صفحات
  • صفحه اول
  • سیاسی
  • ایران سیاسی
  • جهان
  • سیاست
  • ایران اقتصادی
  • کلان
  • کشاورزی
  • بازار سرمایه
  • راه و شهرسازی
  • صنعت و تجارت
  • کار و تعاون
  • انرژی
  • اجتماعی
  • ایران زمین
  • زیست بوم
  • گزارش
  • حوادث
  • ورزشی
  • فرهنگی
  • صفحه آخر
شماره هشت هزار و یکصد و دوازده - ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و دوازده - ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۲

ظرفیت‌های ایران برای تجارت با 15 کشور همسایه مهیا می‌شود

تسهیل صادرات تولیدکنندگان ایرانی در عمان

گروه اقتصادی / ایران در شرایطی که از موقعیت ژئوپلیتیک برای توسعه صادرات به کشورهای همسایه و سایر کشورهای جهان برخوردار است، اما همواره نتوانسته نقش جدی خود را در بازارهای هدف صادراتی ایفا کند و یا آن را استمرار بخشد. حضور در بازارهای صادراتی نیازمند الزاماتی از جمله بستری برای معرفی محصولات ایرانی است تا خریداران سایر کشورها با کالاهای ایرانی آشنا شوند به همین منظور نیز نمایشگاه دائمی محصولات ایرانی با هدف تسهیل و توسعه صادرات با عنوان «البزار الایرانی» بازار ایرانی 14 بهمن ماه در کشور عمان با حضور فعالان اقتصادی عمان و سفرای سایر کشورها افتتاح می‌شود.
علی توسطی، رئیس اتاق اصناف تهران در ابتدای نشست خبری برگزاری نمایشگاه محصولات ایرانی در عمان با اشاره به ضرورت توسعه صادرات در شرایط فعلی گفت: اکنون با توجه به کاهش قیمت نفت و اعمال تحریم‌های ظالمانه می‌توانیم بستر توسعه صادرات را فراهم کنیم. موقعیت ژئوپلیتیک ایران برای رشد صادرات مزیت محسوب می‌شود اما متأسفانه اتکاء به درآمدهای نفتی، پتانسیل‌های صادراتی ایران را تحت‌الشعاع قرار داده است.
وی اضافه کرد: ما با 15 کشور هم مرز هستیم که 7 مرز خشکی و 8 مرز کشور آبی است. این موقعیت فرصت مناسبی برای معرفی کالاهای ایرانی و بازارسازی است و باید منافع این موقعیت ژئوپلیتیک به کشور بازگردد. توسطی کالای صادراتی را سفیر راستین کشور عنوان کرد و افزود: در قرن حاضر خلاقیت و نوآوری حاکم است و کسانی که با خلاقیت در عرصه اقتصاد بازار حضور دارند، موقعیت‌های زیادی را ایجاد می‌کنند. در منطقه خاورمیانه فقط دو کشور ترکیه و ایران دارای واحدهای تولیدی هستند درحالی‌که ترکیه موقعیت ژئوپلیتیک و انرژی ارزان ما را در اختیار ندارد اما با خلاقیت در تولید کالا توانست بازار کشورهای همسایه را در اختیار بگیرد و بازار داخلی ما را هم تحت‌الشعاع قرار دهد.
توسطی با تأکید بر اینکه وظیفه ملی تولیدکنندگان و تجار، بازاریابی و بازارسازی در کشورهای همسایه است، گفت: باید در زمینه کالاهایی که دارای مزیت مطلق اقتصادی مانند پسته، زعفران و فرش هستند صادرات انجام دهیم زیرا هیچ کشوری پسته با کیفیت ایرانی را نمی‌تواند تولید کند.
وی اضافه کرد: عمان دروازه ورودی به کشورهای آفریقایی است که ثروتمند و تشنه کالای ایرانی هستند ولی ما برای افزایش صادرات خوب عمل نکردیم و ترکیه بازارهای هدف صادراتی ما را در اختیار گرفت، کمااینکه آن کشورها دلبستگی بیشتری به فرهنگ و کشور ما داشتند.
پریناز پیشدادیان مدیرعامل مجموعه بین‌المللی فکر برتر نیز در این نشست با بیان اینکه نمایشگاه عمان به صورت رایگان برگزار می‌شود، افزود: نمایشگاه محصولات ایرانی در عمان شامل مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی، دارویی، سلولزی، ساختمانی، پتروشیمی، الکترونیک، صنایع‌دستی، لوازم خانه و پلاستیک می‌شود. تولیدکنندگان بعد از حضور در این نمایشگاه امکان انعقاد قرارداد با خریداران عمانی را پیدا می‌کنند اما در صورت عدم موفقیت، موقعیت آنها به برند دیگری اختصاص پیدا می‌کند.
وی تأکید کرد: ما تلاش می‌کنیم تولیدکننده شرکت خود را ثبت کرده و برند و حساب بانکی شخصی خود را داشته باشد و مؤسسه هم در این مسیر کمک می‌کند تا کالای صادراتی توسط تولیدکنندگان ارسال شود. لزومی ندارد که دلال و واسطه‌گر در کشورهای دیگر از این فرصت ایجاد شده سوء‌استفاده کنند و سود ببرند. وی با اشاره به آشنایی اتحادیه‌ها و اصناف با امر تجارت و بازرگانی گفت: اصناف می‌توانند کالای تولیدشده داخلی را با قیمت‌هایی به مراتب بالاتر در کشور دیگر به فروش برسانند به همین منظور تلاش می‌کنند تا کالای خود را به استانداردهای کشور مقصد برسانند اما تولیدکننده خیلی با این شرایط آشنا نیست. ما این بستر را ایجاد کردیم تا اصناف بتوانند نماینده انحصاری محصولاتی که تولید می‌کنند را داشته باشند و کالاهای استاندارد صادراتی را شناسایی کرده و به عمان صادر کنند.
مدیرعامل مؤسسه فکر برتر اضافه کرد: من همه تلاش خود را برای رونق صادرات کشور انجام داده‌ام تا حضور خود را در بازار سایر کشورها اعلام کنیم. به اندازه کافی ایران را که دارای 11 اقلیم از 13 اقلیم است، تحت فشارهای بین‌المللی قرار داده‌اند اما باید تلاش کنیم حضورمان در دیگر کشورها پررنگ شود.
جستجو
آرشیو تاریخی