کرد: ملت ایران همیشه در مقابل این زیاده خواهی‌ها ایستادگی کرده و پیشرفت‌های چشمگیری نیز داشته است. اورتگا نیز مقابله با تحریم و تلاش برای صلح ملت‌ها را از اهداف مشترک کشورش با کشورهای تحت تحریمی همچون ایران، ونزوئلا، کوبا و بولیوی دانست و افزود: ما اطمینان داریم که مسیر آینده روشن و مشخص است و سلطه امپریالیسم دیگر بیش از این نمی‌تواند در دنیا ادامه پیدا کند و نیروهای جدیدی در دنیا برای تقویت بین‌الملل در حال ظهور هستند و این واقعیتی است که در دنیا در جریان است.
وزیر امور خارجه در نشست مشترک با «دنیس مونکادا» همتای نیکاراگوئه‌ای خود تصریح کرد: سند همکاری‌های ایران- نیکاراگوئه را امضا کردیم و همکاری‌ها و مکانیسم میان دو کشور را امضا خواهیم کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی