صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و هفت - ۲۸ دی ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و هفت - ۲۸ دی ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

«ایران» از چالش سردی هوای پایتخت برای کارتن خواب ها گزارش می دهد

استفاده 2 هزار بی‌خانمان از گرمخانه‌ها در روزهای برفی

 گروه اجتماعی / سازمان هواشناسی برای امروز تهران، حداقل دما را صفر درجه پیش‌بینی کرده است. پایتخت در هفته اخیر نیز یکی از سردترین هفته‌های سال را پشت‌سر گذاشت و البته پیش‌بینی‌ها حکایت از این دارد که سرمای هوا در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت. آنچه اما این روزها از چهره سرمازده تهران روایت می‌شود، بیش از آنکه شهروندانش را هدف قرار داده باشد، غافلگیری خیابان‌های برفی و یخ زدگی معابرش است. این درحالی است که در تهران بی‌خانمان‌ها و کارتن‌خواب‌ها و حتی عابرانی زندگی می‌کنند که این چهره زمستانی، برایشان چندان جذاب و دلخوش کننده نیست. شهرداری بارها اعلام کرده است که اگر بی‌خانمانی را در خیابان‌ها دیدید با شماره 137 تماس بگیرید، اما برخی شهروندان در زمستان برفی این روزهای تهران، بیش از آنکه سرشان را زیر پل‌های خیابانی و روی پل‌های عابر پیاده بگردانند، به‌دنبال یخ‌زدایی معابری هستند که لیز نخوردن خودروهایشان را تضمین کند. اگرچه شهرداری تهران اعلام کرده است که در این زمستان غافلگیر نشده، اما رئیس مرکز سامانه مدیریت شهری و نظارت همگانی (۱۳۷پلاس) با اعلام خبر 17 هزار تماس با این سامانه، اعلام کرده است که درخواست شن و نمک‌پاشی برای رفع لغزندگی کوچه‌ها، خیابان‌ها و معابر بیشترین درخواست و پیام شهروندان در روز 25 دی ماه بوده است! با این‌همه خبری از اعلام آمار اینکه چند نفر برای بی‌خانمان‌های شهر ابراز نگرانی کرده  یا تماس گرفته‌اند تا به وضعیت آنها رسیدگی شود، وجود ندارد! این درحالی است که همه ما به عنوان یک شهروند، زمانی می‌توانیم از مدیران شهری انتظار مسئولیت‌پذیری داشته باشیم که در وهله اول یک شهروند مسئولیت‌پذیر باشیم.
فعالیت 20 گرمخانه در سطح شهر تهران
هم‌اکنون در شهر تهران 20 گرمخانه درحال فعالیت است که در کنار آنها 15 اتوبوس ویژه مجهز به وسایل گرمایشی، پتو و غذای ساده و با حضور مددکاران در میادین اصلی و پرتردد مانند تجریش، راه‌آهن، آزادی، امام حسین و محدوده بهشت زهرا به صورت کاملاً رایگان مستقر شده است. شهرداری تهران با توجه به سرمای هوا، ظرفیت پذیرش اسکان افراد بی‌خانمان تهران را 50 درصد افزایش داده است. آنطور که مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران به «ایران» می‌گوید «هر شب تعداد ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ بی‌خانمان در پایتخت ساماندهی و به مددسراها-گرمخانه‌ها- هدایت می‌شوند.» این درحالی است که معتادان متجاهر خارج از این ظرفیت حساب شده و در مراکز ماده 16 پذیرش و جذب می‌شوند و البته در میان پذیرش‌شدگان گرمخانه‌ها می‌توان ردپای افراد عادی مثل مسافران و درراه‌ماندگان که به‌طور موقت به گرمخانه‌ها آمده‌اند را هم دید.
خالی شدن 50 درصدی فضای مددسراها برای افراد بی‌خانمان
به گفته احمد احمدی صدر، «هم‌اکنون فضای مددسراها ۳۰ تا ۵۰ درصد خالی شده و پذیرای افراد بی‌خانمان است.»
احمدی صدر با بیان اینکه در روزهای برفی و سرد تهران 490 نفر از اتوبوس‌ها و حدود ۲هزار نفر نیز از گرمخانه‌های شهر استفاده کرده‌اند، می‌افزاید: «در بحث معتادان متجاهر مسئولیت جمع‌آوری و انتقال با نیروی انتظامی است. این افراد بعد از انتقال به مراکز ماده ۱۶ غربالگری می‌شوند.»
اگرچه ظرفیت گرمخانه‌ها در تهران حدوداً 3 هزارنفر اعلام می‌شود، اما هنوز نمی‌توان آماری از تعداد دقیق کارتن خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها در تهران اعلام کرد. زمانی آمار 15 تا 25 هزار نفری اعلام می‌شد و مرگ چند کارتن‌خواب در سرما، حاشیه‌های زیادی به‌راه انداخته بود، اما امسال فعلاً خبری از آمار فوتی یا فوتی‌ها نیست. برخی این موضوع را به مشارکت شهروندان و تماس با سامانه شهرداری ربط می‌دهند و البته مدیریت شهری ادعا دارد که با افزایش خودروهای گشت‌زنی در نقاط مختلف شهر، امکان شناسایی کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها را چند برابر کرده است.
گشت 40 خودرو به صورت شبانه روزی در سطح پایتخت
ظاهراً 40 خودروی گشت به صورت شبانه‌روزی در سطح شهر گشت می‌زنند تا اگر بی‌خانمان یا کارتن‌خوابی مشاهده شد، سریعاً به گرمخانه‌ها منتقل شود. این تعداد گشت نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر افزایش داشته است. اما مسأله اینجاست از آنجا که مصرف مواد مخدر در گرمخانه‌ها ممنوع است، اغلب کارتن‌خواب‌ها تمایلی به رفتن به گرمخانه‌ها ندارند. برخی کارشناسان البته از وضعیت بهداشتی گرمخانه‌ها گلایه می‌کنند و معتقدند که انواع بیماری‌ها در این محیط انتقال می‌یابد. اما وزارت بهداشت می‌گوید که بازرسی‌ها از سوی کارشناسان بهداشت محیط در زمینه بهداشت پتو، تخت و مواد غذایی به طور مرتب انجام می‌شود و از این نظر خطری متوجه مراجعه‌کنندگان نیست. همچنین معاونت بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کار نظارت بر انتقال عوامل بیماری‌زا را برعهده دارند و بر این اساس بعضی بیماری‌های واگیر از جمله «اچ‌آی‌وی»، «هپاتیت» و «سل مقاوم به درمان» در گرمخانه‌ها و مراکز کاهش آسیب ماده 15 مرتب کنترل می‌شود. با این‌همه برخی مددکاران و کارشناسان آسیب که در مواجهه مداوم با کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها بوده‌اند، تأکید دارند که اغلب آنها تمایلی ندارند که وسایلشان را رها کنند. وسایل که نه! همان کارتن‌ها و خرده آشغال‌هایی که دورشان جمع کرده‌اند. از آنجا که نمی‌توانند با خودشان به گرمخانه ببرند، پس در برابر رفتن به گرمخانه هم مقاومت نشان می‌دهند. البته برخی کارتن‌خواب‌ها که نگران خماری نیستند و حسابی خودشان را ساخته‌اند، خیلی زودتر از دیگران تسلیم می‌شوند، چون می‌دانند می‌توانند صبح زود مرخص شوند. همین مقاومت‌ها البته موجب شده تا در سال‌های اخیر گونه دیگری از امدادرسانی در اطراف کلونی‌های کارتن خواب‌ها ایجاد شود. استقرار اتوبوس‌ها که حالا آمارشان به 15 عدد رسیده، در راستای همین هدف پایه‌گذاری شده است تا اگر بی‌خانمانی برای رفتن به گرمخانه مقاومت نشان داد، لااقل از نظر سرما در امان باشد و غذای گرم مصرف کند. با این‌همه آنچه بیشتر از گشت‌های شهرداری می‌تواند به ساماندهی کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها در تهران منجر شود، مشارکت فعال شهروندان است.
جستجو
آرشیو تاریخی