صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و چهار - ۲۵ دی ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و چهار - ۲۵ دی ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

«ایران» به مناسبت گرامیداشت روز زن و خانواده از افزایش حضور زنان در مناسبات اجتماعی گزارش می‌دهد

افزایش اشتغالزایی زنان سرپرست خانوار 12 استان در سال جاری

مهسا قوی‌قلب
خبرنگار
این هفته مصادف با میلاد دردانه نبی اکرم صلوات‌الله علیه، فخر زنان عالم، صدیقه کبری، حضرت فاطمه زهرا(س) است؛ بانوی گرانقدری که اسوه تمام‌عیار مکارم و قله رفیع فضائل در تمامی دوران‌ها شناخته می‌شود.
ایشان مفهوم واقعی حیات دانسته می‌شود و زنان مسلمان ایرانی از کودکی همواره ایشان را الگوی مطلقه خود قرار می‌دهند چرا که در تمامی زمینه‌ها کرامات او، سرآمد بانوان دنیا است. زن ایرانی بویژه در دهه‌های اخیر توانسته در عرصه‌های مختلف از استحکام حوزه خانواده گرفته تا دیگر عرصه‌ها در جامعه به تأسی از این بانوی بزرگوار، رشد و شکوفایی چشمگیری داشته باشد.
زنان ایران پس از انقلاب اسلامی توانستند در زمینه‌های فرهنگی مانند سینما و هنر و مشارکت سالانه در جشنواره‌ها و به دور از هرگونه نمایش ابزاری و قهرمانی در رشته‌های ورزشی، کسب رتبه در المپیادهای علمی، کارآفرینی، معماری، نویسندگی، خلبانی، مدیریت تورهای گردشگری همراه با یادگیری زبان‌های خارجی، ارتقای رده‌های دیپلماتیک در وزارت امور خارجه و غیره، از زنان کشورهای همسایه و منطقه خود همچون افغانستان، عراق، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، حتی از ترکیه و تاجیکستان و... پیشی بگیرند.
در 40 سال اخیر شاهد رشد 56 درصدی تعداد دانشجویان دختر، کاهش چشمگیر نرخ مرگ و میر کودکان و نوزادان، کاهش نرخ بیکاری زنان به رقم 13.7 درصد، رشد 227 درصدی زنان داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی و افزایش تصدی شغل‌های مدیریتی و به عنوان نمونه، 4 دوره تصدی ریاست سازمان محیط زیست توسط زنان بودیم. با این همه، این روزها با افزایش رشد اجتماعی زنان، گروهی می‌خواهند شاغل بودن را در تقابل مادر بودن قرار دهند، این در حالی است که مادر بودن خود به تنهایی ارزشمند است.
زن ایرانی می‌تواند حق انتخاب داشته باشد و با بهره‌مندی از توانایی‌هایی که دارد هم می‌تواند یک زن خانه دار بوده و نقش مادری و همسری تا حد اعلا در خانواده ایفا کند و هم می‌تواند حضور در جامعه را انتخاب کرده و در حوزه‌های مختلف شکوفایی داشته باشد.
مریم صفاران، معاون راهبردی و رئیس دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده با تبریک میلاد حضرت زهرا سلام‌الله علیها به تمامی زنان جهان درباره هفته زن به «ایران» می‌گوید: هدف انسان، رسیدن به روح کمال است، تقرب به خداوند متعال و بهره‌مندی عمل صالح برخواسته از شخصیت وجودی زن است. زنان ایرانی همواره در تلاش هستند تا مادران نمونه و خاص باشند، در عین حال هم مرزی برای داشتن‌ها و رسیدن‌ها قائل نیستند و همواره در راه رسیدن به کمال هستند. آنچه که از آیات قران کریم به دست می‌آید، این است که انسانیت در گرو ایمان، عقیده و عمل صالح است.
مادر در نردبان و در آسمان معرفت الهی پا می‌نهد، چراکه رابطه مادر با فرزندان موهبتی الهی است. یکی از شاهراه‌های قرب به خداوند مادر شایسته بودن و تربیت صحیح فرزندان است. دست مادران کار خدایی می‌کند، زیرا او انسان خلق می‌کند.  
معاون راهبردی و رئیس دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده در ادامه با اشاره به امر اشتغالزایی برای زنان سرپرست خانوار در کشور توضیح می‌دهد: در راستای سیاستگذاری، پیرامون زنان سرپرست خانوار، با توجه به ضرورت هم افزایی منابع و امکانات، معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، تفاهمنامه‌ای با معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، در سال گذشته به امضا رساند، یکی از اقدامات مرتبط با آن تفاهمنامه، توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است که بهره‌گیری از توان و ظرفیت‌های زنان کارآفرین از منابع اعتباری معاونت توسعه روستایی را به سرانجام رساند.
در این خصوص، استان خوزستان به عنوان پایلوت انتخاب شد و در نهایت 260 زن سرپرست خانوار با همراهی زنان کارآفرین در رسته‌ها و رشته‌های مختلف همچون زنبورداری، خیاطی، پرورش گیاهان دارویی و نظایر آنها توانمند شدند. این اقدام در 28 شهرستان و 129 روستای استان انجام شد. در این اقدام متناسب با طرح اشتغال ارائه شده از سوی زنان کار آفرین یا زنان سرپرست خانوار بین 40 تا 100 میلیون تومان تسهیلات هم به ایشان ارائه شد. کل مبلغ تخصیص یافته برای این امر 10 میلیارد تومان است که با عاملیت بانک ملی توزیع شد.او در ادامه می‌افزاید: جهت رصد و نظارت بر این اقدام اساسی، زنان سرپرست خانوار از طریق کدملی رصد و پایش شده و تسهیلات در اختیار ایشان قرار داده شد. این طرح تاکنون در 12 استان دیگر نیز اجرایی شده و هم‌اکنون نیز در حال انجام است. تا پایان سال قرار است چند استان دیگر نیز به این طرح اضافه شوند. در خصوص اجرای طرح در استان خوزستان متوجه شدیم که بسیاری از این افراد در زمینه معرفی ضامن مشکل دارند، از این رو سعی کردیم، در شرایط معرفی ضامن‌ها ورود کرده و این امر را برای ایشان تسهیل کنیم و تاکنون هم تعداد 500 زن با معرفی استانداری‌ها از این تسهیلات بهره‌مند شده‌اند.
در حال حاضر صندوق ویژه‌ای که برای اشتغال زنان سرپرست خانوار در کل کشور وجود دارد 50 میلیارد تومان را جهت این امر مهم قرار داده است. امیدواریم که با سرعت عملی که تاکنون وجود داشته، تعداد این قشر از زنان در اقصی نقاط کشور به حداقل ممکن رسیده و بتوانیم گام بلندی در این عرصه برداریم.

جستجو
آرشیو تاریخی