صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و شش - ۲۷ دی ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و شش - ۲۷ دی ۱۴۰۱ - صفحه ۸

براساس تازه‌ترین داده‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت می‌گیرد

استخدام بیش از 40 درصدی دانش‌آموختگان کارورز

70 درصد از کارورزان در 16 ماه اخیر در سامانه طرح «کارورزی» ثبت‌نام کرده‌اند

گروه اقتصادی/ براساس تازه‌ترین داده‌های سامانه طرح کارورزی، 7/41درصد دانش‌آموختگان جویای کار که در طرح کارورزی ثبت‌نام شده‌اند در کارگاه‌های واجد شرایط این طرح استخدام شده‌اند. نکته قابل تأمل اینکه 70 درصد از کارورزان در 16 ماه اخیر در سامانه مذکور ثبت‌نام کرده‌اند.
طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی به استناد ماده (۷۱) قانون برنامه ششم توسعه و به‌عنوان یکی از برنامه‌های اثربخش وزارت کار ذیل سیاست‌های فعال بازار کار در قالب تبصره (۱۸) قوانین بودجه سنواتی تدوین شده و زمینه‌های لازم برای ارائه آموزش‌های شغلی به دانش‌آموختگان دانشگاهی بـا استفاده از ظرفیت‌های بلااستفاده موجود در واحـدهای فعال اقتصادی در بخش‌های خصوصی و تعاونی را فراهم کرده است.
این طرح همچنین در راستای اجرای مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی و شورای اشتغال توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تدوین شده و در واقع این طرح با هدف کاهش نرخ بیکاری جوانان دانش‌آموخته و از طریق تکمیل مهارت‌ها، جذب و به‌کارگیری آنها در بخش‌های تعاونی و خصوصی تدوین و به تصویب رسیده است.
طرح کارورزی با مطرح شدن در هفتاد و پنجمین جلسه شورای عالی اشتغال به‌تصویب رسیده و دستورالعمل‌های اجرای آن در سال ۹۶ و اصلاحی آن در سال ۹۸ جهت اجرا به استان‌ها ابلاغ شد.
بر پایه داده‌های سامانه طرح کارورزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تا 26 دی ماه امسال، 65 هزار و 451 دانش‌آموخته کارجو موفق شده‌اند در کارگاه‌های تولیدی مشغول به کار شوند.
بر این اساس، از سال 98 تا روزهای انتهایی شهریور سال 1400، میزان کارجویان ثبت‌نام شده از مجموع کل ثبت‌نام‌کنندگان 30 درصد بوده در حالی‌که در 16 ماه اخیری که دولت سیزدهم روی کار آمده، استقبال ازطرح کاروزی حدود 70 درصد بوده است.
حالا بر اساس تازه‌ترین داده‌های آماری، از ابتدای دی ماه تا 26 همین ماه، 1031 کارورز دیگر در کارگاه‌های تولیدی ثبت‌نام شده در این طرح به کار مشغول شده‌اند. به‌عبارتی این تعداد کارجو به جمعیت آماری شاغلان کشور اضافه شده‌اند.
تعداد کارگاه‌های ثبت‌نام شده نیز با افزایش 113 کارگاه از ۲۱ هزار و ۶۳۷ به 21 هزار و 750 کارگاه رسیده‌اند.
تازه‌ترین آمار اجرای طرح «کارورزی» وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز نشان می‌دهد که تا 26 دی ماه 156 هزار و 940 نفر از دانش‌آموختگان و کارجویان واجد شرایط، در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند.
داده‌های آماری حکایت از آن دارند که از ابتدای دی ماه تا روز 26 همین ماه، 176 کارگاه به تعداد کارگاه‌های مشمول معافیت بیمه‌ای در طرح کارورزی اضافه شده‌اند. تعداد کارگاه‌های مشمول معافیت بیمه‌ای تا اول دی ماه امسال، ۱۱هزار ۵۰۲ واحد کارگاهی بوده است. براساس داده‌های آماری سامانه طرح کارورزی، بیشترین استانی که کارورزان آن به استخدام بنگاه‌های تولیدی ثبت‌نام شده در این طرح درآمده‌اند، استان فارس بوده و رتبه‌های بعدی در اختیار استان‌های لرستان، اردبیل، خوزستان و اصفهان گرفته است.
به لحاظ تعداد کارگاه‌های ثبت‌نام شده در طرح کارورزی نیز استان فارس نیز رتبه اول را در اختیار دارد و در رتبه‌های بعدی به‌ترتیب استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، اردبیل، کرمان و تهران قرار دارند.
استان‌های فارس، خوزستان، لرستان، کرمان، اصفهان، ایلام، خراسان رضوی و کرمانشاه بیشترین تعداد داوطلب شرکت‌کننده در طرح کارورزی را داشته‌اند.
در واقع این طرح، شرایط و زمینه‌ای برای آشنایی دانش‌آموختگان با محیط کار و افزایش قابلیت‌های آنان برای اشتغال را در آینده فراهم آورده است و بر اساس اهداف طراحی شده برای طرح کارورزی پس از پایان طرح، حدود ۷۰ درصد کارورزان در همان بنگاه محل انجام طرح، مشغول به کار شده و زمینه تسهیل ورود به بازار کار برای سایر کارورزان نیز با ارتقای مهارت، مهیا می‌شود.
یکی از راهکارهای عملیاتی موفق در حوزه اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی، تدوین و اجرای طرح کارورزی وزارت کار است که بر اساس پیش‌بینی‌های آغاز اجرای آن، این طرح باید شکاف بین آموخته‌های دانشگاهی و مهارت‌های مورد نیاز در بازار کار را کاهش داده و راهکاری برای دستیابی به سیر رو به کاهش آمار بیکاری دانش‌آموختگان و افزایش آمار اشتغال در این قشر باشد.
رویکرد فعلی دولت در راستای افزایش سهم آموزش‌های مهارتی در قوانین برنامه توسعه کشور است و برای این منظور از طریق ابزارهای مالی پشتیبانی می‌شود که از آن جمله افزایش اعتبارات این آموزش‌ها از بودجه عمومی دولت است. همچنین، اغلب آموزش‌های مهارتی دارای کارفرمای خصوصی بوده و در کوتاه‌مدت برای مهارت‌آموختگان بازده اقتصادی به همراه دارند؛ بنابراین از ظرفیت بالایی برای افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه برخوردارند که می‌توان با اطمینان‌بخشی به خانواده‌ها نسبت به اشتغال و درآمد آموزش‌های مهارتی، آنها را به سرمایه‌گذاری در این حوزه ترغیب کرد.

 

برش

تا 26 دی ماه امسال، 65 هزار و 451 دانش‌آموخته کارجو موفق شده‌اند در کارگاه‌های تولیدی مشغول به‌کار شوند
بیشترین استانی که کارورزان آن به استخدام بنگاه‌های تولیدی ثبت‌نام شده در این طرح درآمده‌اند، استان فارس بوده و رتبه‌های بعدی در اختیار استان‌های لرستان، اردبیل، خوزستان و اصفهان قرار گرفته است

جستجو
آرشیو تاریخی