رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به بهبود شاخص‌های اقتصادی اعلام کرد

عبور از آشوب به‌سوی ثبات

■با اجرای طرح پزشک خانواده از بهار 1402 هزینه بستری بیماران رایگان می‌شود ■وابستگی سفره مردم به دلار را کم‌ می‌کنیم ■آشوب‌ها حتماً در افزایش قیمت دلار تأثیر داشته اما تنها دلیل نیست ■بانک مرکزی جدی تر از گذشته برای نرخ‌گذاری ارز ورود کرده است ■برای کاهش قیمت ارز، بازار آزاد به سمت ارز نیمایی برنامه‌ریزی شده است ■تورم را از 60 درصد به 40 درصد کاهش دادیم ■امسال کسری بودجه نداریم ■شیوه مواجهه با افرادی که حجاب ضعیفی دارند فرهنگی است نه امنیتی ■وعده دولت درمورد ساخت سالانه یک میلیون مسکن به قوت خود باقی است ■گلایه مردم درباره سرعت اینترنت را شنیده‌ام و به مسئولان مربوطه منتقل کرده‌ام راه حل این مشکل گسترده‌تر شدن شبکه فیبرنوری و شبکه ملی اطلاعات است که تلاش شبانه‌روز ی در این زمینه ادامه دارد

درآمد فروش نفت کجا خرج شد؟

افزایش حقوق و دستمزد

پرداخت معوقات بازنشستگی

تعرفه گذاری خدمات پرستاری

اجرای رتبه بندی معلمان

افزایش چشم‌گیر مبلغ یارانه‌ها

پرداخت 480 هزار میلیارد تومان  کسری بودجه 1400

سرمایه‌گذاری در پروژه‌‌های عمرانی

گروه سیاسی/ رئیس جمهور شب گذشته بعد از خبر سراسری ساعت ۲۱ به صورت زنده از طریق تلویزیون با مردم گفت‌ و گو کرد. آیت‌الله رئیسی در ابتدای هشتمین گفت و گوی تلویزیونی خود با مردم از زمان آغاز دولت سیزدهم ضمن گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر، امام خمینی(ره) را یک شخصیت الهی و انقلابی نامید و اظهار داشت: گفتمان امام(ره) و رهبری، «عدالت خواهی»، «ستیز با فساد»، «استقلال» و «آزادی» است. وی افزود: آنچه که ما از شخصیت امام و از سیره امام داریم، آن است که امام به پیشرفت کشور در پرتو عدالت اجتماعی می‌اندیشیدند. این گفتمان همان گفتمانی است که دولت سیزدهم دنبال می‌کند. برخی سؤال می‌کنند که گفتمان شما چیست، ما گفتیم که نمی‌خواهیم از گفتمان انقلاب اسلامی‌برشی بزنیم، بلکه موظف هستیم آنچه گفتمان امام و رهبری بوده را دنبال و اجرا کنیم و آن گفتمان، پیشرفت در پرتو عدالت اجتماعی و اقتصادی است.
کاهش 20 درصدی تورم
رئیس جمهور پس از این مقدمه در توضیح اقدامات کابینه در زمینه بهبود وضع معیشت و کنترل گرانی‌ها با یادآوری شرایط آغاز به کار دولت سیزدهم در حوزه سلامت و اقتصاد، گفت: از آغاز به کار دولت مسأله معیشت یکی از مسائل محوری و مهم بوده است، اما دولت در آغاز کار با مشکلاتی مواجه بود؛ همه ملت عزیز ما شاهد آنها بودند، وضعیت کرونا و 700 خانواده‌ای که روزانه داغدار می‌شدند، اما خداوند تفضل کرد و به برکت خدمات کادر پزشکی و اقدامات مردم، شرایط متفاوت شد و ما اکنون روزهایی را سپری می‌کنیم که وضعیت صفر تلفات کرونا را شاهد هستیم.
 وی خاطرنشان کرد: همچنین نسبت به کسری بودجه‌ای که با آن مواجه بودیم، این کسری بودجه می‌توانست چالش جدی برای دولت و کشور ایجاد کند، اما دولت با افزایش درآمد و بدون استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول توانست این وضعیت را پشت‌سر بگذارد.
آیت‌الله رئیسی به بهبود وضع تورم اشاره و اظهار کرد: ما روزی که دولت را تحویل گرفتیم، تورم 59.3 و نزدیک به 60 درصد بود اما این وضعیت متفاوت شد و با کاهش 20 درصدی، تورم به 40 درصد رسید. بنابراین هم در جهت مهار تورم و هم مهار گرانی‌ها تلاش شد.
تلاش روزانه برای تنظیم بازار
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به عوامل جهانی و منطقه‌ای تأثیرگذار بر نرخ تورم طی ماه‌های اخیر، تأکید کرد: در 6 ماهه اول فعالیت دولت سیزدهم، یعنی تا آخر سال 1400 تلاش شد تورم کاهش یابد. درهمین شرایط، دولت با الزام قانونی برای عادلانه کردن یارانه‌ها و حذف ارز 4200 تومانی مواجه بود، زیرا آن شرایط  موجب رانت و فساد می‌شد، از این رو در اردیبهشت سال‌جاری وضعیت تورمی‌که ناشی از این اصلاح اقتصادی بود،  مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرد. تلاش شد این وضعیت با پرداخت‌هایی که دولت داشت جبران شود، اما همواره تلاش بر این بوده است که با بخش‌های مختلفی که فعال هستند، چه ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رئیس جمهور و چه فعالیت ستاد تنظیم بازار در استان‌ها، بازار تنظیم شود و ما شاهد یک ثبات اقتصادی باشیم.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به نوسانات موجود در قیمت برخی اقلام تصریح کرد: این وضعیت شرایطی نیست که برای مردم و دولت قابل قبول باشد، با وجود این، مسأله این است که درهر یک از اقلام، عللی وجود دارد که این علل برای ستاد تنظیم بازار و بخش‌های مختلف شناسایی شده و این موارد در حال پیگیری است.
رئیس جمهور در جمع‌بندی این بخش از سخنانش تصریح کرد: در راستای این برنامه‌ها، می‌بینیم که در برخی اقلام ثبات نسبی ایجاد شده، در اقلام دیگر نیز دولت حتماً تلاش می‌کند تا به ثباتی دست یابد.
برنامه ایجاد ثبات در قیمت اقلام
وی در ادامه با تأکید براین واقعیت که برخی اقلام در سفره مردم «دلاریزه» شده است و در تناوب نرخ دلار، تغییر قیمت پیدا می‌کند، گفت: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا وضعیت را به نحوی مدیریت ‌کنیم که این شرایط کاملاً عوض شود. یعنی ثباتی در اقلام باشد، به این معنی که مثلاً اگر دلار دچار نوسان شود، تأثیری در سفره مردم نداشته باشد.
آیت‌الله رئیسی در ادامه با پاسخ به این سؤال که ثبات قیمت در اقلام چه زمانی محقق خواهد شد، گفت: بخشی از اقلام در سفره مردم، ناشی از واردات است و بخش دیگری از آن در داخل تولید می‌شود. به این ترتیب، قیمت بخشی از اقلام به قیمت دلار مرتبط می‌شود.
 البته این یک اشکالی است که در نظام اقتصادی ما وجود دارد که این اقلام با دلار ارتباط داشته باشد. سیاست ما و برنامه دولت این است که آن دسته از اقلامی‌که در سفره مردم است، از ثباتی برخوردار شود و به هیچ عنوان با تغییر قیمت دلار یا تغییرات وضعیت اقتصادی، این اقلام دچارنوسان قیمت نشود.
90 درصد کالاها با ارز نیمایی است
رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که بناست در حوزه نهاده‌های دامی‌به خودکفایی برسیم یا با ارز ترجیحی بازار مدیریت خواهد شد، گفت: برای ما قیمت ارزی که بانک مرکزی اعلام کرده یعنی ارز نیمایی 28500 تومانی ملاک است. ما با ارز نیمایی در سال جاری 64 درصد افزایش واردات نسبت به سال گذشته داشتیم. نود درصد کار تجاری کشور با ارز نیمایی انجام می‌شود. اگر دولت بتواند تمامی‌کار تجاری و داد و ستد را با همین قیمت انجام دهد، ثبات جدی در بازار ایجاد می‌کند.
آیت‌الله رئیسی همچنین به برنامه‌های لازم برای کنترل عوامل داخلی تأثیرگذار در قیمت کالاها اشاره و تأکید کرد: در اقلامی‌می‌توان با کمک تولیدکنندگان ثبات ایجاد کرد اما افزایش قیمت در مورد کالاها عوامل دیگری غیر از نرخ ارز دارد. مثلاً قاچاق به کشورهای همسایه انجام می‌شود که برخی از اقلام و کالاها به این کشورها می‌رود. بخشی از افزایش قیمت‌ها نیز مربوط به عدم عرضه است.
وی افزود: برخی با افزایش قیمت ارز می‌گویند تورم انتظاری وجود دارد و ورود کالای خود را به تأخیر می‌اندازند و این کار منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود. مثلاً دامدار دام خود را عرضه نمی‌کند تا با قیمت بالاتر عرضه کند. آنچه مورد نظر دولت است آن است که با ایجاد ثبات، مردم و بازار اطمینان پیدا کنند.
ثبات محقق خواهد شد
رئیس جمهور در ادامه سخنانش و در پاسخ به سؤالی درباره زمان تحقق ثبات قیمت‌ها و نحوه توزیع یارانه‌ها به صورت کالابرگ، تصریح کرد: ما به صورت روزانه قیمت‌های بازار را دنبال می‌کنیم؛ به صورت روزانه، نه هفتگی و ماهانه. من به مردم عزیز می‌گویم که برخی که نامه می‌زنند و پیام می‌دهند که شما خبر دارید قیمت‌ها بالا می‌رود، بله ما بیشتر از همه رنج می‌بریم چون آنچه باعث رنج مردم است باعث رنج ماست. در مجلس تصویب شد که کالابرگ باشد اما زیرساخت آن نبود و مسئولین مشغول بودند و چند ماه روی این مسأله کار شد تا زیر ساخت آن راه افتاد. نمایندگان و رئیس مجلس هم می‌دانستند که این مشکل وجود دارد. ما هم معتقدیم کالاها پس از حذف ارز 4200 تومانی بر اساس کالابرگ و با قیمت مناسب باشد. باید توجه داشت اگر در آن تاریخ این قانون اجرا نمی‌شد آثار تورمی بسیاری داشت. در شرایط فعلی دنبال ثبات اقتصادی هستیم و این امر با برنامه ریزی‌هایی که شده اتفاق می‌افتد.
نرخ دلار چه خواهد شد؟
رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی درباره علت بالا رفتن نرخ دلار گفت: از پاییز سیر صعودی دلار و ارز را داشتیم افزایش قیمت دلار دلایل مختلفی دارد؛ یکی از مسائل انتظارات تورمی است که پیش آمده. همچنین اغتشاشات، کسب و کار مردم و تحصیل و دانشگاه و مدارس را دچار مشکل کرد؛ چون نااطمینانی را به بازار و جامعه داد. این موارد در قیمت دلار تأثیر داشته است. همان طور که شما گفتید تا تیر ماه قیمت دلار کنترل شده بود اما به یکباره شرایط عوض شد. علامت‌هایی که اغتشاشات در القای بی ثباتی داشت در اقتصاد و دلار تأثیر گذاشت.
آیت الله رئیسی در پاسخ به این سؤال که آیا دلیل این افزایش‌ها، کمبود ارز نیست، تأکید کرد: ما ذخایر ارزی خوب و قابل اطمینانی داریم. ما فروش نفت داریم و پول آن نیز بر می‌گردد. من اطمینان می‌دهم. نکته دوم اینکه اصلاً کار داد و ستد ما با قیمت نیمایی است. پول صادرات ما در این سامانه است و واردات هم از این سامانه صورت می‌گیرد. نود و چند درصد تجارت ما از این ارز است. آنکه در بازار آزاد است تنها چند درصد است که سایه می اندازد روی همه بازار. این چند درصد به صورت آزاد رد و بدل می‌شود. با سیاستی که اخیراً بانک مرکزی در پیش گرفته به نحوی خواهد شد که بازار نیمایی اصل باشد و بازار آزاد مدیریت شود تا قیمت بازار آزاد به نیمایی برسد. دارد تلاش می‌شود تا بازار آزاد به نیمایی برسد.
حقوق‌ها عقب نیفتاد، رتبه‌بندی اجرا شد
رئیس جمهور در پاسخ به سؤال مجری مبنی بر اینکه اثر اقتصادی فروش نفت و بازگشت پول آن کجاست، تأکید کرد: اگر می گوییم کشور دارد اداره می شود و پرداخت حقوق و دستمزد وسایر پرداخت ها بموقع صورت می گیرد، این پرداخت ها از کجا است؟ ازهمین جاها است. روزی که برای نخستین باردرجلسه دولت شرکت کردیم، آن هم زمانی که هنوز دولت سیزدهم از مجلس رأی اعتماد نگرفته بود، دراین جلسه، من و یک نفر از دوستان حضور داشتیم و همه اعضای حاضر از دولت قبل بودند، این جلسه در آخر مرداد ماه برگزار شد و هنوز سوم شهریور نشده بود که دولت سیزدهم تشکیل شود، دراین جلسه دولت، بحث تماماً بر سر این بود که حقوق مردادماه را از کجا پرداخت کنیم، بحث یک ساعته دولت این بود. من در آنجا گفتم که دولت سیزدهم در شرایطی می خواهد کار خود را آغاز کند که بحث دولت این است که حقوق از کجا پرداخت شود! اما امروز پس از گذشت چندین ماه از آن روز، پرداخت حقوق و یارانه ها حتی یک روز هم عقب نیفتاده است.
آیت‌الله رئیسی افزود: درهمین شرایط رتبه بندی معلمان که 11 سال اجرا نشده باقی مانده بود، دراین دولت اجرا شد. حقوق معوقه بازنشستگان پرداخت شد و درهمین شرایط مطالبات پرستاران که رهبر انقلاب سه بار نسبت به آن تذکر داده بودند در این دولت پرداخت شد. درهمین زمان در زمینه درآمدهای مالیاتی، واقعیت این است که برای مقابله با فرارهای مالیاتی کارهای خوبی انجام شده، کما اینکه دراین مدت دو میلیون مؤدی مالیاتی شناسایی و به فهرست ها افزوده شده. اما چه در حوزه درآمدهای نفتی و چه درآمدهای مالیاتی، اینها اخذ و به مردم پرداخت شده و صرف امور کشور می شود.  
وی درادامه خاطرنشان کرد: سال گذشته 480 هزار میلیارد تومان کسری بودجه وجود داشت، اما این کسری از درآمدهای کشور پرداخت شد، نه از محل استقراض و چاپ پول. دولت تلاش جدی و مدیریت کرده تا علی رغم تهدیدها و تحریم ها با کسری بودجه مواجه نباشیم، البته بودجه ما اشکالاتی دارد. رهبرانقلاب به حق، گفتند که ساختارهای بودجه ریزی باید متحول شود که کاملاً سخن درستی است. دولت، هم سال گذشته و هم امسال تلاش کرده ما شاهد کسری بودجه نباشیم.این واقعاً کار بزرگی است که انجام شده است. آن هم در شرایطی که هزینه ها بسیار افزایش یافته است، از جمله اینکه رتبه بندی معلمان که 36 هزار میلیارد تومان مصروف آن شد، اما اینکه دولت تلاش کند با مدیریت منابع و مصارف کسری بودجه نداشته باشد، ناشی از همین درآمدهایی است که اشاره کردید یا مورد سؤال مردم است.
4 درصد رشد اقتصادی، کاهش 0.7 درصد نرخ بیکاری
رئیس جمهور در ادامه به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب اشاره و تصریح کرد: رهبرانقلاب فرمودند که دهه 90 اقتصاد، به تعبیری اقتصاد تعطیل بوده یا اینکه اقتصاد ما در این دهه مشکلات جدی داشته، براین اساس، باید پرسید در سال 1400 که دولت را تحویل گرفتیم، وضعیت چطور بود؟ درآغاز به کار دولت، رشد اقتصادی کشور 0.4 درصد بود، یعنی در شهریورماه 1400، اما در اسفندماه 1400 رشد اقتصادی به 4.4 درصد رسید، آن هم در یک فاصله زمانی 6 ماهه و امروزهم در پاییز 1401 رشد اقتصادی بیش از 3 درصد است.
وی افزود: امروز سرمایه ثابت ما رشد 3.9 درصد را نشان می دهد، یعنی قریب 4 درصد رشد سرمایه گذاری داریم. به رغم همه تهدیدها و تحریم ها، امروز در کشور رشد سرمایه ثابت داریم، یعنی قریب به 4 درصد رشد داریم، رشد اقتصادی بیش از 3 درصد است، رشد تولید بیش از 6 درصد و رشد ابزار تولید و کارخانه ها بیش از 5 درصد است، یعنی همه شاخص ها از رشد کشور حکایت دارند.
آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: از سوی دیگر، بیکاری یکی از مشکلات کشور است، چند روز پیش دیدید که مسئولان اعلام کردند روزی که ما دولت را تحویل گرفتیم نرخ بیکاری 8.9 بود، اما امروز  8.2 درصد است، یعنی کاهش 0.7 داشته و در کنار آن، در11 استان کشور نیز بیکاری کاهشی شده است. اینها نشانه های خوبی است. نمی گوییم کار اساسی انجام شده یا به آن رشد 8درصدی که در برنامه توسعه به آن اشاره شده دست یافتیم، اما همه شواهد و آمارها گواه آن است که ریل‌گذاری خوبی در کشور صورت گرفته و این ریل گذاری برای خنثی کردن تحریم ها حتماً جواب خواهد داد.
رئیس جمهور در پاسخ به  این سؤال که رشد 8 درصدی چه زمانی اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: هدفگذاری ما دستیابی به نرخ رشد 8 درصدی است، کما اینکه در بودجه 1402 هم رشد 8 درصد را پیش‌بینی کردیم. در گذشته کشاورزی ما تراز منفی بوده و الان مثبت شده است. اگر بخواهیم رشد اقتصادی اتفاق بیفتد که رهبر انقلاب نیز بحق به آن اشاره کردند، امروز زمینه تحقق آن در کشور کاملاً وجود دارد، آن هم علی‌رغم همه تحریم‌ها و تنگناهایی که دشمن می‌خواهد ایجاد کند،  کشور می‌تواند رشد اقتصادی قابل قبولی داشته باشد. من معتقدم اگر دولت به منویات رهبری و به آنچه در برنامه دولت به عنوان سیاست‌های ابلاغی ابلاغ شده پایبند باشد، قطعاً مردم نیز مشارکت کرده و به این ترتیب رشد اقتصادی 8 درصد قابل دسترسی است. همه نشانه‌ها می‌گویند رشد اقتصادی 8 درصد قابل دستیابی است.
وی در پاسخ به این سؤال که چه میزان از هدفگذاری ایجاد یک میلیون شغل در سال محقق شده است، نیز گفت: آماری که وزارت کار داده و مرکز آمار ایران هم اعلام کرده است، این است که از آنچه در زمینه ایجاد یک میلیون شغل در سال وعده دادیم، از این وعده عقب نیستیم و آمارها می‌گویند که قریب همین میزان شغل در کشور ایجاد شده و نسبت به وعده ایجاد شغل، عمل شده است.
آیت‌الله رئیسی افزود: اینجا می‌خواهم به مردم عرض کنم حقیقتاً می خواهیم دولت صادق‌الوعدی باشیم و به آنچه به مردم در حوزه مسکن و اشتغال گفتیم، عمل کنیم. ما تهدیدها را می‌دانیم و می‌دانیم که دشمن امروز از اینکه کار ما باعث خنثی شدن تحریم‌‌ها شده، عصبانی است. همین آشوب‌ها، علتش همین است که دشمن می‌بیند تحریم‌ها با اقدامات دولت و ایستادگی دولت و مردم خنثی شده است، می‌بیند که نفت صادر می‌شود، می‌بیند رشد تولید در کشور به 5 درصد رسیده است، دشمن می‌خواهد که اشتغال در کشور منفی شود، اما امروز دیده است که قریب یک میلیون شغل در کشور ایجاد شده، بنابراین هرچه دشمن برای ما و کشور ما خواسته است، درست خلاف آن عمل شده. شاخص‌ها نشان می‌دهد کشور درحال رشد اقتصادی است، طبیعی است که دشمن توطئه می کند. آشوب و تحریم دو روی یک سکه است، دشمن می‌خواهد کشور متوقف شود و ملت ما اراده کرده که کشور متوقف نشود. معتقدیم دولت هرچه رهبری گفتند را باید به عنوان یک بسته اقتصادی در عمل طراحی و محقق کند.
مجری در خصوص این مسأله که برخی می‌گویند من نه کارمند دولت هستم نه پرستار و نه معلم و به لحاظ معیشتی دچار مشکل هستم پس ارزی که وارد کشور می‌شود و ناشی از افزایش صادرات است در کجا هزینه می‌شود، پرسید و رئیس جمهور در این خصوص پاسخ داد: ارز به کالای اساسی و هزینه‌های کشور تبدیل می‌شود. تبدیل به رشد تولید می‌شود. دولت وظیفه جمهور را برعهده دارد یعنی هشتاد و پنج میلیون نفر و نه چند میلیون کارمند. ما معتقدیم وضع کارمندان باید درست شود اما همه مردم مورد تأکید ماست. این را بگویم که امسال سال تولید است هر چه دولت تولید را رونق دهد به نفع کشور است پس اگر یک خط تولید را به چهار خط تولید برسانیم به نفع کشور است.
وی ادامه داد: پیش از این دولت، سهم ما در تجارت منطقه این نبوده است. در ارتباط با برخی از کشورها کار تجاری‌مان 4 تا 5 برابر شده است. حتی تراز تجاری با برخی کشورها منفی بوده و اکنون مثبت شده است. خب افزایش اشتغال، افزایش تجارت، افزایش تولید و افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان به نفع همه کشور است و همه این اقدامات دولت در جهتی است که اقدامات اقتصادی در سفره همه مردم دیده شود. در ادامه این گفت و گو آیت الله رئیسی به سؤالات در خصوص دستاوردهای سفرهای استانی دور اول دولت سیزدهم پاسخ داد.
رئیس جمهور در تشریح دستاوردهای سفرهای استانی گفت: مسأله واحد‌های تولیدی که دچار تعطیلی شده یا نیمه تعطیل است همه را رنج می‌دهد. در این سفرهای استانی بیش از سه هزار واحد تولیدی که تعطیل یا نیمه تعطیل بود فعال شده است. همه دستگاه‌ها و نهادها و خود مردم کمک کردند تا اینها فعال شود. در تمامی استان‌ها مجموعه‌ای برای احیای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل ایجاد شده و آثار آن را ما می‌بینیم. بعضی موارد هم با فسادهایی مواجه شدیم که پیگیری شده است. این را هم به مردم عزیزمان بگویم شرط همکاری با بنده داشتن روحیه ضدفساد و فسادستیزی است. فساد در دولت ما تحمل نخواهد شد. فساد دستگاه‌ها را متوقف می‌کند. پس ما در دور اول مسائل و مشکلات را شناختیم و مصوبات ضروری داشتیم. میزان تحقق مصوبات دولت در استان‌های مختلف تفاوت داشته است. مثلاً در یزد و خراسان جنوبی بخش قابل توجهی از مصوبات انجام شده بود. همین جا هم لازم است که از مردم این استان‌ها تشکر کنم که با حضور و استقبال خوب آنها شرمنده شدم. ببینید ما شرط گذاشتیم که باید مصوبات دور اول اجرایی شده باشد تا در دور دوم مصوبات جدید داشته باشیم. محور اصلی هم در این سفرها تولید و اشتغال بوده است.
وعده مسکن
آیت الله رئیسی در خصوص این سؤال که شما وعده ساخت چهار میلیون مسکن دادید اما صحبت‌هایی از آقای مخبر منتشر شده است که دولت بنا نیست مسکن بسازد بلکه مردم مسکن خواهند ساخت نیز توضیحاتی داد. رئیس جمهور با اشاره به تصاویر منتشر شده در فضای مجازی که وعده‌های رئیس جمهور در حوزه مسکن را در کنار صحبت‌های سایر مسئولان دولتی قرار داده تا به ظاهر تناقضی را در این خصوص القا نماید گفت: ببینید دولت در زمینه مسکن نقش مباشر و تسهیل‌گر دارد. در یک جایی ما هم زمین می‌دهیم هم تسهیلات می‌دهیم و هم مسکن می‌سازیم. اما در جایی زمین و تسهیلات می‌دهیم و خود فرد و تعاونی‌ها مسکن را می‌سازند. بخشی هم خود مالکین هستند که دولت به آنها فقط تسهیلات می‌دهد.
وی افزود: ما زمانی که دولت را بدست گرفتیم مواجه شدیم با پروژه‌هایی که مردم 10 سال است منتظر هستند تا این مسکن به دست آنها برسد. گاهی این پروژه‌ها 25 درصد پیشرفت داشته است یا 40 درصد و 60 درصد پیشرفت داشته است. پس ما باید اینها را تکمیل کنیم چون مردم منتظرند. به صورت هفتگی اینها در حال آماده شدن و واگذاری است. اینکه ما می‌گوییم یک میلیون مسکن ایجاد شود در قانون دولت مکلف شده است و این وعده من هم بوده است. هر کسی غیر از من باشد هم باید بسازد تا مشکل حل شود.
رئیس جمهور ادامه داد: مثلاً در شهرهای زیر بیست هزار نفر امکان واگذاری زمین وجود دارد. اما مراکز استان‌ها مجتمع سازی را دولت باید انجام دهد. پس این کار با کمک مردم انجام خواهد شد. مثلاً در بافت‌های فرسوده شروع شده است. دکتر بذرپاش کار مرحوم دکتر قاسمی را دارد پیش می‌برد و بدانید که دولت به وعده خود پایبند است.
کندی اینترنت و گلایه مردم
آیت الله رئیسی در خصوص کندی سرعت اینترنت و گلایه مردم که در تماس‌ها و نامه‌ها به رئیس جمهور می‌رسد گفت:  مردم زندگی و کار علمی و کسب و کارشان با بستر اینترنت است. این فضا محیط زیست مردم ماست. این محیط باید آرامش بخش و با دسترسی‌های راحت باشد. اینترنت نباید دارای اخلال باشد و ارتباطات باید راحت شکل بگیرد. این اختلال مورد گله ما هم هست. کاری که در رابطه با فیبر نوری و شبکه ملی اطلاعات در این دولت انجام شد قابل تقدیر است. وزارت ارتباطات شبانه روز دارد برای اینها کار می‌کند.
آیت الله رئیسی در ارتباط با محدودیت‌های ایجاد شده برای سکوها یا پلتفرم‌های خارجی به تأثیر اصلی اغتشاشات بر وضع این محدودیت‌ها اشاره کرد و گفت: برخی از این سکوهای خارجی بستر ناامنی در کشور شده بود. کجا در دنیا این اجازه را می‌دهند که از آنها علیه امنیت کشورشان استفاده شود. پس مردم بدانند تا قبل از اغتشاشات محدودیت ایجاد نشد. دفتر خدمات رسانی این پلتفرم‌ها باید پاسخگو باشند و رفتارشان کاملاً به نحوی باشد که اخلال در امور کشور نباشد.
وی افزود: دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گفته است باید اینها پاسخگوی  عملکرد خود باشند و تا وقتی پاسخگو نباشند این دچار مشکل می‌شود. به خاطر این وضعیت پس از اغتشاشات تلاش شده تا سکوهای داخلی قدرت بگیرد و مردم دچار مشکل نشوند. من معتقدم اینترنت نباید دچار اختلال شود و من گلایه مردم را منتقل می‌کنم چون مردم دارند از این فضا استفاده می کنند.
آیت الله رئیسی در پاسخ به سؤالی در خصوص شنیده شدن اعتراضات مردم گفت: اعتراضات باید شنیده شود. من در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کردم. ما باید کانون‌های گفت و گو داشته باشیم. باید سخن همه را شنید من در دولت این آمادگی را دارم. من خودم ساعت‌ها با دانشجویان، مردم، بازاریان و جوانان می‌نشینم و به همه دولتمردان هم سفارش کردم که با مردم نشست داشته باشند. ما مصوب کردیم که اتاق‌های گفت و گو در دانشگاه‌ها شکل بگیرد. بخشی هم که در فضای کشور هست باید توسط وزارت کشور انجام شود تا سخن مردم شنیده شود و پیگیری لازم صورت بگیرد.
رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که یکی از دلایل آغاز شدن اغتشاشات اخیر مسأله مرتبط با حجاب بوده است و برنامه دولت در این زمینه چیست، توضیح داد: حجاب ضرورت دین است و از طرف دیگر قانون هم هست. زنان و دختران ما پایبند قانون و دین هستند. کسانی هم که ضعف دارند راهکار فرهنگی دارد نه امنیتی و سیاسی. دستگاه‌های فرهنگی باید فعال باشند.
آیت الله رئیسی با اشاره به تحلیل رهبر انقلاب در خصوص عدم همراهی کسانی که ضعف حجاب دارند با دشمنان انقلاب گفت: کسانی که ضعف حجاب دارند بر دهان دشمنان زدند و نشان دادند پایبند به انقلاب هستند.
وی در ادامه با تصریح بر اینکه در مسأله حجاب، نگاه باید فرهنگی و اجتماعی باشد، گفت: دستگاه‌های تبلیغاتی، دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی و رسانه ملی، همه باید در این مسیر فعال‌تر شوند.
مجری در ادامه پرسید: قرارگاهی که در وزارت کشور در این زمینه فعال است، آیا این قرارگاه به وزارت ارشاد تحویل می‌شود؟ رئیس جمهور پاسخ داد: این قرارگاه در سال 84 و به موجب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شده و این مصوبه، وزارت کشور را به این کار موظف کرده. اما من معتقدم بخش فرهنگی و اجتماعی این قضیه می‌طلبید قرارگاهی در وزارت فرهنگ و ارشاد ایجاد شود، یعنی بخش اجتماعی و فرهنگی آن در وزارت فرهنگ فعال شود، زیرا این مسأله را از جنس فرهنگی و اجتماعی می‌دانیم، نه از جنس امنیتی.
آیت‌الله رئیسی در پایان سخنانش نیز در پاسخ به سؤال مجری درباره برنامه کاهش هرچه بیشتر هزینه‌های بهداشت، درمان و سلامت مردم، تأکید کرد: ما دنبال کاهش هزینه‌های مردم در حوزه سلامت هستیم، آن هم ازطریق سازوکار پزشک خانواده و نظام ارجاع تا به این ترتیب، آن مواردی که به بستری کردن بیمار می‌انجامد، هزینه بستری را از دوش بیمار و خانواده برداریم. به این ترتیب که بیمه‌های تکمیلی را فراگیر کنیم و درعین حال رفاه چند لایه اجتماعی را برای مردم فعال کنیم.
وی افزود: وقتی بیمه‌ها فعال شدند، خواهیم دید که در هر منطقه از کشور، اگر فردی بیمار شود و به بیمارستان برود، دیگر نگران هزینه بیمارستان نخواهد بود. این کار امروز در دولت آغاز شده است.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: قرار شد با مردم با فعل ماضی صحبت کنم، و بر همین اساس، اینجا می گویم که این طرح در بخش سلامت، از شهرهای کوچک آغاز شده و در مرحله بعد به مراکز استان‌ها خواهد رسید. مطابق وعده‌ای که وزیر بهداشت داده و گفته شد که این طرح ظرف چند ماه آینده، یعنی تا اردیبهشت و خرداد، قابل اقدام است، به این معنی که با فعال کردن پزشک خانواده و نظام ارجاع، بستری کردن افراد به صورت رایگان در بیاید و هزینه خانواده در این زمینه بسیار کاهش می یابد. ما هم نسبت به مسأله دارو و هم بیمارستان توجه ویژه داریم و خدمات بهداشتی از مسائل اولویت‌دار دولت است و شبانه روز آن را دنبال می‌کنیم که این مشکل مردم هم حل شود.
آیت‌الله رئیسی در کلام پایانی خود با مردم گفت: در پایان، باید از مردم تشکر کنم. اگر روزی هم نتوانستیم وظیفه خود را انجام دهیم، حتماً صادقانه با مردم سخن خواهیم گفت. من از نقدها استقبال می‌کنم، اما در عین حال از صاحبنظران می‌خواهم شرایط را ببینند و نظرات منتقدان همراه با انصاف باشد. از کسانی که دولت را نقد می‌کنند، با هر سلیقه و جایگاهی که دارند، حتماً تقدیر می کنم، اما در عین حال از آنان می خواهم وضعیت و شرایط و نیز وضعیت اطراف ما را ببینند. یقین بدانید دولت از نقد استفاده کرده و آن را یک نعمت می‌داند.

بــــرش

رئیس جمهور در مراسم میثاق هیأت دولت با آرمان‌های حضرت امام(ره):
باید با کار شبانه‌روزی امید را روز به روز در دل مردم زنده‌تر کنیم

رئیس جمهور و اعضای کابینه دولت روز گذشته در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و دهه مبارک فجر، با حضور در مرقد مطهر امام خمینی(ره) با آرمان‌های بلند بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران و شهدای انقلاب، تجدید میثاق کردند. آیت‌الله رئیسی همچنین به همراه هیأت دولت بر مزار شهدای ٧٢ تن، شهیدان رجایی و باهنر، شهید بهشتی و شهدای هفتم تیر حضور یافتند و با قرائت فاتحه و اهدای گل به مقام والای این شهدا ادای احترام کردند. آیت‌الله رئیسی طی سخنانی در مراسم تجدید میثاق با حضرت امام خمینی(ره)، ماندگاری انقلاب اسلامی را ریشه در اخلاص امام(ره) و حقانیت پیام انقلاب دانست و گفت: یکی از راه‌های مصون‌سازی جامعه در جهاد تبیین،  معرفی شخصیت امام(ره) و ابعاد انقلاب اسلامی است. رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امروز وظیفه دولت توجه به حقوق مردم و تلاش در راستای اجرای عدالت است، تصریح کرد: امام خمینی(ره) مثل دیگر سیاستمداران عالم نبود که به شکل تشریفاتی و نمایشی دم از مردم می‌زنند، بلکه حقیقتاً مردم و ضرورت حاکم شدن اراده مردم که همان اجرای عدالت است را باور داشت. وی افزود: امروز باید با تمام وجود از روح مطهر امام(ره) و ارواح مطهر شهدا مدد بگیریم و در دولت با تلاش و مجاهدت و کارِ شبانه‌روزی و در عرصه تبیین با جهاد تبیین و قلم و بیان، امید را روز به روز در دل مردم زنده‌تر کنیم. گفتنی است، در حاشیه این مراسم، دانشنامه الکترونیکی «ویکی امام خمینی(ره)» رونمایی شد.

جستجو
آرشیو تاریخی