صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و شش - ۲۷ دی ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و شش - ۲۷ دی ۱۴۰۱ - صفحه ۲

اخبـــــار


مخبر در جلسه هیأت امنای دانشگاه تربیت مدرس:
هزینه در بخش پژوهش سرمایه‌گذاری است

معاون اول رئیس جمهور پیش از ظهر دیروز با حضور در دانشگاه تربیت مدرس در جلسه هیأت امنای این دانشگاه شرکت کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس جمهور، محمد مخبر در این جلسه با بیان اینکه دانشگاه تربیت مدرس به دلیل مأموریت‌های خطیری که برعهده دارد از ساحت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، گفت: این دانشگاه به جهت وظیفه تربیت اعضای هیأت علمی و مدرس در رشته‌های علمی مورد نیاز دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی کشور، نقش مؤثر و مهمی در توسعه تحصیلات عالی و تولید علم در کشور ایفا می‌کند. معاون اول رئیس جمهور با اشاره به مسائل و چالش‌های مختلف داخلی و خارجی پیش روی کشور، تصریح کرد: دانشگاه تربیت مدرس می‌تواند با ورود به این مسائل و تعریف کارویژه‌های مرتبط، ساختارهایی چابک و علمی را برای رفع هر یک از این چالش‌ها فعال کند و راه حل‌هایی عملیاتی و قابل اجرا برای چالش‌های کشور پیشنهاد دهد. مخبر همچنین با اشاره به رویکرد و توجه ویژه دولت سیزدهم به دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور، توجه جدی به موضوع پژوهش را از اصلی‌ترین اولویت‌های دانشگاه‌ها دانست و افزود: هر میزان تخصیص اعتبار در بخش پژوهش بیش از آنکه هزینه باشد، سرمایه‌گذاری است.

پیگیری واگذاری بی‌ضابطه خودرو
به دستگاه‌ها در بازرسی ویژه رئیس جمهور
                
به دنبال دستور و تأکید رئیس جمهور مبنی بر پیگیری گزارش‌های واصله از فروش خارج از ضابطه خودرو به برخی دستگاه‌ها، بازرس ویژه رئیس‌ جمهور اعلام کرد که این نهاد ضمن جلوگیری از واگذاری رانتی خودرو به مدیران ایران خودرو، از مدیران این شرکت‌ خواسته است تا درباره واگذاری‌ها توضیح دهند.
به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام حسن درویشیان با اشاره به اینکه بازرسی ویژه به محض اطلاع از واگذاری‌های خارج از ضوابط۳۴ دستگاه خودروی «هایما» به مدیران ایران خودرو، موضوع را پیگیری کرد، اظهار کرد: با مسئولان مربوطه از جمله وزارت صمت مکاتبه کردیم و از آنان توضیح خواستیم که واگذاری‌ها چه میزان بوده و بر اساس چه ضوابطی انجام شده‌ است. وی با بیان اینکه موضوع با جدیت در حال پیگیری است تا مشخص شود کدام دستگاه‌ها متقاضی چه تعداد خودرو بوده‌اند، تأکید کرد این درخواست‌ها از قوای مختلف بوده و گزارش جمع‌بندی بررسی‌ها به اطلاع مردم خواهد رسید. حجت‌الاسلام درویشیان در پاسخ به اینکه در این پرونده دقیقاً چه کسی مرتکب تخلف شده، توضیح داد: ارزیابی این موضوع نیازمند بررسی دقیق ابعاد و مستندات است اما افراد و دستگاه‌های مختلف ممکن است درخواست‌هایی خارج از ضوابط داشته باشند، کسی که این درخواست را اجرا می‌کند، قاعدتاً مقصر است ولی درباره این موضوع هنوز نمی‌توان نظر قطعی داد و منتظر توضیحات مسئولان هستیم.


استقبال شخصیت‌های علمی و فرهنگی
از انتصاب دکتر خسروپناه

چندی قبل حجت‌الاسلام خسروپناه استاد تمام فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به‌عنوان دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی منصوب شد. وی مدرس خارج فقه نظامات اجتماعی حوزه علمیه قم و رئیس هیأت اندیشه‌ورز دینی قرارگاه فرهنگی اجتماعی قرب بقیه‌الله بوده است که در سوابق علمی خود تألیف ۶۵ کتاب در زمینه فرهنگی و فلسفی و کلامی و فقهی و همچنین معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی کشور را عهده‌دار بوده است. اکنون این انتصاب با استقبال چهره‌های فرهنگی و دانشگاهی روبه‌رو شده است.
محمد مصباح پژوهشگر حوزه علوم انسانی در این خصوص می‌گوید: استاد عبدالحسین خسروپناه علاوه بر شایستگی مدیریتی، دارای بنیان فکری منسجم و راهکارهای عملی و قابل پیاده‌سازی در ایجاد تحول است و بخوبی می‌تواند در جایگاه جدید به وظایف خود عمل کند. به گزارش ایرنا وی در خصوص صلاحیت دکتر خسروپناه گفت: یک ویژگی مهم و به نظر من فراموش شده‌ای که در مورد وی وجود دارد و کمتر بیان شده، ویژگی پرکار بودن وی است. بعید می‌دانم کمتر جوانی این توان را داشته باشد که پا به پای دکتر خسروپناه همراه شود؛ چه در زمانی که ریاست مؤسسه حکمت و فلسفه ایران را برعهده داشت و چه در زمان معاونت علوم انسانی و هنر از کار و پژوهش فراغت نداشت. مصباح افزود: این درحالی بود که علاوه بر مأموریت اصلی، همزمان در چند مجموعه کلیدی و مهم دیگر از جمله هیأت اندیشه‌ورز دینی، قرارگاه فرهنگی اجتماعی قرب بقیه‌الله، دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی نقد و مناظره، مرکز مطالعات و پژوهش‌های فرهنگی حوزه علمیه قم، شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز نقش آفرینی اساسی داشت و همچنان مسأله مطالعه و کار علمی را نیز جدی در برنامه روزانه خود قرار داده بود.
محمدرضا مخبر دزفولی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در مورد انتصاب حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه به سمت دبیری این شورا گفت: دکتر خسروپناه را فردی فاضل می‌دانم و در دوره جدید مدیریتی محکم به خدمت خود ادامه می‌دهم.
مهدی عاشوری استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات و مسئول راه‌اندازی دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی درباره شخصیت علمی فرهنگی دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حجت‌الاسلام خسروپناه فرد صاحب نظری است و تلاش زیادی دارد تا فضا را برای تضارب‌آرا و دیدگاه‌های مختلف فراهم کند.

امیرعبداللهیان به ترکیه می رود

وزیر امور خارجه امروز به دعوت همتای ترکیه‌ای خود به این کشور سفر می‌کند.حسین امیرعبداللهیان در سفر به ترکیه با تعدادی از مقامات ارشد این کشور همسایه دیدار و رایزنی خواهد کرد. به گزارش مهر، پیش‌بینی می‌شود که محور اصلی این سفر علاوه بر رایزنی در مورد روابط دوجانبه، آخرین تحولات سوریه و دیدارهای اخیر بین وزیران دفاع سوریه، روسیه و ترکیه باشد. همچنین به نظر می‌رسد که در این سفر مقامات دو کشور در مورد زمان سفر آتی سید ابراهیم رئیسی به ترکیه نیز رایزنی و گفت‌وگو کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی