صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و هشت - ۲۹ دی ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و هشت - ۲۹ دی ۱۴۰۱ - صفحه ۳

گزارش «ایران» از روند تعمیق منازعات درونی سرزمین‌های اشغالی

راه فروپاشی اسرائیل از شکاف سیاسی می‌‌گذرد

گروه سیاست این روزها در حالی سرزمین‌های اشغالی هر روز شاهد تظاهرات از سوی یهودیان و صهیونیست‌های مخالف نتانیاهو است که کابینه جدید به گفته بسیاری از تحلیلگران رسانه‌های عبری زبان می‌‌تواند تیشه‌ای باشد که از داخل رژیم صهیونیستی به ریشه این اشغالگری تاریخی وارد می‌‌شود. این روزها بسیاری از صهیونیست‌ها به بازگشت دوباره نتانیاهو به قدرت اعتراض دارند. اعتراضات آنها اما بیشتر متوجه کابینه‌ای است که به گفته تحلیلگران دارای نواقص و چالش‌های متعدد است. معترضان در خیابان‌های سرزمین‌های اشغالی این روزها فریاد می‌‌زنند که کابینه پیشنهادی شرم‌آور است. در قدس اشغالی و حیفا تظاهرات، بسیار گسترده‌تر از مناطق دیگر است. نتانیاهو اما این بار با تشکیل ائتلاف و تبانی با سران احزاب افراطی به کرسی قدرت نشسته و حالا قصد دارد با تشکیل کابینه جدید قدرت بیشتری را به نمایندگان کنست در گزینش قضات از یک سو و تعلیق تصمیمات دادگاه عالی رژیم صهیونیستی از سوی دیگر بدهد. کابینه نتانیاهو که مخالفان، آن را مجموعه‌ای از چهره‌های افراطی می‌‌دانند، اعضای محافلی هستند که سال‌هاست سیاست توسعه ساخت شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری را نمایندگی می‌‌کنند.

شورش اشغالگران علیه افراط‌ گرایی!
آنچه امروز شاهد آن هستیم یک شکاف عمیق سیاسی و اجتماعی میان اقشار مختلف صهیونیست‌های ساکن در سرزمین‌های اشغالی است. پیش از مرور این تحولات باید گفت یکی از مهم‌ترین وجوه تحولات سرزمین‌های اشغالی در این روزها گستردگی این اعتراضات است که از سال 1948 (زمان تأسیس رسمی رژیم صهیونیستی) تا به امروز بی سابقه بوده است. بسیاری از مخالفان کابینه جدید بر این باورند که اعضای این کابینه می‌‌توانند روند دموکراسی در سرزمین‌های اشغالی را تهدید کنند، چراکه در انتخابات اخیر از آنجایی که بسیاری از احزاب افراطی در آن حضور داشتند، بسیاری می‌‌گویند این کابینه جدید که در رأس آن نتانیاهو قرار دارد به دنبال اجرای سیاست‌های غیردموکراتیک است؛ سیاست‌هایی که ممکن است مجلس و ساختار سیاسی دولت یهود را تهدید کند، زیرا قوانینی  ارائه کرده است که تمامی نظام قضایی در این سرزمین‌ها را تحت‌الشعاع خود قرار خواهد داد.
با این حال در همین روزهای اخیر بارها بنیامین نتانیاهو هشدار داده که مخالفان کابینه جدید دست از تظاهرات بکشند و با اقدامات خود به دنبال هرج و مرج و جنگ داخلی نباشند. او به‌رغم این اعتراضات گسترده اعلام کرده که دستور داده برخی قوانین در دستگاه قضایی اصلاح شود، اما مخالفان اعلام کرده‌اند قصد دارند بی سابقه‌ترین تظاهرات را علیه این تصمیمات یکجانبه برگزار کنند تا از این طریق کابینه جدید نتانیاهو را وادار کنند از تصمیمات خود برای تغییر روند قضایی صرف نظر کنند.
 
امریکا کجاست؟!
در همین حال امریکا نیز به عنوان یکی از متحدان بی چون و چرای رژیم صهیونیستی به گفته آموس هرئیل، یکی از نویسندگان و تحلیلگران شناخته شده رژیم صهیونیستی «در شوک و تعجبی ناشی از نگرانی» پیرامون سرنوشت دولت جدید فرو رفته است. پیروزی حداقلی جمهوریخواهان در انتخابات ماه‌های گذشته مجلس نمایندگان و دردسرهای دولت بایدن در مسائلی چون اختلافاتش با چین، هزینه‌های مالی و تسلیحاتی جنگ اوکراین و مدیریت جنگ نیابتی جبهه غرب علیه روسیه هم به گونه‌ای پیش رفته است که می‌‌توان گفت فعلاً برای دولت بایدن صرفاً حفظ روابطش با نتانیاهو به عنوان یک متحد در اولویت است وگرنه برنامه‌ها و اهداف دولت جدید  در سرزمین‌های اشغالی فعلاً با خواسته‌ها و اهداف بایدن و حزب دموکرات تطابق ندارد. در مقابل، نتانیاهو بارها تأکید کرده در عرصه سیاست خارجی بر حوزه غرب آسیا متمرکز خواهد بود و ایران در این برنامه‌ها محوریت قرار دارد، در حالی که به دلیل افزایش تنش‌های دولت امریکا با کشورهایی چون چین، روسیه و حضورش در اوکراین فعلاً غرب آسیا در دستور کار دولت بایدن قرار ندارد، البته لازم به یادآوری است اینکه گفته شد غرب آسیا فعلاً برای دولت بایدن اولویت ندارد، بدین معنا است که در مقطع فعلی سعی هیأت حاکمه ایالات متحده معطوف به نوعی موازنه‌سازی در برابر قدرت ایران از طریق شرکای منطقه‌ای خود است که تا کنون هم چشم‌انداز مثبتی نداشته وگرنه ایران و غرب آسیا همواره در مرکز سیاست‌های راهبردهای امریکا جای دارند.
 
این تمام ماجرا نیست
از سوی دیگر شکاف عمیق سیاسی در میان سران و مقامات صهیونیستی به حدی است که بسیاری از تحلیلگران و صاحبنظران اصرار دارند اگر همین روند ادامه داشته باشد، فروپاشی سیاسی در داخل سرزمین‌های اشغالی حتمی است. بهترین نمونه برای تأیید این موضوع اظهارات مقامات و تحلیلگران صهیونیست در این خصوص است. بسیاری از چهره‌های سیاسی در کابینه پیشین و حتی آنها که قبلاً همراه با نتانیاهو بودند از مردم درخواست کردند تظاهرات اعتراضی گسترده‌ای  علیه برنامه‌های افراطی نتانیاهو برگزار کنند. بنی گانتس، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی بارها در هفته‌های اخیر خواستار حضور پرشمار اسرائیلی‌ها در خیابان‌ها برای اعتراض علیه نتانیاهو و کابینه افراطی او شده است. موشه یلعون، وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی هم بارها در سخنرانی‌های خود اعلام کرده که این کابینه صلاحیت و مشروعیت قانونی و سیاسی برای اداره این رژیم را ندارد و ادامه این روند می‌‌تواند آسیب‌های جدی اقتصادی، سیاسی و امنیتی زیادی را به همراه داشته باشد.
این اما تمام ماجرا نیست. در روزهای اخیر تمام چهره‌های سیاسی پیشین در سرزمین‌های اشغالی، اغلب کارشناسان عبری زبان، نویسندگان، تحلیلگران و همه آنها که با ساختارها و روندهای سیاسی این رژیم اشغالگر آشنا بوده و پیچ و خم‌های آن را از نزدیک می‌‌شناسند، تأکید دارند کابینه جدید در رژیم صهیونیستی مسبب بروز پنج سال تنش سیاسی درونی است که به طرز بی‌سابقه‌ای درگیری را وارد فضای دولت اسرائیل کرده است، ضمن اینکه این کابینه را باید یکی از فاسدترین و تندروترین کابینه‌های تاریخ این رژیم در طول 75 سال گذشته دانست.
اسحاق هرتسوگ، رئیس رژیم صهیونیستی از اعتراضات و تظاهرات گسترده در سرزمین‌های اشغالی به شدت اظهار نگرانی کرده و گفته که اختلافات عمیق سیاسی در این کابینه می‌‌تواند به فروپاشی و انحطاط در جامعه صهیونیست‌ها منجر شود. وی در هفته‌های اخیر چندین بار در مورد موج وسیع اعتراضات هشدار داده و تأکید کرده که این اعتراضات می‌‌تواند موجب تکه تکه شدن ساختارهای سیاسی - اجتماعی از درون سرزمین‌های اشغالی شود و خطری جدی برای موجودیت آن محسوب می‌‌شود.
در پایان لازم به یادآوری است که بنیامین نتانیاهو به شخصه سابقه تاریکی در ساختار سیاسی دولت یهود دارد و از این جهت خود او می‌‌تواند یکی از عواملی باشد که از طریق ماجراجویی در سیاست خارجی و فساد داخلی، فروپاشی دولت صهیونیستی را تسهیل کند؛ پرونده‌های متعدد قضایی در مورد فساد اخلاقی و سیاسی خود و خانواده‌اش مسأله‌ای است که از یک سو باعث شده تا بی بی (مخفف نام نتانیاهو) به صرافت اعمال تغییرات بنیادی در ساختار قضایی دولت صهیونیستی بزند، اقدامی که تحلیلگران، آن را فراتر از صرف دور زدن قانون تفسیر می‌‌کنند، از سوی دیگر، تحولات اخیر ضربه سنگینی نیز به تصویر برساخته دستگاه پروپاگاندای صهیونیستی از این رژیم به عنوان یک دولت دموکراتیک وارد کرده است. ضمن اینکه تشکیل دادگاه‌های مختلف برای وی در همین چهار سال گذشته موجب شده مخالفان و حتی عده‌ای از موافقان پیشین وی به این امر معتقد باشند که او نمی‌تواند مهره مناسبی برای اداره این رژیم باشد و تصمیمات و گام‌های او می‌‌تواند نفس اشغالگری را به شماره بیندازد. ضمن اینکه همین احتمالات که از قضا هر روز نیز قوت می‌‌گیرند، سایه ترس را بر موجودیت کسانی انداخته که سال‌هاست با زور و کشتار فلسطینیان و هویت‌زدایی از قدس شریف خواهان حکومت بر سرزمینی غصبی هستند، غافل از اینکه مسیر تحولات درونی اسرائیل به سویی معطوف است که جز فروپاشی درونی، سرنوشت دیگری برای آن متصور نیست؛ بحرانی که به طور خودکار، گزینه درگیری نظامی تمام عیار با قدرت‌های پیرامون را از معادلات حذف می‌‌کند.
جستجو
آرشیو تاریخی