زندگی در کودکی و نوجوانی با موسیقی آرام بخش‌تر می‌شود

اولین قدم‌های کــودکی روی نت

علی حکیمی
مدرس  موسیقی / پیانو

 امروز کودکان و نوجوانان به دنبال کشف دنیایی تازه پیرامون خود هستند. دنیایی که در آن صدایی دلنواز و موسیقی باکرامتی از آن دورها می‌آید، یافته‌های کودکان خلاق را دوچندان می‌کند. به نظر این نواها و موسیقی می‌تواند تحریک‌کننده عقل و هوش بچه‌های امروزی برای کنکاش دنیای علمی و خلاقیت‌های آنها باشد.
همین کودکانی که به‌دنبال پیشرفت و علم و آگاهی هستند، می‌توانند با درک موسیقی و شنیدن و یادگیری آن این تخیلات را جلا بخشیده و کشف کنند.
گوش کردن یا فراگیری موسیقی و نواها و صدا، می‌تواند همراه همیشگی کودکان باشد، چه از طریق رادیو و چه از طریق تلویزیون و...
و آنان (کودکان و نوجوانان) با ابزارهای تولید موسیقی و آلات موسیقی، در حالی که آنها را همه‌جا به همراه دارند در معرض موسیقی قرار می‌گیرند. بدین ترتیب تا زمانی که موسیقی با این میزان در دسترس کودکان قرار می‌گیرد، بهترین کار این است که آنان تحت آموزش قرار بگیرند.نظم، انضباط و احساس پرشور درک هنر می‌تواند از آموزش نت‌های موسیقی و سازهای موسیقی در دوران شکوفایی کودکان به‌دست بیاید و سرچشمه آغاز زندگی هنری این عزیزان‌مان باشد.نواختن یک ساز کافی است که کودک در زمینه آموزش روزمرگی و آموزش قدم‌های اولیه لازمه زندگی را با درک بهتر و حس زیباتر تجربه کند. از بهترین نتایج تحقیقات دانشمندان و کارشناسان در عرصه خلاقیت‌های کودکان و فعالیت‌های آنان، همین بس که رشد و تقویت دو سویه مغز، رشد و تقویت تکلم و اجتماعی شدن کودک را حاصل می‌شود.شاد زیستن و لذت بخشیدن به فعالیت‌های دوران کودکی و نوجوانی می‌تواند با شنیدن یا فراگیری موسیقی حاصل شود و مهارت‌هایی را در جهت خوب قدم برداشتن در روزهای ابتدا زندگی آنان را به‌وجود آورد.
هیجانات دوران کودکی و مدیریت انرژی این سنین می‌تواند با موسیقی کنترل و سنجیده شود و کودک انزوا‌طلب و گوشه‌گیر، افسرده و به دور از اجتماع نباشد.
موسیقی حس همکاری گروهی با هم‌سالان خود و همراه شدن با خانواده در امور روزمرگی را برای آنان به همراه خواهد داشت.
روانشناسان بر این باورند که توجه به دوران کودکی امری ضروری است؛ این دوران، نقشی حساس در آینده کودک دارد. آنها تأکید دارند که در برنامه تربیتی و پرورشی فرزندانشان موسیقی را لحاظ کنند و با آموزش در این زمینه و نواختن سازهای این دوران، حتماً در پرورش خلاقیت و شکوفاتر شدن آنها تأثیرگذار باشند. اگر به این موضوع توجه نشود، باعث وابسته شدن کودکان به اطرافیان و بزرگسالان می‌شود.
به‌طور خلاصه شده از این مقوله، این نتایج می‌تواند حاصل شود:
- موسیقی سرعت یادگیری را در کودکان بیشتر می‌کند.
- یادگیری موسیقی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌هایشان در تشخیص خوب و بد در فعالیت‌های روزمرگی را افزایش دهد.
- فرا گرفتن سازهای دوران کودکی مثل ارف و... ارتباط مستقیم با بهره هوشی کودکان و بالا رفتن سطح درک و آگاهی آنان دارد.
- بچه‌هایی که موسیقی را آموزش می‌بینند، در حل مسائل ریاضی و علوم قوی‌تر عمل می‌کنند و از پس این امور بهتر بر می‌آیند.
 

جستجو
آرشیو تاریخی