نشست معاون اول رئیس‌جمهور با مدیران ۱۶ اندیشکده‌ اقتصادی

معاون اول رئیس‌جمهور بر ضرورت بهره‌گیری دولت از ظرفیت اندیشکده‌ها تأکید کرد و گفت: اندیشکده‌ها کانون و سرمایه‌ای بزرگ برای تعریف مسأله و ایده و همچنین نعمتی بزرگ برای حل مسائل دولت و کشور به شمار می‌آیند.
به گزارش ایرنا، محمد مخبر در نشستی 2 ساعته با مدیران ۱۶ اندیشکده اقتصادی فعال در کشور با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته از ظرفیت بزرگ اندیشکده‌ها در دولت‌ها و کشور غفلت اساسی شده است، افزود: استفاده از ظرفیت اندیشکده‌ها باید به ادبیات مشترک دولت تبدیل شود. به همین دلیل ساماندهی اندیشکده‌های اقتصادی برای گسترش تعامل و ارتباط با بدنه دولت بویژه وزارتخانه‌ها اهمیت اساسی دارد و باید با ایجاد یک ساختار تخصصی و گروه‌بندی اندیشکده‌ها، مسائل موجود به صورت موضوع محور ارائه شده و راهکارها و پیشنهادات این اندیشکده‌ها مورد بررسی قرار گیرد. مخبر گفت: اقدامات بزرگی در زمینه ترانزیت، سرمایه‌گذاری، معدن و مسکن در دولت انجام شده است و باید از دیدگاه‌ها و نظرات به روز اندیشکده‌های دلسوز و دغدغه‌مند به‌عنوان یک کانون هوشمند در کشور استفاده شود تا این اقدامات کارشناسی و تدقیق شود و بهبود یابد.
معاون اول رئیس‌جمهور فعال نبودن بخش خصوصی در کشور را یکی از نقص‌های جدی عنوان و تأکید کرد: در سالیان گذشته بخش خصوصی انگیزه کافی برای سرمایه‌گذاری در کشور نداشته و از اندیشکده‌ها انتظار می‌رود به‌عنوان حلقه میانی دولت و بخش خصوصی فعال شوند. همچنین اندیشکده‌ها باید نسخه عملیاتی در خصوص مسائل روز از جمله ارز، انرژی و مسکن در اختیار دولت قرار دهند و ما حتماً از این ظرفیت استفاده خواهیم کرد. در این جلسه مدیران اندیشکده‌ها نیز به تشریح و تبیین نظرات، رویکردها و دغدغه‌های خود در زمینه‌های مختلف ازجمله دیپلماسی اقتصادی، اقتصاد دریا، شکاف مالیاتی، آسیب‌شناسی فعالیت‌ها و نهادهای ستادی دولت، اقتصاد دیجیتال، ناترازی انرژی، توسعه سواحل مکران، الگوهای تولید مسکن برای دهک‌های پایین، امنیت غذایی، ترانزیت، هاب هوایی و توسعه معادن پرداختند و پیشنهادهای خود را ارائه کردند.
نشست با مدیر عاملان ۱۹ بانک دولتی و خصوصی
معاون اول رئیس جمهور در جلسه‌ای با مدیر عاملان ۱۹ بانک دولتی و خصوصی کشور، مسائل و چالش‌های بانک‌ها برای تأمین تسهیلات و حمایت از ساخت مسکن و تولید دارو را مورد بررسی قرار داد و تمهیدات لازم برای حل مشکلات و تسریع در اجرای تعهدات اتخاذ کرد.
به گزارش ایرنا، محمد مخبر در این جلسه با اشاره به اینکه مسکن ۳۰ درصد سبد هزینه خانوار را شامل می‌شود، مشارکت بانک‌های عامل و بانک مرکزی برای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن را امری بسیار مهم عنوان و تأکید کرد بانک‌های عامل باید با خلاقیت در روش‌های بانکداری و نوآوری در تأمین منابع مسکن و جذب نقدینگی، مشارکت و نقش جدی‌تری در تولید مسکن ایفا کنند. مخبر با اشاره به اینکه بانک‌ها امروز در تخصیص تسهیلات بخش مسکن از تعهدات و برنامه پیش‌بینی شده عقب هستند، بر ضرورت اجرای برنامه‌ای جهشی برای تسریع در پرداخت تسهیلات این بخش تأکید کرد و گفت: بانک‌های عامل بسترساز اصلی توسعه کشور هستند و باید مطابق آنچه در تکالیف آنها قید شده، منابع مالی مرتبط با تولید مسکن را با اولویت تخصیص دهند. در این زمینه دولت آمادگی دارد تا مشکلات و چالش‌های پیش روی بانک‌ها در مسیر انجام این تعهدات را بررسی و رفع کند. معاون اول رئیس جمهور همچنین از وزیر راه و شهرسازی خواست تا در جلسات جداگانه با هر یک از بانک‌های عامل، مشکلات را احصا و پس از ارزیابی موارد لازم را برای تصمیم‌گیری ارائه کند. وی همچنین بانک‌های عامل را مکلف کرد ضمن تلاش برای جذب نقدینگی و هدایت آن به سمت تولید و اعطای تسهیلات تکلیفی، تا پایان سال تعهدات خود در بخش تولیدکنندگان دارویی را نیز به صورت کامل و صد درصدی انجام دهند. مخبر با اشاره به اینکه بخشی از کسری تولید دارو در اثر تأخیر در تأمین تسهیلات مورد نیاز تولیدکنندگان دارو بوده است، گفت: تأمین بموقع دارو مسأله‌ای است که با سلامت مردم گره خورده و دولت مصمم است که این موضوع را با جدیت دنبال کند.

 


 

جستجو
آرشیو تاریخی