صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و هجده - ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و هجده - ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۷

معاون بانک مرکزی:

مبادلات بانکی ایران و بیش از ۱۰۰ بانک دنیا تحریم‌ناپذیر شد

در ادامه دیپلماسی پولی و ارزی فعال بانک مرکزی در یک ماه اخیر که به آزادسازی بخشی از دارایی‌های ارزی بلوکه شده ایران در عراق و چین منجر شد، روز نهم بهمن‌ماه شاهد رخداد جدید و مهم دیگری بودیم، اتفاقی که براساس آن مبادلات بانکی ایران با بیش از 100 بانک دنیا تحریم‌ناپذیر شد.
در این روز، قرارداد اتصال سامانه‌های پیام‌رسان ملی بانک‌های ایران و روسیه با حضور معاون بانک مرکزی روسیه و معاون بین‌الملل بانک مرکزی ایران به امضا رسید. سامانه پیام‌‌رسانی مالی الکترونیکی (سپام) به ‌منظور الکترونیکی کردن مراودات بانکی و ایجاد زیرساخت یکپارچه خدمت‌رسانی میان ایران و روسیه راه‌‌اندازی شد. با استفاده از سپام نه تنها برای اولین‌بار‌ یک زیرساخت پیام‌‌رسانی واحد مالی ملی در کشور برای همه مراودات مالی عمده بانک‌ها از قبیل اعتبارات اسنادی ارزی و ریالی، ضمانت‌نامه‌‌های ارزی و ریالی، حوالجات ارزی، مکاتبات، استعلام‌ها و مذاکرات از طریق یک شبکه واحد پیام ‌رسانی فراهم است، بلکه امکان اتصال به بانک‌های خارجی در خارج از کشور را می‌‌توان به گونه‌ای برقرار کرد که بدون به‌‌کارگیری امکانات مؤسسه سوئیفت و نگرانی‌های مربوط به آن، با زبانی مشترک و آشنا، تعاملات مالی با آخرین فناوری‌های موجود صورت گیرد.
براساس گفته‌های محسن کریمی، معاون بین‌الملل بانک مرکزی، در حال حاضر شبکه پیام‌رسانی دو کشور به یکدیگر متصل شده است و همه بانک‌های دو کشور می‌توانند به یکدیگر متصل شوند و برای شروع یک بانک از ایران و بانک دیگری از کشور روسیه انتخاب شدند که نخستین پیام را تبادل کنند. علاوه بر این، طی روزهای آینده که هیأت فنی بانک مرکزی روسیه در ایران هستند، زمینه‌سازی برای ارتباط و ارسال همه پیام‌ها میان بانک‌های دو کشور فراهم می‌‌شود.
معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی اعلام کرد: مطابق سند دولت مردمی، اولین اقدام تحریم‌ناپذیری بانک مرکزی ایران در تعامل با کشور روسیه انجام شد. با اجرای این قرارداد پولی و بانکی میان ایران و روسیه، 52 شعبه بانک ایرانی و 4 بانک خارجی در بستر سپام از سمت ایران و 106 بانک نیز از طریق SPFS از سمت روسیه متصل می‌شوند. از طرف ایران بانک‌شهر و از طرف روسیه بانک VTB مشخص شدند. در فاز اول، این بانک‌ها برای اجرای آزمایشی هستند و پس از مدتی، دیگر بانک‌ها نیز اضافه خواهند شد.
محسن کریمی، معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی در حاشیه برگزاری مراسم امضای قرارداد اتصال سامانه‌های پیام‌رسان مالی بین ایران و روسیه اعلام کرد: در یک سال گذشته سند اقدام مشترک بین بانک‌های ایران و روسیه امضا و روز یکشنبه اولین اقدام از این سند عملیاتی شد. از امروز سامانه‌های پیام‌رسان بانکی ملی دو کشور به هم متصل و این امکان فراهم می‌شود که همه بانک‌های عضو سامانه پیام‌رسان بانکی ملی ایران، با همه بانک‌های کشور روسیه تبادل پیام‌های استاندارد بانکی داشته باشند.
کریمی افزود: همه بانک‌های ایرانی در خارج کشور و تمام بانک‌های خارجی متصل به پیام‌رسان ملی روسیه که شامل بیش از 100 بانک در 13 کشور خارجی است، می‌توانند با بانک‌های ایرانی تبادل پیام بانکی داشته باشند. وی اظهار داشت: بانک مرکزی در این روز زمینه فنی ارتباطات بانکی را فراهم کرد تا در این بستر تمام پیام‌های استاندارد بانکی شامل حواله، ال‌سی و ضمانتنامه بین بانک‌ها قابل تبادل باشد و این خدمات برای تجار و بازرگانان فراهم شده است.
معاون امور بین‌الملل بانک‌ مرکزی درباره امکان تحریم این سامانه بانکی گفت: این اقدام تحریم‌ناپذیر و غیرقابل توقف توسط دشمنان هر دو کشور است، بنابراین بانک‌ها در یک زمین بازی ساخته‌ شده توسط بانک‌های مرکزی دو کشور با یکدیگر تعامل دارند و زیرساخت‌ها به هیچ عنوان غربی و وابسته به نظام سلطه نیست. کریمی در پایان صحبت‌های خود تأکید کرد: مطابق سند دولت مردمی، این اولین اقدام تحریم‌ناپذیر بانک مرکزی ایران در تعامل با کشور روسیه بود.
کریمی ادامه داد: سامانه‌‌های پیام‌رسان بانکی ملی دو کشور به یکدیگر متصل شدند و این امکان  فراهم شد که همه بانک‌های عضو سامانه پیام‌رسان‌‌های بانکی ملی ایران با همه بانک‌های کشور روسیه تبادل پیام‌های بانکی داشته باشند. وی درخصوص اینکه با توجه به عملکرد مؤسسه بین‌المللی سوئیفت در قبال ایران، ‌پیام‌رسانی بانکی داخلی امکان اتصال با بانک‌های خارجی را دارد، توضیح داد: کشورهایی مانند ایران که با سیستم سوئیفت به مشکل خورده‌اند، از سیستم‌های پیام‌رسان ملی خودشان رونمایی کرده‌اند. مثلاً ما در ایران پیام‌رسان بانکی خودمان را ایجاد کرده‌ایم. روسیه پیام‌رسان بانکی خود را برای بانک‌های داخلی خود ایجاد کرده است، ولی این پیام‌رسان‌های داخلی برای ارتباط گرفتن با بانک‌های خارجی، دچار  مشکلات فراوانی هستند چون بانک‌های خارجی جزو شبکه‌های ملی نیستند پس نمی‌توانند با هم تبادل داشته باشند.
کریمی ادامه داد: در توافقنامه بانک‌های مرکزی ایران و روسیه، گام‌هایی تعریف شده که اولین قدم آن همین اتصال پیام‌رسان‌های ملی دو کشور است. یکی دیگر از آن اقدامات به‌کارگیری پول‌های ملی در مبادلات تجاری است. یعنی در مرحله اول، سوئیفت ملی بین دو کشور ایجاد شده است. اقدام دیگر هم پول‌های ملی است که چند ماه دیگر عملیاتی می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی