صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و هفت - ۲۸ دی ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و هفت - ۲۸ دی ۱۴۰۱ - صفحه ۱۵

در نشست خبری چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مطرح شد

امسال سال درخشش شهرستان‌هاست

گروه فرهنگی/ آیین رونمایی از پوستر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و نشست رسانه‌ای این رویداد هنری با حضور کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی، کوروش زارعی دبیر چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، مدیران هنری و اصحاب رسانه دیروز  در تالار رودکی برگزار شد.
به گزارش «ایران» در ابتدای این نشست که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد کوروش زارعی دبیر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ضمن تقدیر از اصحاب رسانه به‌عنوان یار دوازدهم جشنواره مروری کوتاه بر ماه‌ها تلاش این دبیرخانه برای هرچه بهتر برگزار شدن جشنواره چهل‌ویکم کرد و پس از او هوشنگ توکلی، بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینما و تلویزیون از نقش هنرمندان در دوران کرونا و پس از آن سخن گفت.
 چراغ تئاتر روشن می‌ماند
توکلی سخنان خود را با این جمله‌ها آغاز کرد: «گزارشی را پیش از همه‌گیری ویروس کرونا خدمت مقام معظم رهبری ارائه دادیم و اعلام کردیم که نزدیک به یک‌میلیون فارغ‌التحصیل هنر داریم که این آمار، شگفت‌انگیز است. این یکی از گزارش‌هایی بود که پنهان مانده بود و همچنان پنهان است. به‌رغم اینکه مقام معظم رهبری فرمودند  راجع به این قضیه صحبت شود و با هنرمندان همکاری‌های بیشتری شود اما متأسفانه به‌دلایلی این اتفاق رخ نداد.» توکلی افزود: «هنرمندان جوان ما در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز حضور فعال داشتند و بالاترین آمار را در آثار این هنرمندان دیدیم. وقتی آقای کوروش زارعی به‌عنوان دبیر چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر انتخاب شدند، خوشحال شدم چون ایشان هم هنرمندان را می‌شناختند و کمک کردند تا از آمار اجرایی بالاتری در حوزه تئاتر برخوردار شویم. شنیدم پنج استان اصلی بیشترین همکاری را با این جشنواره داشتند و امسال جشنواره پربار است و این جای خوشحالی دارد.» او همچنین به این نکته اشاره کرد که «از سال 60 به بعد، حوزه تئاتر ما خیلی فعال شده است و قدیمی‌ها معتقد بودند باید چراغ تئاتر را روشن نگه داشت. هنرمندان مسئولیتی در قبال مردم دارند و مسئولیتی هم مردم در قبال آنها دارند. هنرمندان باید وظیفه خود را انجام دهند و مخاطبان هستند که انتخاب می‌کنند حضور داشته باشند یا نه. امیدوارم اهل‌ قلم و رسانه به این تحریم‌های بچگانه و عقب‌افتاده که به هنرمندان ما در هر زمینه تحمیل می‌شود، بپردازند و این حوزه‌های حسی را به عقلانیت نزدیک کنند.» این هنرمند در پایان گفت: «هنرمندان ما مثل بقیه مردم در فقر زندگی می‌کنند اما اگر نتوانیم مشکلات مالی‌شان را درک کنیم، به بیراهه می‌روند و باید حمایت شوند.» در ادامه این مراسم، کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی نیز با خوشامدگویی و تشکر از دبیر چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و هنرمندان و اصحاب رسانه گفت: «از اصحاب رسانه می‌خواهم یار اول ما باشند و کنار ما بایستند. در این شرایط سخت همه هنرمندان چه در استان‌ها و چه در تهران زحمت کشیده‌اند تا این جشنواره باشکوه برگزار شود و در رشد و تعالی تئاتر کمک‌کننده باشد و معمولاً یکی از وظایف جشنواره‌ها هم همین است تا بتوانند در توسعه و تقویت و تولید تئاتر مؤثر باشند، چراکه اگر این جشنواره چنین خاصیتی نداشته باشد، صرفاً تنها برگزار شده است.» نظری با بیان اینکه محمود سالاری معاون امور هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی همین حالا در جلسه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص حمایت از تئاتر شرکت کرده است، گفت: «تئاتر نیاز به حمایت دارد و اگر این حمایت نباشد، واقعاً اتفاقی نخواهد افتاد.» و پس از صحبت‌های کاظم نظری از دو پوستر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با طرح‌هایی از محمد اسفندیاری و حسن موسی‌زاده رونمایی شد و بخش بعدی که نشست خبری چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بود آغاز شد.
امسال سال درخشش شهرستان‌هاست
در ادامه این نشست، کوروش زارعی، دبیر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با معرفی همکاران خود در این رویداد هنری گفت: «چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از روز شنبه اول بهمن‌ماه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد، البته بخش رادیو تئاتر این رویداد هنری از روز یکشنبه 25 دی‌ماه فعالیت خود را شروع کرده است.» او ادامه داد: «همزمان در روز افتتاحیه این رویداد هنری مراسم اختتامیه رادیوتئاتر برگزار خواهد شد. علاوه بر این از دو هنرمند زنده‌یاد علی سلیمانی بازیگر و هنرمند تئاتر ایران و سعید تشکری درام‌نویس مطرح تجلیل خواهد شد.» زارعی با بیان اینکه امسال در کنار بخش بین‌الملل، بخش نوین دیگری طراحی شده است، گفت: «این بخش جدید، تشکیل اتحادیه تئاتر جهان اسلام است که نزدیک به 30 مدیر هنرهای اسلامی از کشورهای اسلامی و میهمانان مختلف همراه ما خواهند بود.» او ادامه داد: «ما در نظر داشتیم این رویداد را در خوزستان برگزار کنیم و پنج نمایش به زبان عربی هم آنجا اجرا شود که به‌دلیل شرایط اقتصادی و دیگر موارد امکان چنین کاری برایمان فراهم نشد و این رویداد در تهران برگزار خواهد شد.» زارعی درباره آمار و ارقام آثار تولیدی جشنواره توضیح داد: «۳۷ نمایش در بخش مسابقه ایران، ۲۳ اثر در بخش مسابقه بین‌الملل، ۲ اثر در بخش ویژه، ۱۳ اثر رادیو تئاتر و ۳۱ اثر در بخش خیابانی اجرا خواهند شد. امسال سال چهره‌های درخشان و جوان تئاتر کشور است و چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر این استعدادها را به تئاتر ایران معرفی خواهد کرد. 80 درصد کارهای ما استانی است و 20 درصد برای تهران است. امسال سال شهرستان‌ها و درخشش هنرمندان شهرستان است.»
تأسیس اتحادیه تئاتر جهان اسلام
در بخش دیگری از این برنامه حسن رونده، مدیر بخش استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی، توضیحات خود را درباره جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای ارائه کرد و پس از او ایوب آقاخانی، مدیر بخش نمایشنامه‌نویسی هم آمار و اطلاعات مربوط به این بخش را ارائه داد. در بخش دیگری از این نشست، مرتضی منصوری، مدیر بخش بین‌الملل توضیحاتی درباره حضور گروه‌ها و هنرمندان خارجی ارائه کرد و گفت: بخش بین‌الملل با اجرای آثاری از برزیل، روسیه، عمان، اسپانیا، عراق، ارمنستان، تونس و اردن برگزار می‌شود، ضمن اینکه چند کارگاه آموزشی با حضور استادانی از ایرلند جنوبی، صربستان، الجزایر و روسیه برپا خواهد شد. روز هفتم و هشتم بهمن ماه در راستای شکل‌گیری اتحادیه تئاتر جهان اسلام، ۲۰ مقاله از ۱۰ کشور ارائه می‌شود. به گفته منصوری، ۷ نفر از مدیران جشنواره‌های خارجی، ۲۵ هنرمند میهمان و بیش از 100 هنرمند که اعضای گروه‌های نمایشی هستند، از جمله هنرمندان بخش بین‌الملل به شمار می‌آیند. در پایان نیز کوروش زارعی، دبیر جشنواره تئاتر فجر با اظهار قدردانی از هنرمندان شرکت‌کننده در این رویداد گفت: عده زیادی برای شرکت در جشنواره با تهدید روبه‌رو شدند ولی عاشقانه به پای تئاتر ایستادند، چراکه کمک هزینه جشنواره حتی پول دکور آنان را تأمین نمی‌کند ،بنابراین دستشان را می‌بوسم که برای فرهنگ کشور خود ایستادند. او استقبال مردم از آثار جشنواره‌های استانی را نشانه دلتنگی مردم برای تئاتر دانست و تعطیلی تئاتر را ظلم به مردم خواند. او خطاب به کسانی که تئاتر را تحریم کرده‌اند، خاطرنشان کرد ، تئاتر هرگز تعطیل بردار نیست و با تعطیلی آن، خودمان و مردم را از این هنر محروم می‌کنیم. زارعی با اشاره به اینکه هیچ یک از اصناف کار خود را تعطیل نکرده‌اند، چرا ما خودمان شغلمان را تعطیل کنیم؟ ادامه داد: «وقتی کارمند جایی هستیم و حقوق ماهانه دریافت می‌کنیم، همکاران مان را به تعطیلی تئاتر فرا می‌خوانیم؟!»
جستجو
آرشیو تاریخی