صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و نه - ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و نه - ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۴

اخبار جهان

 

نصرالله: امریکا نمی‌خواهد هیچ کشوری
در منطقه قوی باشد
سید حسن نصرالله با بیان اینکه امریکا نمی‌خواهد هیچ کشوری در منطقه قوی باشد، گفت: راهکار برون رفت از بحران اقتصادی لبنان سازش با اسرائیل نیست. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العهد، دبیرکل حزب الله لبنان که پنجشنبه به مناسبت سی‌امین سالگرد تأسیس مرکز مطالعات و مستندسازی در لبنان سخن می‌گفت، در ارتباط با وضعیت بحرانی اقتصادی حاکم بر این کشور تأکید کرد: «هیچ طرفی در این مسأله شک ندارد که شرایط اقتصادی در لبنان بسیار سخت و دشوار است، اما این مسأله تنها گریبانگیر لبنان نیست و کشورهای متعددی در سطح جهان در آستانه فروپاشی اقتصادی قرار دارند اما هیچ کس حق ندارد از آینده مأیوس شود و تلاش‌ها در زمینه اشاعه یأس و ناامیدی در بین لبنانی‌ها اقدامی بسیار خطرناک است.» نصرالله تأکید کرد: «مجموعه‌ای از عوامل موجب شرایط کنونی اقتصادی حاکم بر لبنان شده است.» او جلوگیری از کمک و یا دریافت وام از خارج، مانع تراشی برای دولت لبنان جهت دریافت کمک‌های بلاعوض از خارج یا سرمایه گذاری در لبنان را از جمله این عوامل خواند و تصریح کرد که یکی دیگر از عوامل بحران کنونی پیگیری رویکردهای سیاسی اشتباه همچون پایان منازعه با رژیم صهیونیستی بود.

کناره‌گیری غیر منتظره نخست‌وزیر نیوزیلند
جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند که دارای محبوبیتی قابل توجه در کشورش است، اعلام کرد هفتم فوریه (۱۸ بهمن) از مقام خود کناره‌گیری می‌کند و دیگر در انتخابات برای این مقام نامزد نمی‌شود. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، آردرن در نطقی تلویزیونی گفت: «امیدوار بودم راهی پیدا کنم که نه فقط برای یک سال دیگر بلکه برای یک دوره دیگر خودم را [برای ادامه نخست‌وزیری] آماده کنم اما نتوانستم. البته به این دلیل کناره‌گیری نمی‌کنم که کارم سخت است. اگر چنین بود احتمالاً دو ماه پس از آغاز به کار کناره‌گیری می‌کردم.» آردرن تأکید کرد: «به این دلیل کنار می‌روم که این نقش مسئولیت‌هایی دارد؛ مسئولیت اینکه بدانید چه زمانی فرد مناسبی برای رهبری کردن هستید و چه زمانی نیستید.» وی با بیان اینکه انتخابات سراسری ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد، افزود که به عقیده وی حزب او یعنی حزب کارگر نیوزیلند در انتخابات بعدی پیروزی خواهد شد. با این حال نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رقبای محافظه‌کار این حزب شانس بیشتری برای پیروزی دارند.

اعلام آمادگی چین برای افزایش همکاری با روسیه
سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری بر آمادگی کشورش برای گسترش همکاری راهبردی خود با روسیه در راستای حمایت از دموکراتیزه کردن روابط بین‌الملل و ایجاد نظم جهانی عادلانه‌تر و منطقی‌تر تأکید کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، وانگ ونبین، همچنین تأکید کرد: «روابط روسیه - چین تحت هدایت راهبردی رهبران دو کشور وارد مسیر جدیدی از همزیستی هماهنگ و همکاری سودمند متقابل بین این کشورهای همسایه شده است.» پیش‌تر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز گفته بود، روابط روسیه و چین در حال حاضر بهترین زمان خود را در تاریخ تجربه می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی