آمار ساپینتو و استقلال در هفته شانزدهم ضعیف‌تر شد

لیگ به کام پرسپولیسی‌ها و عالیشاه

حامد جیرودی/ هفته شانزدهم لیگ برتر فوتبال، پنجشنبه، جمعه و شنبه گذشته با برگزاری 8 مسابقه پیگیری شد. در بازی‌های این هفته که 4 مسابقه آن برنده داشت و 4 دیدار آن به تساوی انجامید، 15 گل از خط دروازه‌ها عبور کرد تا به‌طور میانگین 1،875 گل در هر بازی به‌ثمر رسیده باشد و تنها بازی بدون گل هم دیدار صنعت نفت و فولاد باشد. با این نتیجه، شاگردان ادسون تاوارس چهارمین بازی بدون بردشان را سپری کردند و شاگردان جواد نکونام هم برای پنجمین بازی پیاپی بدون باخت ماندند. با تساوی مس رفسنجان و نساجی، شاگردان محمد ربیعی هم هفتمین بازی بدون شکست‌شان را تجربه کردند و شاگردان حمید مطهری هم دومین بازی بدون بردشان را به دست آوردند. ملوان با برتری برابر پیکان، به سیر صعودی‌اش ادامه داد و شاگردان مازیار زارع هفتمین بازی بدون باختشان را پشت‌سر گذاشتند اما شاگردان مجتبی حسینی متحمل دومین باخت متوالی‌شان شدند.
در مهم‌ترین بازی هفته، سپاهان استقلال را شکست داد تا ژوزه مورایس سرمربی پرتغالی زردپوشان اصفهانی، در هر 2 دیدار رفت و برگشت، موفق به شکست دادن هموطنش ریکاردو ساپینتو شود. باختی که باعث شد آبی‌پوشان پایتخت نتوانند طلسم پیروز نشدن در ورزشگاه نقش جهان اصفهان برابر سپاهان را بشکنند. آنها آخرین بار در فروردین سال ۱۳۹۸ و در حالی که وینفرد شفر سرمربی استقلال بود، با تک گل دقیقه‌ ۹۷ آیاندا پاتوسی از سد میزبان خود سپاهان گذشتند ولی پس از آن در 4 رویارویی ۲ تساوی و 2 باخت عایدشان شده است. استقلال که در این بازی 2-1 بازنده شد، تحت هدایت ساپینتو تنها در ۱۸ بازی، به اندازه ۴۸ بازی قبلی خود شکست خورده و به اندازه ۳۵ بازی قبلی‌اش گل دریافت کرده است. سپاهان با این پیروزی، به دومین برد پیاپی‌اش رسید و استقلال هم دومین باخت متوالی‌اش در لیگ را تجربه کرد و سومین بازی بدون بردش در این رقابت‌ها را پشت‌ سر گذاشت.
مس کرمان با برد مقابل نفت مسجدسلیمان، بعد از 5 بازی به پیروزی رسید و نفت هم ششمین باخت متوالی‌اش را کسب کرد تا همچنان در قعر جدول باشد. پرسپولیس هم با بردی که برابر ذوب‌آهن به دست آورد، سومین برد متوالی‌اش را کسب کرد تا جایگاهش را در صدر جدول تثبیت کند. شاگردان یحیی گل‌محمدی، در این دیدار درصد مالکیت 60،1 را ثبت کردند تا از این حیث بهترین تیم هفته باشند. سرخپوشان پایتخت همچنین در این بازی 621 پاس ثبت کردند که 84،1 درصد آنها به مقصد رسید تا بیشترین تعداد پاس را هم ثبت کنند. در مقابل، شاگردان مهدی تارتار دومین باخت پیاپی‌شان را تجربه کردند و برای چهارمین بازی بدون برد ماندند. گلزن پرسپولیس در این بازی، امید عالیشاه کاپیتان این تیم بود. او که ۹ فصل از حضورش در پرسپولیس می‌گذرد، برابر ذوب‌آهن بازی شماره ۲۲۱ خود را برای قرمزها انجام داد تا از نظر تعداد بازی در جمع 10 بازیکن برتر تاریخ پرسپولیس قرار بگیرد. او با دو بازی دیگر به رکورد تعداد بازی‌های پیشکسوت و گلزن نامدار تاریخ باشگاه و فوتبال ایران، فرشاد پیوس خواهد رسید. همچنین این یکصد و هفتادمین بازی عالیشاه برای پرسپولیس در پیکارهای لیگ‌ برتر بود و در بیست و دومین دوره بازی‌ها، خود را به لطف ارسال زیبای سروش رفیعی و تیزهوشی‌اش با پیراهن پرسپولیس، ۲۲ گله کرد. گل قبلی او ۱۲ خرداد سال‌جاری و برابر فجرسپاسی در هفته پایانی لیگ گذشته به ثمر رسیده بود.با تساوی هوادار و آلومینیوم، شاگردان سید مهدی رحمتی برای سومین بازی از رسیدن به برد بازماندند. البته اراکی‌ها در این دیدار با 17 شوت، بیشترین تعداد شوت را به سمت دروازه حریف خود زدند. همچنین تساوی تراکتور و گل‌گهر که 2- 2 شد، پر گل‌ترین بازی این هفته بود. در این دیدار، بیشترین کیفیت موقعیت یا XG هفته با عدد 1،90 برای شاگردان امیر قلعه‌نویی به دست آمد. همچنین این بازی، خشن‌ترین دیدار هفته هم بود که در آن، 9 کارت زرد و یک کارت قرمز داده شد. سهم تراکتور 5 کارت زرد و یک کارت قرمز و سهم گل‌گهر نیز 4 کارت زرد بود. ضمن اینکه هر تیم 18 مرتبه مرتکب خطا شد تا با مجموع 36 خطا این دیدار پربرخورد‌ترین بازی هفته باشد. تا پایان بازی‌های این هفته، پرسپولیس با 10 برد بیشترین برد، کمترین باخت و بهترین تفاضل گل را دارد، مس رفسنجان کمترین گل خورده (5 گل) و شریک با پرسپولیس کمترین باخت (یک باخت) را دارد و سپاهان هم با 23 گل زده، بهترین خط حمله را در مسابقات به نام خودش ثبت کرده است.
جستجو
آرشیو تاریخی