صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و هفت - ۲۸ دی ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و هفت - ۲۸ دی ۱۴۰۱ - صفحه ۱۰

«ایران» از عملکرد تولید و فروش صنایع بورسی تا پایان آذرماه 1401 گزارش می‌دهد

رشد 39 درصدی درآمدهای صنعت شوینده

صنعت شوینده از سیاست تثبیت نرخ ارز منتفع خواهد شد

گروه اقتصادی / صنعت شوینده و شرکت‌های آرایشی و بهداشتی در اقتصاد ایران از جمله شرکت‌های بزرگ و سودده شناخته می‌شوند و وجود تقاضای مستمر برای محصولات بهداشتی، تداوم فعالیت‌های این صنعت را برای مدت بسیار طولانی تضمین می‌کند.
با این حال این صنعت در دنیا و ایران از گستردگی خاصی برخوردار است و رقبای زیادی از تولیدکنندگان داخلی و خارجی در آن اقدام به تولید و توزیع محصولات متنوع می‌کنند و از این‌رو فعالیت‌های بازاریابی، تبلیغات و ارائه کیفیت مناسب محصول، اهمیت زیادی برای ادامه حیات شرکت‌ها خواهد داشت. صنعت شوینده در ایران وابستگی زیادی به واردات مواد اولیه و تجهیز دستگاه‌های مورد نیاز در فرایند تولید دارد و از این‌رو طی سال‌های گذشته از طریق نوسانات شدید نرخ ارز و تغییرات در سیاست‌های ارز تخصیصی برای واردات و همچنین اعمال تغییرات در تعرفه واردات مواد اولیه محصولات شوینده، آسیب دیده است.
براساس اعلام مدیران فعال در این صنعت، فعالیت‌های شرکت‌های ایرانی در وهله اول در معرض ریسک تغییرات در نرخ مبادله ارزی قرار می‌گیرد، به‌ طوری‌ که تغییرات نرخ ارز بر قیمت مواد اولیه و در نتیجه بهای تمام شده محصولات تأثیر منفی می‌گذارد، بدین جهت شرکت‌ها همواره در تلاشند بخشی از ارز مورد نیاز خود را از طریق صادرات محصولات و بخش دیگری را از طریق سامانه نیما تأمین کنند.
از آنجایی که به‌ دلیل شرایط موجود در ایران بخش کمی از درآمدهای صنعت شوینده از طریق صادرات تأمین می‌شود، این صنعت یکی از صنایعی است که از سیاست تثبیت نرخ ارز منتفع خواهد شد.
صنعت شوینده  یا به‌ طور کلی‌تر صنعت آرایشی و بهداشتی در ایران تحت کنترل چند جریان مختلف قرار دارد که یک انحصار چندقطبی را در بازار به‌ وجود آورده‌اند.
بررسی شرکت‌های فعال و سهامداران اصلی آنها نشان می‌دهد فعالان صنعت شوینده از بخش خصوصی و سازمان‌های بزرگ نیمه‌دولتی تا بانک‌ها را دربرمی‌گیرد که در ادامه به‌ طور مجزا به بررسی آنها می‌پردازیم.
11 درصد بازار شوینده ایران در اختیار گروه بهشهر
شرکت مدیریت صنعت شوینده بهشهر که با نماد «شوینده» در بازار سهام شناخته می‌شود، در چند شرکت بزرگ شوینده ایران سهامدار است و از این طریق برندهای مهمی همچون پاکسان، گلتاش، ساینا، مروارید هامون و آلی شیمی قم در تصاحب این شرکت قرار می‌گیرند. ظرفیت بازار داخلی صنعت شوینده حدود یک میلیون و 630 هزار تن برآورد می‌شود که از این مقدار حدود 11 درصد از طریق شرکت‌های زیرمجموعه «شوینده» در اختیار این شرکت قرار گرفته و کل محصولات تولیدی شرکت‌های زیرمجموعه بیش از 262 هزار تن برآورد شده است. «شوینده» نیز یکی از گروه‌های فرعی شرکت توسعه صنایع بهشهر (نماد: وبشهر) است و به همین دلیل بخش عمده توزیع محصولات شوینده شرکت‌های این گروه از طریق دیگر شرکت زیرمجموعه گروه یعنی گروه «به پخش» صورت می‌پذیرد. در حال حاضر شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی «وبانک» بزرگ‌ترین سهامدار «وبشهر» محسوب می‌شود. همچنین بیش از 63 درصد سهام «وبانک» در اختیار بانک ملی ایران است و از طرفی با توجه به سهامداری شرکت‌های صندوق بازنشستگی کشوری در «وبانک» و «وبشهر» این شرکت نیز دومین سهامدار اصلی برای هلدینگ صنایع بهشهر و شرکت‌های زیرمجموعه آن به حساب می‌آید. این شبکه مالکیت تودرتو می‌تواند ضمن بهبود وضعیت دسترسی شرکت‌های زیرمجموعه «شوینده»، تداوم فعالیت‌های آنها را تا حدود زیادی تضمین کند.
پاکشو بزرگ‌ترین مجموعه در صنعت شوینده ایران
گروه صنعتی پاکشو یکی دیگر از بازیگران صنعت شوینده است که با دراختیار داشتن برندهایی همچون سافتلن، مریدنت، هوم، اوه و گلرنگ بخش قابل‌توجهی از بازار محصولات بهداشتی ایران را به خود اختصاص می‌دهد.
پاکشو با دراختیار داشتن بخشی از سهام گروه مدیریت صنعت خرده‌فروشی کوروش، شرکت گلپخش اول، شرکت آریان کیمیاتک، شرکت پدیده شیمی جم و شرکت سوران صنعت سپیدان، ساختار گرانبهایی را از کارخانه‌های تولید مواد اولیه و کالای نهایی و همچنین شرکت‌های توزیع و پخش در اختیار دارد که این موضوع تداوم فعالیت‌های آنها را تا حدود زیادی تضمین می‌کند. حدود 60 درصد سهام پاکشو تحت مالکیت گروه صنعتی گلرنگ قرار دارد و پدیده شیمی قرن نیز دیگر شرکت زیرمجموعه گروه صنعتی گلرنگ محسوب می‌شود. پاکشو سالانه حدود 315 هزار تن انوان محصول شوینده را تولید می‌کند. با توجه به مجموع تولید سایر شرکت‌های زیرمجموعه صنایع گلرنگ، این عدد بیش از 500 هزارتن در سال برآورد می‌شود و از این‌رو تولیدات این گروه می‌تواند بیش از یک‌سوم بازار داخلی را پوشش دهد.
«شپارس» در صدر بیشترین رشد درآمد و فروش
شرکت بین‌المللی محصولات پارس (نماد: شپارس) با ظرفیت تولید بیش از 300 هزار تن محصول شوینده، یکی دیگر از فعالان بزرگ صنعت شوینده در ایران شناخته می‌شود که حدود 18 درصد از کل ظرفیت تولید در ایران را پوشش می‌دهد.
این شرکت توانست با رشد 34 درصدی در ارزش فروش که در نیمه اول 1401 محقق شد، برای هفتمین سال متوالی بالاترین نرخ رشد درآمد بین شرکت‌های شوینده ایرانی را به خود اختصاص دهد. بیش از 67درصد مالکیت «شپارس» در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری سپهر است که اطلاع دقیقی از این شرکت منتشر نشده است. همچنین این شرکت برندهایی همچون هوم‌کر، رخت، عاج و بانو را در اختیار دارد و سال‌ها محصولات آن با نام تجاری تاید در ایران به شهرت رسیده بود. در خصوص شرکت‌های زیرمجموعه «شپارس» نیز هیچ اطلاعاتی در سامانه کدال مخابره نشده است.
بحران مالیاتی «شکف» رو به پایان است
شرکت کف «شکف» یکی از تولیدکنندگان قدیمی محصولات شوینده در ایران است که از سال 1390 با بحران روبه‌رو شد و فعالیت‌های آن رو به افول رفت. براساس ادعای مدیران شرکت کف، چالش عمده این شرکت طی سال‌های گذشته، ایجاد بدهی‌های مالیاتی ناعادلانه و فوق‌العاده از طرف سازمان امور مالیاتی پس از خرید سهام این شرکت بوده که به‌ دلیل عدم قبول و طولانی شدن رسیدگی در کمیسیون 251 مکرر، موجب اعمال محدودیت‌های شدید از جمله انسداد حساب‌های بانکی، ابطال کارت بازرگانی و ابطال گواهی ارزش افزوده برخلاف قانون ممنوعیت ثبت تغییرات و تصمیمات در اداره ثبت شرکت‌ها از سوی آن سازمان بوده است. براساس اعلام مدیران شرکت، اقدامات انجام شده جهت حل چالش‌های پیش گفته در سال مالی 1400 به نحو مطلوبی پیش رفته است و با رفع محدودیت‌های مالیاتی و رفع انسداد حساب‌های بانکی، کارت بازرگانی، گواهی ارزش افزوده و... شرکت با خرید مواد اولیه تولید و بسته‌بندی و فروش کالای ساخته شده و پایان یافتن تولید کارمزدی، با بهره‌مندی از فرصت‌های ایجاد شده و مقبولیت و اعتبار شرکت و با تحقیق و توسعه مناسبی که در حوزه محصولات جدید و تأمین خواسته مشتریان به‌ عمل آمده است، محصولات و کالاهای متنوع و جدید به سبد شوینده شرکت افزوده خواهد شد. همچنین مقدمات رفع محدودیت در اخذ کارت بازرگانی انجام شده و بازاریابی قابل‌توجهی در کشورهای افغانستان، روسیه، آذربایجان و... صورت گرفته است و به زودی شاهد صادرات محصولات شرکت خواهیم بود. با این وجود این شرکت همچنان در بحث شفاف‌سازی عملکرد خوبی نداشته و آخرین اطلاعات منتشر شده از طرف شرکت برای سه ماهه ابتدایی سال 1401 بوده است. بر اساس این اطلاعات، زیان شرکت همچنان ادامه دارد و گشایشی در بحث عملیاتی آن صورت نپذیرفته است.
ارزش ریالی درآمدهای صنعت 39 درصد افزایش یافت
به گزارش چابک آنلاین، با انتشار گزارش‌های تولید و فروش شرکت‌های بورسی تولیدکننده محصولات بهداشتی مشخص شد این صنعت توانسته است درآمدهای خود را در 9 ماه 1401 نسبت به‌ مدت مشابه سال قبل با افزایش 39.2 درصدی روبه‌رو کند و مجموع درآمدهای خود را از 13 هزار و 600 میلیارد تومان بالاتر ببرد. با وجود این نگاهی به جزئیات عملکرد شرکت‌های بورسی فعال در این صنعت نشان می‌دهد در حالی که برخی از شرکت‌های صنعتی و عمدتاً تازه‌وارد عملکرد بسیار مناسبی در رشد درآمدها به جای گذاشته‌اند، بحران در تولیدکنندگان قدیمی این صنعت همچنان ادامه دارد و این شرکت‌ها با وجود بالا رفتن قیمت محصولات، موفق به شناسایی درآمدهای بیشتر نشده‌اند.
جستجو
آرشیو تاریخی