صفحات
  • صفحه اول
  • سیاسی
  • ایران سیاسی
  • جهان
  • سیاست
  • ایران اقتصادی
  • کلان
  • کشاورزی
  • بازار سرمایه
  • راه و شهرسازی
  • صنعت و تجارت
  • کار و تعاون
  • انرژی
  • اجتماعی
  • ایران زمین
  • زیست بوم
  • گزارش
  • حوادث
  • ورزشی
  • فرهنگی
  • صفحه آخر
شماره هشت هزار و یکصد و دوازده - ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و دوازده - ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۳

در نشست جشنواره هنرهای تجسمی فجر مطرح شد

میل و اراده دولت به سمت ایجاد گالری‌های ملی است

مریم سادات گوشه/ نشست خبری پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر گزارشی از تعداد شرکت‌کنندگان و آثار راه یافته به این جشنواره بود. جشنواره‌ای که امسال می‌خواهد در بخش تجسم هنر 32 استان کشور را در یک حرکت منسجم گرد آورد و در نگارخانه‌هایی در سراسر کشور آثار هنرمندان به‌طور ویژه به نمایش گذاشته شود.در این نشست که صبح روز دوشنبه سوم بهمن با حضورعبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره، سیدعباس میرهاشمی دبیرکل جشنواره، سیدمصطفی زراوندیان دبیر بخش تجسم هنر (فجر استان‌ها) و محمد خاجی مدیر روابط عمومی جشنواره پانزدهم تجسمی فجر برگزار شد، به مباحثی همچون انتخاب داوران، میزان بودجه جشنواره و برگزاری نمایشگاه‌های سراسری دائمی برای هنرمندان پرداخته شد.
در ابتدای این نشست، سهرابی با یاد هنرمند انقلابی حبیب‌الله صادقی و نیز رحیم سیاهکارزاده گفت: «انقلاب اسلامی قبل از اینکه سیاسی باشد باعث شد یکسری اندیشه و سلوک وارد اجتماع شود بویژه در عرصه هنر. این اتفاق بر هنر تأثیر و نقش مستقیم داشت. این هنر بود که توانست به‌عنوان گویاترین زبان برای بازگو کردن حقایق تأثیرگذار باشد. جشنواره تجسمی فجر هم برآمده از همین تفکر و اندیشه است.»او ادامه داد: «هر هنرمندی که دستی بر آتش دارد می‌تواند در جشنواره‌ تجسمی فجر حضور داشته باشد؛ زیرا جشنواره‌ با توجه به گستردگی موضوعی که دارد محدودیتی برای کسی قائل نشده‌ است. روح بیانیه گام دوم این جشنواره، امید و نگاه خوشبینانه به آینده است.»
میرهاشمی نیز در ادامه نشست در بیان جزئیاتی از پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر گفت: «در این جشنواره با رویکرد هنر متعالی برای مردم سعی کرده‌ایم همه سطوح مختلف جامعه را در نظر بگیریم و بر اساس همین امر، موضوع آزاد را انتخاب کردیم. در رشته‌هایی مثل عکاسی، گرافیک، کاریکاتور و تصویرسازی داوری در یک مرحله و رشته‌های حجم، نگارگری، نقاشی و خوشنویسی در دو مرحله انجام شد. همچنین دو شاخه طوبی زرین و قله‌ها را داشتیم. بخش کاریکاتور بین‌الملل را هم امسال داریم به امید اینکه سال آینده بتوانیم فجر را بین‌المللی برگزار کنیم. بخش پوستر هم داریم. همچنین بحث استاد و شاگردی هم مطرح است. در مجموع یکی از بخش‌های بسیار ویژه، بخش «تجسم هنر» است؛ زیرا یکی از گام‌های مؤثر و قابل افتخار رفتن به سمت شناسایی هنرمندان شهرستان‌ها و استفاده از استعدادهای موجود در آنجا است. به‌طور کلی ۳۸۰۱ نفر با ۸۶۲۷ اثر در هشت رشته در جشنواره حضور دارند.»
زراوندیان دبیر بخش فجر استان‌ها نیز گفت: «یکی از اهداف «تجسم هنر» تمرکززدایی است؛ زیرا همه کشور پایتخت نیست. در کل کشور هنرمندان خیلی خوبی داریم که جشنواره می‌تواند بستری برای ارائه آثار آنها باشد. به همین منظور با همکاری نگارخانه‌های استان‌ها، همزمان با بخش طوبی زرین در تهران آثار هنرمندان استان‌ها نمایش داده می‌شود که این، همانند دایر کردن یک نگارخانه به پهنای کشور است.»در ادامه میرهاشمی نکته‌ای را درباره دستور معرفی ۱۲ هنرمند از هر استان بیان کرد: بودجه این دوره در ابتدا بیش از هشت میلیارد تومان در نظر گرفته شد اما بعداً این مبلغ به ۱۱ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. حال بر اساس بودجه‌ای که داشتیم قرار شد از هر استان ۱۲ هنرمند معرفی شود و اگر تمایل داشتند بر اساس بودجه‌شان تعداد هنرمند را افزایش دهند.»

 

برش

سهرابی در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» مبنی بر اینکه جوانان در جشنواره فجر شرکت می‌کنند تا استعدادشان به ظهور برسد و بتوانند درمراحل بعدی رشد کنند اما با مشکلاتی مانند کمبود فضا برای برگزاری نمایشگاه و فروش آثار مواجهند. بخصوص هنرمندان شهرستانی که برای برگزاری یک نمایشگاه با هزینه بسیار مجبورند به گالری‌های شهرهای بزرگ بیایند، چه سیاست‌های جدید حمایتی در دایر کردن یک مکان دائمی نمایشگاهی در سطح کشور برای حمایت از هنرمندان اتخاذ کرده اید، تصریح کرد: «جشنواره جوانان که پیشتر برگزار شد، پیش‌نیازی است برای استعداد‌یابی و رویکردی که تعریف کردیم. اصل برگزاری رویداد تجسمی برای جوانان بحث استعدادیابی است. شرایط حادث شده بر کشور نگذاشت حمایت‌ها درست صورت بگیرد. نکته‌ای که در جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره جوانان مطرح شد، اتصال آثار انتخاب شده و ورودش به جشنواره فجر بود. این سیاست جدی ما است که در جشنواره جوان بتوانیم یک استعدادیابی داشته باشیم و فرصت را برای همه علاقه‌مندان مهیا کنیم و پایه‌ای باشد برای ورود به جشنواره فجر.
در بحث مسائل استان‌ها نگاه جدی ما در مرکز هنرهای تجسمی نگاه بیرون از پایتخت است. خبر خوشی در راه است مبنی بر اینکه اقداماتی در حال انجام شدن است؛ بویژه برای مناطق محروم. این اتفاق در قالب موضوع عدالت فرهنگی برای هنرمندانی که چه به‌صورت آماتور و چه حرفه‌ای فعالیت می‌کنند، در رویدادهای مختلف دیده شوند و هم بتوانند از مزایا و حمایت‌هایی که ممکن است برای کلانشهرها داشته باشیم برخوردار شوند. یعنی ما به شهرستان‌ها توجه ویژه خواهیم کرد. جلسه‌ای هم در این رابطه روز گذشته داشتم و حتماً نتیجه را به استحضار رسانه‌ها خواهم رساند چون موضوع بسیار مهمی است.درباره بحث نگارخانه‌ها هم باید بگویم چون بخش خصوصی است دولت نمی‌تواند نگارخانه‌داری کند. اما خیلی تلاش می‌کنیم که بتوانیم با همکاری مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی نگارخانه‌ای باز کنیم و در اختیار هنرمندان قرار دهیم. رایزنی‌هایی هم با بعضی نگارخانه‌ها انجام می‌دهیم تا این کار انجام شود. در مراکز استان‌ها با بضاعتی که دارند انجام می‌شود. اما بیشترش را در جشنواره‌های ملی جبران می‌کنیم.
میرهاشمی هم در ادامه به این سئوال این گونه پاسخ داد: «هدف، ارتقای وضعیت هنر و هنرمند است. وقتی جشنواره تمام شد قطعاً پرونده آثار هنری بسته نمی‌شود. وقتی با هنرمندی ارتباط برقرار کردیم ادامه می‌دهیم  و او را به آنچه دنبال آن می‌گردد نزدیک می‌کنیم، تا جامعه بهره ببرد. اما غفلت شده است. از طرفی باید از آثاری که تولید می‌شود بهره ببریم. اینهمه هنرمندان آثار حجمی خوبی تولید می‌کنند اما چرا شهرداری روی اینها سرمایه‌گذاری نمی‌کند و در خیابان‌ها نمی‌آید. باید کار جدی انجام شود. تا هنرمند پرشورتر و علاقه‌مند‌تر شود. اگر سلیقه‌ها بالا رود هر کسی هر چیزی را نمی‌پسندد.این بحث‌ها را دنبال کردیم و میل و اراده ما به سمت ایجاد گالری‌های ملی است. اگر جشنواره فجر بخواهد به جایی برسد باید اینها با تعریف درست و استاندارد ایجاد شود.»

جستجو
آرشیو تاریخی