صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۸

اتصال شبکه «شتاب» ایران و «میر» روسیه برای تسویه روبل و ریال

رئیس مجلس دومای روسیه در نشستی با مقامات دولتی اعلام کرد که تجارت بین این کشور و ایران در سال گذشته میلادی شاهد ۱۵ درصد افزایش بوده و به ۴.۶ میلیارد دلار رسیده است.
به گزارش تسنیم به نقل از راشاتودی، ویاچسلاو ولودین، رئیس مجلس دومای روسیه روز دوشنبه در نشستی با مقامات دولتی اعلام کرد که تجارت بین این کشور و ایران در سال گذشته میلادی شاهد 15 درصد افزایش بوده و به 4.6 میلیارد دلار رسیده است.
به‌ گفته رئیس پارلمان روسیه، دو کشور فعالانه در حال برداشتن گام‌هایی برای افزایش تجارت متقابل هستند که این اقدامات «در شرایط ناشی از فشار تحریم‌ها» علیه هر دو کشور بسیار مهم هستند.
وی همچنین از تفاهمنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EEU) به‌ رهبری روسیه که هفته گذشته امضا شد، ابراز خوشحالی کرد و گفت: این توافقنامه به گسترش بیشتر تجارت روسیه و ایران کمک می‌کند.
ولودین در ادامه تأکید کرد: هر دو کشور اکنون باید بر افزایش همکاری‌های متقابل در بخش‌های مالی و بانکی، بویژه با افزایش استفاده از ارزهای ملی در تسویه حساب‌ها، با استفاده از سیستم‌های پرداخت روسی «میر» و «شتاب» ایرانی تمرکز کنند.
وی گفت: استفاده فعالانه‌تر از ارزهای ملی برای تسویه حساب‌ها مهم است، قبلاً کارهای زیادی در این زمینه انجام شده و سهم روبل و ریال در تسویه حساب‌های متقابل اکنون از 60 درصد فراتر رفته است. این مقام روسی افزود: کار روی کاربرد مشترک سیستم‌های پرداخت ملی در حال تکمیل است.
ولودین اظهار داشت: این امر تأثیر تحریم‌ها را به حداقل می‌رساند، اما البته مسائل مربوط به همکاری‌های دوجانبه را نیز مورد توجه قرار می‌دهد. بر اساس این گزارش، تجارت با ایران به خودی خود برای روسیه قابل توجه است، اما به‌دلیل موقعیت جغرافیایی ایران، این کشور به‌عنوان یک «پل لجستیکی» بین روسیه و خاورمیانه، آسیای جنوبی و جنوب شرقی نیز در نظر گرفته می‌شود.
جستجو
آرشیو تاریخی