صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و پانزده - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و پانزده - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۴

تاریخ‌نگار غزه از 2005 تا امروز

ë اگوست 2005: رژیم صهیونیستی بعد از 38 سال اشغالگری غزه که زمانی متعلق به مصر بود، آن را ترک کرد و کنترلش را به تشکیلات خودگردان تحویل داد.
ë ژانویه 2006: حماس در انتخابات فلسطین توانست اکثریت کرسی‌ها را به دست بیاورد.
ë ژوئن 2006: حماس موفق شد گیلعاد شالیت، نظامی رژیم صهیونیستی را که از مرز غزه عبور کرده و وارد سرزمین‌های ساکنان غزه شده بود، اسیر کند. در پی آن ارتش این رژیم حملاتی را علیه غزه انجام داد.
ë دسامبر 2008: نظامیان رژیم صهیونیستی نخستین جنگ علیه غزه را آغاز کردند. این جنگ 22 روز به طول انجامید و موجب به شهادت رسیدن هزار و 400 فلسطینی شد. در این جنگ 13 اسرائیلی نیز کشته شدند.
ë نوامبر 2012: نظامیان رژیم صهیونیستی احمد جباری، فرمانده ارشد حماس را به شهادت رساندند و به دنبال آن به مدت 8 روز غزه را زیر آتشبار خود گرفتند.
ë جولای تا آگوست 2014: نظامیان رژیم صهیونیستی دومین جنگ گسترده خود علیه مردم غزه را که هفت هفته به طول انجامید، آغاز کردند. در این جنگ نیز 2 هزار و 100 فلسطینی به شهادت رسیدند. 73 اسرائیلی نیز که 67 نفر آنان نظامی بودند، کشته شدند.
ë مارس 2018: بعد از تظاهرات ساکنان غزه در اعتراض به ادامه محاصره این باریکه، پس از اینکه معترضان از فنس عبور کردند، نظامیان رژیم صهیونیستی به سمت معترضان بی‌دفاع شلیک کردند که در نتیجه آن 170 فلسطینی به شهادت رسیدند.
ë مه 2021: بعد از چند هفته تنش آلود در طول ماه مبارک رمضان و زخمی شدن صدها فلسطینی در کرانه باختری، حماس خواستار خروج نظامیان رژیم صهیونیستی از قدس شد. ارتش رژیم صهیونیستی در مقابل اقدام به حملاتی به غزه کرد که 11 روز ادامه داشت. در این حملات 260 فلسطینی به شهادت رسیدند. 13 اسرائیلی نیز در حملات تدافعی فلسطینیان کشته شدند.
ë آگوست 2022: در حملات هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به غزه بیش از 30 فلسطینی که در بین آنها زنان و کودکان نیز مشاهده می‌شدند، به شهادت رسیدند. در این حملات دو فرمانده جهاد اسلامی نیز شهید شدند.
ë ژانویه 2023: دولت نتانیاهو نخستین حمله علیه مرم غزه را در دولت جدیدش کلید زد و موجب شهادت شماری از ساکنان غزه شد.
جستجو
آرشیو تاریخی