صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و چهار - ۲۵ دی ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و چهار - ۲۵ دی ۱۴۰۱ - صفحه ۷

اخبار

۱.۵ میلیارد مترمکعب از مجموع پساب کشور تصفیه می‌شود
مدیرکل دفتر تحقیقات، توسعه فناوری و ارتباط با صنعت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تأکید بر ضرورت تعیین تکلیف ۲۸ میلیارد مترمکعب پساب کشاورزی و با انتقاد از آبیاری فضای سبز شهر‌ها با آب تصفیه شده، گفت: در حال حاضر نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ درصد آب تصفیه‌شده صرف فضای سبز شهری می‌شود.
«احمد سیاحی» با انتقاد از احداث و راه‌اندازی صنایع آب‌بَر در شهر‌های کم آب کشور گفت: بر اساس برنامه‌ریزی و قوانین موجود در دنیا، صنایع آب‌بر در کنار دریا‌های آزاد احداث می‌شوند، اما متأسفانه در سال‌های گذشته شاهد احداث این دست از صنایع در استان‌هایی از کشور هستیم که با مشکل کمبود آب مواجهند.
مدیرکل دفتر تحقیقات، توسعه فناوری و ارتباط با صنعت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تأکید بر ضرورت بهره‌مندی از پساب در صنعت، افزود: یکی از روش‌های شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور این است که پساب را در اختیار صنایع قرار دهد، این اقدام ارزشمند است و باید در این زمینه سرمایه‌گذاری‌ها توسعه و گسترش یابد.
وی ادامه داد: مجموع پساب کشور در سال حدود ۴ میلیارد مترمکعب است که شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تاکنون موفق به تصفیه ۱.۵ میلیارد مترمکعب از این میزان شده است، اما با بهره‌مندی از روش‌های مختلف انتظار می‌رود فشار به منابع سطحی و منابع آب زیرزمینی کاهش یابد.
سیاحی همچنین با انتقاد از آبیاری فضای سبز شهر‌ها از طریق آب تصفیه شده شهری، تصریح کرد: در حال حاضر نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ درصد آب تصفیه‌شده شهری به مصارف فضای سبز شهری می‌رسد؛ این در حالی است که استفاده از پساب به دلیل دارا بودن مواد مغذی برای فضای سبز بهتر بوده و نتیجه بهتری دارد.
به گفته مدیرکل دفتر تحقیقات، توسعه فناوری و ارتباط با صنعت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، با تحقق و پیشبرد این فرآیند، پساب تصفیه‌خانه فاضلاب را تحویل فضای سبز می‌دهیم. وی تأکید کرد: در ایالت کویته پاکستان، قیمت پساب تصفیه‌خانه فاضلاب ۲.۵ برابر آب خام است، چرا که در این نوع آب یکسری مواد مغذی وجود دارد که برای کشاورزی ارزشمند است.
سیاحی خاطرنشان کرد: به هر میزان که پساب شهری تصفیه شود و آن را تحویل صنایع و فضای سبز شهری بدهیم، فشار بر منابع آب زیرزمینی و سطحی کاهش می‌یابد، در کنار آن باید بدانیم که کشور از یک بخش مهم دیگر با عنوان پساب کشاورزی برخوردار است که در این زمینه نیز باید تدبیر جدی و اساسی صورت گیرد.

تعطیلی برخی جایگاه‌های سی ان جی به‌دلیل افت فشار شبکه گاز
مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به اینکه برای مدیریت مصرف گاز در برخی استان‌ها جایگاه‌های سی ان جی به‌صورت نوبت‌بندی فعالیت می‌کنند، گفت: در استان‌هایی که شبکه گاز با افت فشار همراه شده، جایگاه‌های سی ان جی تعطیل شده‌اند.
محمدحسن باقری، با بیان اینکه فشار گاز در برخی استان‌ها کاهش پیدا کرده، افزود: افت فشار باعث تعطیلی جایگاه‌های سی ان جی در استان‌هایی مانند مازندران، گلستان، خراسان‌های شمالی، رضوی و جنوبی شده است.
وی ادامه داد: در این مناطق به‌دلیل آنکه فشار گاز محدود است، کمپرسورهای جایگاه‌های سی ان جی امکان خدمت‌رسانی ندارند.
مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تأکید کرد: کمپرسورهای جایگاه‌های سی ان جی برای انجام فعالیت باید فشار مشخصی گاز دریافت کنند که به‌دلیل افت فشار شبکه، این امکان وجود ندارد.
باقری ادامه داد: در استان‌های دیگر نیز که افت فشار ندارند، به منظور مدیریت مصرف و با هماهنگی شرکت ملی گاز ایران، جایگاه‌های سی ان جی به‌صورت نوبت‌بندی فعالیت می‌کنند تا گاز بخش خانگی تأمین شود.
وی با اشاره به اینکه اولویت تأمین گاز بخش خانوار است، گفت: اکنون در استان‌های دیگر جایگاه‌ها به‌صورت 50 درصدی فعالیت می‌کنند. به این صورت که نیمی از جایگاه‌ها برای 24 ساعت فعال هستند و بعد از آن نیم دیگر جایگاه‌ها آماده تحویل گاز می‌شوند. مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تأکید بر اینکه در تهران مشکلی در جایگاه‌های سی ان جی اعلام نکرده‌اند، افزود: تمام جایگاه‌های سی ان جی در تهران فعال هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی