صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و هجده - ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و هجده - ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲

اخبــــار

قالیباف در هفدهمین اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی:
تصمیم احساسی دولت آذربایجان خواسته دشمن مشترک است

رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان سخنرانی در اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای عضو شورای همکاری اسلامی پیشنهادی ابتکاری حاوی سه راهبرد با عنوان «جهان اسلام؛ همبستگی برای صلح و توسعه پایدار» ارائه و تبیین کرد. محمدباقر قالیباف همچنین با ابراز تأسف از حادثه اخیر رخ‌داده در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران با تأکید بر پیگیری دقیق و همه‌جانبه آن از سوی جمهوری اسلامی ایران، گفت: مسئولان محترم کشور آذربایجان کاملاً در جریان جزئیات این پیگیری‌ها هستند و تعامل دوجانبه نزدیکی در این زمینه در جریان است. ما هیچ نشانه‌ای از تروریستی بودن این موضوع به دست نیاورده‌ایم. با این حال، لازم می‌دانم تأکید کنم تصمیم‌های احساسی درباره روابط دو کشور خواسته دشمنان مشترک و بدخواهان جهان اسلام خصوصاً رژیم صهیونیستی است و باید درباره هرگونه تصمیم که می‌تواند تبعات بلند مدت نیز داشته باشد هشیار و دقیق بود.
به گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف با بیان اینکه «جهان اسلام در دوره معاصر به رغم برخورداری از غالب مؤلفه‌های لازم قدرت متأسفانه نقشی درخور و متناسب با ظرفیت‌ها و امکانات نظام بین‌الملل ایفا نکرده است»، گفت: خوشبختانه طی چند دهه اخیر شاهد شکل‌گیری تحرکی نوین برای بازگشت شایسته امت اسلامی به مدار ایفای نقش تاریخی و سرنوشت‌ساز خود در ترسیم نقشه آینده جهان هستیم. نقش‌آفرینی که نیازمند اقدام دسته جمعی برنامه‌ریزی شده و هدفمند کلیه کشورهای اسلامی است.
رئیس مجلس تأکید بر چندجانبه‌گرایی و تمرکز بر مشترکات دولت‌ها و ملت‌های اسلامی با پرهیز از پرداختن به موضوعات اختلاف‌برانگیز را پیش شرط‌های اساسی ابتکار «جهان اسلام؛ همبستگی برای صلح و توسعه پایدار» عنوان و تأکید کرد: تحقق این ابتکار مستلزم تمرکز بر راهبردهای زیر است که نقش‌آفرینی پارلمان‌های اسلامی در چهارچوب اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در این روند غیرقابل انکار است: اولین راهبرد، همکاری نزدیک و تشریک مساعی کشورهای اسلامی برای تضمین صلح، ثبات و توسعه پایدار امت اسلامی به عنوان یک بلوک قدرت جدید است، در این راستا احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، توجه به نگرانی‌های امنیتی مشروع دیگر کشورها و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر باید اصول اساسی دستور کار همکاری مشترک کشورهای اسلامی باشد. باید همگان متعهد به حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات بوده، و گفت‌و‌گو و مفاهمه، اولویت اول آنان در تعامل با یکدیگر باشد.
قالیباف در ادامه با تأکید بر ضرورت همکاری کشورهای اسلامی برای حل چالش‌های اساسی فراروی جهان اسلام همچون فقر، بحران غذایی، توسعه نیافتگی، تروریسم و افراط‌ گرایی، بحران‌سازی قدرت‌های مداخله گر خارجی و مهمتر از همه اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطین، نوآوری‌های راهبردی در این راه را ضروری دانست و گفت: در این راستا نوآوری‌ها و طرح‌هایی همچون تأسیس ساختارهای نوین جهت گفت‌و‌گو و مفاهمه و همکاری مشترک برای تأسیس و توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان و فناوری پایه، افزایش تعاملات فرهنگی به منظور ترویج فرهنگ غنی اسلام و ارتقای هم پیوندی و همکاری میان کشورهای اسلامی باید به طور جدی در دستور کار ما باشد.


رئیس قوه قضائیه:
میزان وثیقه با اتهامات انتسابی تناسب داشته باشد

حجت‌‎الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، دیروز طی سخنانی در جلسه مشترک شورای‌عالی قوه قضائیه با شورای قضایی استان‌ها با اشاره به ضرورت و اهمیت همفکری و همکاری افزون‌تر با مردم در موضوعات مختلف، گفت: هر مقدار که بتوانیم در موضوعات مختلف از نظرات جامعه و نخبگان در داخل و خارج از دستگاه قضا، بهره بگیریم، نافع و سودمند خواهد بود.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، رئیس عدلیه بار دیگر به اهمیت مقوله نقدپذیری اشاره و تصریح کرد: باید از نقد سازنده استقبال کنیم و هیچگونه نگرانی نسبت به انتقاد نداشته باشیم؛ چنانچه فردی دلسوزانه و خیرخواهانه نسبت به شخص ما یا دستگاه ما، نقد صحیحی را وارد آورد، باید از آن نقد استقبال کنیم و چنانچه اشکالی در کار ما وجود دارد، نسبت به رفع آن کوشا باشیم.
«شایسته‌سالاری» از دیگر تأکیدات رئیس قوه قضائیه در این نشست بود؛ قاضی‌القضات در همین راستا گفت: شایسته‌سالاری و توجه به نیروهای کارآمد و کارآمدسازی نیروها در همه زمان‌ها امری لازم است اما در مقطع فعلی، ضروری‌تر است؛ باید نه در حرف بلکه در عمل، شایسته‌سالاری را به منصه ظهور برسانیم؛ بر همین اساس، مدیران دستگاه قضایی نسبت به شناسایی نیروهای کارآمد و سپردن امور خطیر و مهم به آنها اهتمام داشته باشند.
رئیس قوه قضائیه در ادامه بر اهمیت متناسب بودن قرارهای صادره برای متهمین تأکید کرد و بیان داشت: بعضاً مشاهده شده که فردی شرایط بازداشت موقت را ندارد اما برای او یک وثیقه سنگین صادر شده تا در بازداشت بماند یا اینکه به نحوی برای او وثیقه صادر شده که تأمین آن، زمانبر بوده است؛ این موارد ممکن است مسئولیت شرعی و قانونی داشته باشد؛ لذا مسئولان دادسرا نسبت به صدور قرارها و تناسب آنها با اتهام انتسابی به متهم، اهتمام ویژه داشته باشند و چنانچه صدور قراری، منجر به بازداشت متهم می‌شود، این بازداشت باید در کمترین زمان ممکن باشد.
رئیس دستگاه قضا اظهار داشت: رؤسای کل دادگستری‌ها بر احکام دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر، هم از حیث شکلی و هم از حیث ماهوی، نظارت و دقت بیشتری داشته باشند؛ صدور احکام جایگزین حبس پسندیده است ولی بعضاً احکامی تحت‌عنوان «جایگزین حبس» صادر می‌شوند که معقول به نظر نمی‌رسند.
اهتمام ویژه نسبت به حفظ امنیت روانی و جانی مردم و شهروندان و مقابله همه‌جانبه با کسانی که با نشر اکاذیب و دروغ‌پراکنی در پی مخدوش کردن امنیت روانی مردم هستند و کسانی که امنیت جانی مردم را به مخاطره می‌اندازند، دستور مؤکد دیگری بود که رئیس قوه قضائیه خطاب به رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان‌ها صادر کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی