صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و ده - ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و ده - ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۸

اخبار

افتتاح بازار «مبادله ارز و طلا» نیمه اول بهمن

محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی به دنبال تأمین نیازهای ارزی اقشار جامعه است، اظهار کرد: از این‌رو بانک مرکزی بازار مبادله ارز و طلا را در نیمه اول بهمن ماه افتتاح خواهد کرد.وی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به راهکارها در راستای آرامش افزایی به بازار ارز تأکید کرد: در حال حاضر ما در بازار کالا، نیازهای ارزی را به طور رسمی تأمین می‌کنیم، این در حالی است که نیازهای خدماتی ارزی را تأمین نمی‌کنیم. وی ادامه داد: به‌عنوان مثال فرزند فردی در خارج از کشور به سر می‌برد و نیاز به ارز دارد  یا اینکه بیماری در خارج از کشور ارز لازم دارد  یا اینکه فدراسیونی برای رفع نیازهای خود باید ارز داشته باشد. بنابراین ده‌ها نیاز ارزی بدین شکل وجود دارد و ما هیچ کدام از این موارد را به طور رسمی تأمین نمی‌کنیم و این نیازها به بازار آزاد سوق داده می‌شود. رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بنابراین ما درصدد ایجاد بازار مبادله ارزی هستیم تا به تمام نیازهای ارزی پاسخ دهیم و کمتر نیازی به بازار آزاد برود. فرزین اظهار کرد: اگر نیاز ارزی به بازار آزاد کم شود، بازار مبادله ارزی مبنای نرخ ارز خواهد شد و به ثبات بازار ارز کمک خواهد کرد. رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: به همین منظور، ما در نیمه اول بهمن ماه بازار مبادله ارز و طلا را در کشور افتتاح خواهیم کرد تا به نیازهای ارزی پاسخ داده شود.

مالیات بر ارزش افزوده ربع سکه‌های بورسی محاسبه شده است

در زمان دریافت ربع سکه طلای بهار آزادی عرضه شده در بورس نیازی به پرداخت 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده نیست. به گزارش بانک مرکزی، این بانک در نامه‌ای به شرکت بورس کالای ایران تأکید کرد، مبلغ 9٪ مالیات بر ارزش افزوده در قیمت کشف شده معاملات گواهی سپرده کالایی ربع سکه طلای بهارآزادی خزانه بانک رفاه، محاسبه شده است؛ لذا مبلغ دیگری با عنوان هزینه مالیات بر ارزش افزوده از متقاضیان اخذ نمی‌شود.  

تمام دستگاه‌های دولتی و عمومی به حساب واحد خزانه متصل می‌شوند

وزیر اقتصاد اعلام کرد از شنبه همه دستگاه‌های دولتی و بخش‌های عمومی ذیل حساب واحد خزانه فعالیت می‌کنند. به گزارش فارس سید احسان خاندوزی در برنامه تلویزیونی اعلام کرد که از روز شنبه برای انضباط بخشی سیستم‌های مالی و نیز کاهش  فساد در اقتصاد تمام شرکت‌های دولتی و عمومی به حساب واحد خزانه دولت وصل می‌شوند و باید حساب‌های فرعی خود را ببندند. وزیر اقتصاد اعلام کرد طبق دستور رئیس‌جمهور تاکنون ۹۰ درصد دستگاه‌ها این اقدام را انجام داده‌اند و بقیه هم از امروز اول بهمن ماه باید به حساب واحد خزانه متصل شوند. خاندوزی افزود در زمینه اعتبارات اختصاصی هزینه سرمایه افتتاح حساب و تغییر امضای دستگاه‌ها تنها به شرکت‌هایی که به حساب واحد خزانه متصل شده‌اند انجام خواهد شد. وی درباره مزایای این اقدام هم گفت به جای اینکه پیمانکاران ابتدا به حساب خود مبلغ را واریز کرده و مدتی در حساب خود نگهداری کنند مستقیم به حساب ذینفعان واریز می‌شود علاوه بر آن این اقدام کمک خواهد کرد که نقدینگی کنترل و تورم هم کاهش یابد ضمن اینکه اتصال به حساب واحد خزانه این امکان را به دولت خواهد داد که حقوق همه کارکنان قبل از پایان هر ماه واریز شود همچنین امکان سوء‌استفاده احتمالی هم به صفر خواهد رسید.
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی