صفحات
  • صفحه اول
  • سیاسی
  • ایران سیاسی
  • جهان
  • سیاست
  • ایران اقتصادی
  • کلان
  • کشاورزی
  • بازار سرمایه
  • راه و شهرسازی
  • صنعت و تجارت
  • کار و تعاون
  • انرژی
  • گزارش
  • ایران زمین
  • زیست بوم
  • اجتماعی
  • حوادث
  • ورزشی
  • اجتماعی
  • فرهنگی
  • صفحه آخر
شماره هشت هزار و یکصد و یازده - ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و یازده - ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۶

10 هزار واحد تولیدی اصفهان در مسیر تولید فناورانه قرار می‌گیرند

سهم تولید شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان 3 برابر میانگین کشوری

حمیرا حیدریان
خبرنگار

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، در حال حاضر به یکی از قطب‌های علم و فناوری کشور تبدیل شده است. این استان با دارا بودن سه پارک علم و فناوری، بیش از ۱۰ مرکز رشد فناوری و حدود ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان است و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، بزرگ‌ترین مجموعه فناوری آن محسوب می‌شود که در نوع خود در کشور بی‌نظیر است. در حالی که سهم اقتصاد دانش‌بنیان از کل اقتصاد کشور کمتر از یک درصد است اما در استان اصفهان با توجه به فعالیت قابل توجه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور این سهم به 3 درصد و به عبارتی به بیش از 3 برابر میانگین کشوری می‌رسد.
با توجه به جایگاه ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در اقتصاد استان اصفهان و کشور، در یک سال اخیر اقدامات و راهبردهای مختلفی از سوی بخش‌های مختلف برای حمایت از آنها در حال اجرا و پیگیری است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به حمایت‌های مجموعه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از حدود ۶۰۰ واحد فناور مستقر در آن اشاره کرد که از میزان فروش آنها در سال ۱۴۰۰ حدود 5100 میلیارد تومان با گردش مالی ۱۴ هزار میلیارد تومان و صادرات آنها ۵۴ میلیون دلار به چرخه اقتصادی تزریق شده است.

شرکت‌های دانش‌بنیان، کلید رفع مشکلات صنایع اصفهان
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: امروز بهره‌وری به‌عنوان یک ارزش در همه صنایع مد نظر قرار می‌گیرد. این در حالی است که در صورتی که ارتقای بهره‌وری در ابعاد مختلف تولید را نداشته باشیم، نمی‌توانیم در بازار جهانی رقابت کنیم؛ به همین دلیل توسعه محصول چه در زمینه کمیت و چه کیفیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و از این رو باید تجاری شدن دانش و فناوری که امروز به‌عنوان یک چالش پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوران در کشور قرار دارد، مورد توجه جدی قرار گیرد.
«امیررضا نقش» با اشاره به اینکه استان اصفهان در زمینه نوآوری و فناوری دارای ظرفیت‌های بالقوه است، افزود: این استان دارای توانمندی و زیرساخت‌های ویژه‌ای بخصوص در زمینه نیروی انسانی است؛ اما آنچه به‌عنوان مشکل اساسی با آن مواجه هستیم، حلقه اتصال است که باید این زنجیره بدرستی به‌هم وصل شود تا نتایج مناسبی حاصل شود. امروز دنیا به این نتیجه رسیده است که فناوری باید تقاضامحور باشد و مسیر معکوس از بازار به فناوری و نوآوری باشد نه از نوآوری و فناوری به بازار برسد.
وی تعداد واحدهای تولید در استان اصفهان را بیش از ۱۰ هزار عنوان کرد و اظهار داشت: این واحدها باعث شده‌اند تا اصفهان به صنعتی‌ترین استان کشور تبدیل شود، اما به همین میزان مسائل و چالش‌های این صنایع بزرگ و کوچک کم نیستند و برای رفع این مشکلات می‌توان با متصل کردن حلقه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوران با صنایع بسیاری از این مشکلات را رفع و راه توسعه را هموار کرد.
این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در استان اصفهان فعال هستند، اظهار کرد: حدود ۷۰ واحد تولیدی دانش‌بنیان در شهرک‌های صنعتی این استان قرار دارد که نشان‌دهنده یک زیست‌بوم فعال است. همچنین ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان در شهرک علمی و تحقیقاتی استان مستقر است و اقدامات خوبی هم توسط آنها انجام شده است، اما همه آنها عنوان می‌کنند که در راستای رفع نیازهای صنایع بویژه صنایع بزرگ استان از این شرکت‌ها یاری گرفته می‌شود.

آغاز فعالیت 700 واحد فناور تا 2 ماه دیگر
رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز در این خصوص گفت: در حال حاضر 8 هزار و ۲۰۰ متخصص در بیش از 600 شرکت و مؤسسه دانش‌بنیان و فناور مستقر در این شهرک علمی و تحقیقاتی مشغول به کار هستند. هم‌اکنون 8 مرکز رشد فناوری و 5 مرکز نوآوری و شکوفایی زیرمجموعه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان قرار دارند. در 5 ماه ابتدای سال‌جاری در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ۷۵ شرکت‌ و مؤسسه فناور فعالیت داشته‌اند که بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده امیدواریم در پایان امسال بیش از ۷۰۰ واحد فناور در شهرک و مراکز زیرمجموعه آن فعالیت کنند.
قاسم مصلحی با بیان اینکه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در انجام طرح‌های پژوهشی و کاربردی رویکرد مناسبی داشته است، گفت: کمک به انجام بیش از 1750 طرح پژوهشی و کاربردی توسط واحدهای فناور مستقر از مهم‌ترین دستاوردهای شهرک در این حوزه است.
 این مسئول به تجاری‌سازی بیش از ۲ هزار محصول مبتنی بر دانش فنی از ابتدای فعالیت شهرک تاکنون اشاره و اضافه کرد: بسیاری از فناوری‌ها و نوآوری‌های به‌دست آمده توسط واحدهای فناور مستقر در این شهرک به صنایع و خطوط تولیدی تبدیل شده‌ است که این امر نه تنها بهره‌مندی جامعه از دستاوردهای فناورانه را به همراه داشته بلکه به صورت غیرمستقیم باعث اشتغال شده است.

واگذاری کارگاه به شرکت های دانش بنیان
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان نیز پیش‌تر در خصوص اقدامات انجام شده برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفته بود: تأکید داریم شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرک‌های صنعتی استان حضور پیدا کنند، چرا که در عمل ارتباط دانشگاه با صنعت اتفاق می‌افتد و امیدواریم با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرک‌های صنعتی بتوانیم  این شهرک‌ها را به‌عنوان یک پیشران اقتصادی در کشور و استان معرفی کنیم. شرکت شهرک‌های صنعتی استان در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، در سال‌جاری ۴۰ شرکت مستعد را شناسایی کرد و تأییدیه دانش‌بنیانی برای ۳۹ شرکت اخذ شد.
  رسول سواری با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون در شهرک‌های صنعتی استان ۴۲۰ پلاک اختصاصی برای شرکت‌های دانش‌بنیان رزرو شد و قراردادها در حال انعقاد است، گفت: ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در استان استقرار دارند و همه اینها توان حضور در شهرک‌های صنعتی را ندارند.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان با بیان اینکه برخی از واحدها توان خرید زمین ندارند، عنوان کرد: امسال ساخت ۳۰ کارگاه برای شرکت‌های دانش‌بنیان را آغاز کرده‌ایم و در مرحله ساخت است و امیدواریم تا اوایل سال آینده آماده بهره‌برداری و واگذاری به شرکت‌های دانش‌بنیان شود. وی تصریح کرد: اگر شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرک‌های صنعتی حضور پیدا کنند، می‌توانند واحدهای سنتی را توسعه دهند و به سمت رشد علمی حرکت کنند.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان با تأکید بر اینکه استقرار واحدهای صنعتی سنتی در شهرک‌های صنعتی در مقابل شرکت‌های دانش‌بنیان سبب تبادل فناوری می‌شود، گفت: مطالعات ۱۲ خوشه سنگ و طلا، آجر، محصولات پلاستیکی، فرش ماشینی کاشان، حوله‌بافی خمینی‌شهر، باند و گاز کردآباد، ملحفه درچه، نساجی دهق، کفش اصفهان، گلاب و عرقیات کاشان و لبنیات گلپایگان توسط شرکت شهرک‌های صنعتی انجام شده و خوشه پوشاک خورزوق، گز اصفهان و فرش دستباف نائین نیز در دست اجراست.

 

جستجو
آرشیو تاریخی