تقویم خبری جنگ اوکراین

8 آوریل 2023: حمله موشکی روسیه به ایستگاه قطار در کراماتورسک
حمله موشکی روسیه به ایستگاه قطار در کراماتورسک منجر به کشته  و زخمی شدن غیرنظامیان شد. این رویداد آغاز مرحله جدیدی از جنگ بود و مسکو تمرکز خود را به سمت شرق تغییر داد
22 آوریل 2023: تهدید پریگوژین
جنگ وارد 423مین روز خود شد و تحولات مهمی گزارش شد، از جمله نبرد در حال انجام برای باخموت و تاکید یوگنی پریگوژین بر کنترل نیروهایش بر شهر. پریگوژین تهدید کرد که نیروهای خود را خارج می کند مگر اینکه مهمات لازم توسط نیروهای مسلح روسیه تامین شود.
آوریل 2023: افشای اطلاعات ایالات متحده
گنجینه‌ای از اطلاعات طبقه‌بندی شده ایالات متحده در مورد جنگ اوکراین، جزئیات درگیری های داخلی روسیه بر سر کشته شدگان اوکراینی، اتهامات مربوط به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، و حضور نیروهای ویژه غربی در داخل اوکراین افشا شد.
مه 2023: نیاز به کمک اروپا برای اوکراین
گمانه‌زنی‌ها در مورد یک ضد حمله احتمالی اوکراین شروع شد، اگرچه کیف در مورد برنامه‌های نظامی خود صریح بود. جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا هشدار داد که اگر حمایت اروپا به شدت افزایش نیابد، ممکن است اوکراین ظرف چند روز سقوط کند. مکرون موافقت کرد و از ناتو خواست تا تضمین های امنیتی ملموس را بدهد.
می 2023: درخواست از چین
تلاش‌های دیپلماتیک تشدید شد و لهستان از چین خواست تا روسیه را برای پایان دادن به جنگ خود در اوکراین تحت فشار قرار دهد.
می 2023: کمک آمریکا به اوکراین
جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، برنامه هایی را برای آموزش خلبانان اوکراینی بر روی جت های جنگنده F-16 ساخت ایالات متحده تصویب کرد.
16 ژوئن 2023: هشدار پوتین دربارۀ بلاروس
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که تسلیحات هسته‌ای به بلاروس منتقل شده است که با نگرانی جامعه بین المللی مواجه شد.
23 ژوئن 2023: روسیه علیه واگنر
یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر مدعی شد نیروهای ارتش روسیه علیه واگنر عملیات انجام داده‌اند و  او از راهپیمایی عدالت علیه ارتش روسیه خبر داد و مدعی شد که شرارت رهبری نظامی روسیه باید متوقف شود..
24 ژوئن 2023: شورش با هدف مسکو
شورش مسلحانه آشفته‌ای که رهبری دیرینه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را تهدید می کرد، از روز جمعه آغاز شد و به نظر می رسید تا شامگاه شنبه سرکوب شده باشد. نیروهای وفادار به پریگوژین با هدف رسیدن به مسکو شروع به سفر به شمال کردند.
24 ژوئن 2023: اتمام شورش واگنر
پریگوژین به مزدوران خود دستور داد تا راهپیمایی خود را به مسکو متوقف کنند و به اردوگاه های صحرایی خود بازگردند و اظهار داشت که می خواهد از ریختن خون روسیه جلوگیری کند. در انتها این حرکت واگنرها متوقف و یا سرکوب شد.
24 ژوئن 2023: لغو پیگیری پروندۀ پریگوژین
سرویس امنیت فدرال روسیه پرونده جنایی تحقیق در مورد شورش رهبر گروه واگنر یوگنی پریگوژین و نیروهایش را لغو کرد.
26 ژوئن 2023: بیانیۀ پریگوژین
پریگوژین بیانیه ای ضبط شده در دفاع از قیام منتشر کرد. او مدعی شد که هدف این بود که گروه واگنر را نجات دهد و مقامات دولتی ناتوان را پاسخگو کند. او تاکید کرد که هدف از این قیام سرنگونی دولت نیست و بار دیگر اتهام خود را مبنی بر اینکه گلوله باران نیروهای واگنر توسط ارتش عادی باعث شورش شد، تکرار کرد.
26 ژوئن 2023: پاسخ پوتین به واگنر
رئیس جمهور پوتین افراد ناشناس را که رهبری شورش را بر عهده داشتند، سرزنش کرد و بر این باور خود تاکید کرد که این اقدام یک عمل خیانت است. با این حال، او فرماندهان و مبارزان واگنر را عمدتاً میهن پرستانی توصیف کرد که «به طور پنهانی علیه همرزمانشان استفاده می شدند». او تأیید کرد که سربازان روسی توسط واگنر کشته شدند و از آنها به عنوان قهرمان یاد کرد. پوتین همچنین اظهار داشت که اعضای این گروه که مایل به تبدیل شدن به پیمانکاران عادی نیستند، اجازه انتقال به بلاروس را پیدا کردند.
27 ژوئن: سفر پریگوژین به بلاروس
رئیس واگنر وارد بلاروس می‌شود و مورد استقبال رئیس جمهور آن کشور قرار می‌گیرد.
ژوئیه 2023: توسعه هواپیماهای بدون سرنشین توسط اوکراین
دنیس شمیهال، نخست وزیر اوکراین اعلام کرد که دولت 40 میلیارد پوند 1.08 میلیارد دلار
برای توسعه صنعت هواپیماهای بدون سرنشین داخلی اختصاص داده است. هدف از این سرمایه‌گذاری، ارتقای قابلیت‌های فن‌آوری اوکراین در مواجهه با درگیری‌ها، ایجاد یک موازنه بالقوه در برابر پیشرفت‌های نظامی روسیه بود.
ژوئیه 2023: آمریکا و انگلیس برای اوکراین
سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده تایید کرد که خلبانان اوکراینی قرار است در دانمارک و رومانی در مورد جت‌های جنگنده F-16 آموزش ببینند و بریتانیا آموزش های زبان انگلیسی را برای خلبانان ارائه دهد.
23 آگوست: کشته شدن رئیس واگنر
رئیس گروه واگنر در یک سانحه سقوط هواپیمایی مشکوک در روسیه به همراه 9 نفر دیگر کشته می‌شود.
25 آگوست 2023: خروج روس‌ها از دونتسک اوکراین
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، خروج نیروهای روسی از شهر دونتسک اوکراین را اعلام کرد که نشان‌دهنده گامی مهم در درگیری است. این اقدام بخشی از یک توافق بزرگتر با هدف تنش زدایی و به طور بالقوه هموار کردن راه برای مذاکرات صلح بود. با این حال، خروج مشروط به اجرای کامل توافق آتش‌بس توسط هر دو طرف بود.
25 سپتامبر 2023: حمله به اودسا در اوکراین
شهر بندری مهم اودسا اوکراین در حمله گسترده روسیه متحمل خسارات قابل توجهی شد. نیروهای دفاعی اوکراین گزارش دادند که در این حمله از 19 پهپاد تهاجمی شاهد-136/131، 12 موشک کالیبر و 2 موشک مافوق صوت اونیکس استفاده شده است.  زیرساخت های بندر و انبارهای غله مورد اصابت قرار گرفتند. این حمله به عنوان نوعی انتقام برای حمله موفقیت آمیز اوکراین به مقر نیروی دریایی روسیه در سواستوپل کریمه در2 جمعه قبلی تلقی شد.
25 سپتامبر 2023: کمک آمریکا به انرژی اوکراین
ایالات متحده موافقت کرد تا سقف 522 میلیون دلار برای سیستم انرژی اوکراین فراهم کند. این تفاهم نامه همچنین شامل کمک 100 میلیون دلاری مشروط به اجرای برخی اقدامات از جمله اصلاحات بود.
29 اکتبر 2023: آمریکا برای اوکراین و اسرائیل
در حالی که جنگ وارد 613مین روز خود شد، وزارت بازرگانی ایالات متحده اعلام کرد که اوکراین و اسرائیل از توقف 90 روزه مجوزهای صادرات ایالات متحده برای اکثر سلاح های گرم و مهمات غیرنظامی معاف خواهند شد.
25 دسامبر 2023: جدال سامانه‌های هوایی
مقامات نظامی اوکراین و روسیه از سرنگونی هواپیماهای دشمن در جبهه‌های مختلف خبر دادند. یگان‌های ضد هوایی اوکراین مدعی شدند که یک جنگنده بمب افکن روسی سوخو 34 را در نزدیکی شهر ماریوپل تحت اشغال روسیه هدف قرار داده‌اند. در مقابل، وزارت دفاع روسیه گزارش داد که سامانه‌های پدافند هوایی این کشور طی 24 ساعت گذشته 4 هواپیمای نظامی اوکراینی را سرنگون کرده‌اند.
3 ژانویه 2024: حمله اوکراین به بلگورود
اوکراین حملات موشکی و پهپادی را به منطقه بلگورود در جنوب روسیه انجام داد که تشدید قابل توجهی در درگیری را نشان داد.
3 ژانویه 2024: اعلام کمک ناتو به اوکراین
آژانس پشتیبانی و تدارکات ناتو اعلام کرد که از گروهی از کشورها با قراردادی برای حداکثر 1000 موشک تقویت شده پاتریوت برای اوکراین حمایت خواهد کرد.
23 ژانویه 2024: حملات موشکی روسیه
روسیه موج دیگری از حملات موشکی را در سرتاسر اوکراین انجام داد و شهرهای بزرگ اوکراین از جمله کیف و خارکف را هدف قرار داد. مقامات اوکراینی از افزایش تعداد تلفات و تلاش‌های امدادی در حال انجام و همچنین آسیب‌دیدگی ساختمان‌های مسکونی و غیرمسکونی خبر دادند.
8 فوریه 2024: تغییر فرماندۀ نظامی توسط زلنسکی
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، ژنرال والری زالوژنی، فرمانده ارشد نظامی اوکراین را برکنار کرد. این اقدام یک قمار سیاسی مهم برای زلنسکی بود، زیرا اوکراین با یک سری حملات روسیه روبرو شد و دوباره در حالت دفاعی قرار گرفت.
6 مارس 2024: انفجار در اودسا
در جریان سفر میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان به اوکراین، انفجارهایی شهر بندری اودسا را لرزاند. علت انفجارها بلافاصله مشخص نشد، اما زیرساخت های شهر را مختل کردند و شهر را در معرض خطر قرار دادند. این حادثه بر تنش‌های نظامی جاری و آسیب‌پذیری زیرساخت‌های حیاتی اوکراین تأکید کرد.
مارس 2024: پیشروی اوکراین
نیروهای اوکراینی به پیشروی‌های قابل توجهی در شمال شرق دست یافتند و یک ضدحمله زدند. اوکراین قلمرو قابل توجهی را در منطقه خارکف بازپس گرفت و نیروهای روسیه را غافلگیر کرد.
جستجو
آرشیو تاریخی