صفحات
شماره هشت هزار و نود و هفت - ۱۷ دی ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و نود و هفت - ۱۷ دی ۱۴۰۱ - صفحه ۱۱

رویه فعالیت شرکت‌های حمل و نقلی اصلاح می‌شود

وزیر راه و شهرسازی از برنامه ریزی برای حذف واسطه‌ها در ناوگان حمل و نقل باری کشور خبرداد.
مهرداد بذرپاش گفت: اصلاح رویه فعالیت شرکت‌های حمل و نقلی آغاز شده است. اصلاح رویه شرکت‌های حمل ونقلی و جایگزین شدن پلتفرم‌های صدور بارنامه را به سازمان راهداری اعلام کرده‌ایم و تا یک ماه آینده این رویه اصلاح می‌شود.
او افزود: ۳۷۸ هزار کامیون در جاده‌های کشور تردد می‌کنند و یکی از مشکلات این ناوگان گسترده، فرسودگی است و هرچه این کامیون‌ها فرسوده‌تر باشد میزان مصرف سوخت و دیر رسیدن کالا به مقاصد و هزینه‌های نگهداری از آن‌ها افزایش می‌یابد. درهمین خصوص تأکید کرده‌ایم که تولید داخلی کامیون افزایش یافته به طوری که ۵۰ درصد از نیاز در این بخش از طریق تولید داخل تأمین شود. زمانی که تولیدات داخلی کافی نبوده و تولیدکنندگان همراهی کافی نداشته‌اند از اهرم واردات استفاده خواهیم کرد که در این حوزه هم اقدام به واردات کامیون‌های سه ساله اروپایی کرده‌ایم.
بذرپاش گفت: مشکل بعدی رانندگان که همواره در شرایط سخت اقدام به جابه جایی کالا‌ها از جمله نهاده‌های دامی، خوراکی و سوخت می‌کنند مربوط به بیمه رانندگان و از طرف دیگر کمبود لاستیک، روغن و قطعات یدکی بوده است که در حال حاضر نیاز کامیون‌ها به لاستیک ۴ میلیون حلقه است که میزان تولید در این بخش تنها یک میلیون حلقه در سال است که باید در این خصوص تدابیر لازم اتخاذ شود. او گفت: مشکل بعدی کامیونداران مربوط به سوخت آنهاست. میزان سهمیه کامیون‌ها ۳۰۰ لیتر است و این سهمیه براساس پیمایش آنها کاهش  یا افزایش می‌یابد که این میزان تخصیص سوخت با توجه به پیمایش بسیار زیاد کامیون‌ها پاسخگو نبوده و بسیاری از کامیونداران با کمبود سوخت مواجه هستند. وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: بخش دیگری از مشکلات کامیون‌ها مربوط به تعامل با شرکت‌های واسطه است که اقدام به تخصیص بار و صدور بارنامه می‌کنند. به سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای دستور داده‌ایم که تعامل بین این شرکت‌ها و رانندگان را با تغییر رویه اصلاح کنند و تا یک ماه آینده این اصلاح رویه در دستور کار قرار می‌گیرد. از سوی دیگر با توجه به آنکه پلتفرم مجازی در این بخش فراهم شده و بسیاری از بار‌ها در کمترین زمان، هزینه و سرعت اقدام به صدور بارنامه می‌کنند بنابراین اصلاح رویه را در این بخش در دستور کار خود قرار داده‌ایم.
او گفت: وزارت راه وشهرسازی صدور مجوز‌های خودرو‌های زیر سه سال و همچنین اصلاح تخصیص سوخت و لاستیک و قطعات یدکی رادر دستور کار خود قرار داده است.
جستجو
آرشیو تاریخی