صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۱

مسی، راموس و نیمار قربانیان ستاره جوان فرانسوی

پیروزی پاریس با گلات و رکوردشکنی امباپه

گروه ورزشی/ پاری‌سن‌ژرمن در یکی از دیدارهای مرحله یک‌شانزدهم نهایی جام حذفی فرانسه میهمان یک حریف ناشناخته به نام پی دو کاسل بود. تیمی آماتور از شهری کوچک که بازیکنانش را نفراتی تشکیل می‌دهند که هر کدام شغل‌های دیگری جز فوتبال دارند. پاریسی‌ها برای شکست دادن پی دو کاسل کار سختی نداشتند و به برد 7-0 دست یافتند. پی دو کاسل که به‌خاطر نداشتن ورزشگاه اختصاصی استاندارد، در زمین لانس از پاریس پذیرایی می‌کرد، در نیم‌ساعت نخست بازی موفق به بسته نگه داشتن دروازه خود شد اما در ادامه با به کار افتادن موتور گلزنی کیلیان امباپه، بردی پرگل برای پاریسی‌ها رقم خورد. در این بازی که در آن لیونل مسی به میدان نرفت، امباپه که ستاره بی‌چون و چرای تیمش بود ۵ گل به ثمر رساند. نیمار و کارلوس سولر هم دیگر گل‌های تیم پاریسی را در این بازی به ثمر رساندند تا این تیم، صعودی مقتدرانه به دور بعد داشته باشد. امباپه که در این بازی گلات کرد، به اولین بازیکن تاریخ این باشگاه فرانسوی از زمان تأسیسش در سال 1970 تبدیل شد که در یک مسابقه چنین آماری را در زمینه گلزنی ثبت می‌کند. امباپه در سال 2023 نتوانسته بود در هیچ دیدار رسمی‌ای گلزنی کند اما این طلسم را به خوبی شکست و تعداد گل‌های زده‌اش در جام حذفی فرانسه را به عدد 29 رساند تا از پدرو پائولتا عبور کند و به همراه ژان پیر پاپن در صدر جدول بهترین گلزنان این رقابت‌ها قرار بگیرد. این ملی‌پوش فرانسوی که تاکنون در 241 بازی 196 بار برای پاری‌سن‌ژرمن گلزنی کرده، با زدن 5 گل دیگر از ادینسون کاوانی که با 200 گل بهترین گلزن تاریخ پی اس جی است، عبور می‌کند. گفتنی است پی اس جی در مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی هفتم یا هشتم ماه فوریه به مصاف مارسی، رقیب دیرینه خود خواهد رفت.
کریستوف گالیته سرمربی پاری‌سن‌ژرمن بعد از این برد آسان گفت: «می‌دانستیم که حریف بسیار فشرده بازی می‌کند و در شروع بازی انرژی زیادی صرف خواهد کرد تا گل نخورد. زمان زیادی طول کشید تا مسلط به بازی شویم و موقعیت ایجاد کنیم.» او در مورد هماهنگی بالای نیمار و امباپه در این دیدار چنین نظر داد: «احساس می‌کردم آنها باید کنار هم بازی کنند. در بین دو نیمه با نیمار صحبت کردم تا مطمئن شوم برای نیمه دوم آماده است. مهم این بود که این دو در کنار هم توانستند بازی خوبی انجام دهند. نیمار و امباپه خیلی خوب باهم هماهنگ شده‌اند و صحنه‌های جذابی خلق می‌کنند.»
ماجرای کاپیتان شدن امباپه
امباپه در حالی در این بازی وارد زمین شد که با وجود قرار گرفتن بازیکنانی مانند نیمار در ترکیب اصلی، بازوبند کاپیتانی پی اس جی را بر بازو داشت و کادر فنی و مدیران این تیم نشان دادند که هنوز هم آینده این تیم را متعلق به او می‌دانند. این در شرایطی است که مسی در حال حاضر کاپیتان آرژانتین است و این تیم را به قهرمانی در جام جهانی رسانده است. سرخیو راموس سابقه طولانی کاپیتانی رئال مادرید و اسپانیا را دارد و نیمار هم شاید از نگاه بسیاری با توجه به سابقه و جایگاهش در تیم ملی برزیل به امباپه برای بستن بازوبند کاپیتانی ارجحیت داشت و مارکو وراتی هم تجربه به مراتب بیشتری از او در این باشگاه دارد اما به نظر می‌رسد مدیران باشگاه پاری‌سن‌ژرمن تمام توان‌شان را به کار گرفته‎‌اند تا این ستاره فرانسوی را به تمام خواسته‌هایی که در این تیم دارد، برسانند و به نوعی این امتیاز را به او داده‌اند تا از تصمیمش برای تمدید قرارداد با این باشگاه راضی باشد. این اقدام در حالی صورت گرفته است که در روزهای اخیر بسیاری از رسانه‌‎ها از ناامیدی این بازیکن از تصمیمات مدیران پی اس جی و حتی تصمیمش برای ترک این تیم در پایان فصل جاری خبر داده بودند و شاید اهدای بازوبند کاپیتانی به او و انتخابش به‌عنوان کاپیتان دوم بعد از مارکینیوش، در واقع قدرت خاصی که در اختیار این بازیکن قرار گرفته را نشان بدهد. پی اس جی حالا ماهی بسیار دشوار و حتی ترسناک پیش رو دارد. آنها باید با مارسی، موناکو، بایرن مونیخ، لیل و دوباره مارسی دیدار کنند اما به نظر می‌رسد که امباپه درست بموقع به دوران اوج برگشته و می‌خواهد توانایی‌های خارق‌العاده‌اش را بار دیگر در زمین به رخ بکشد.
جستجو
آرشیو تاریخی