سبزه دارم، گل دارم...

تجربه اجرای نمایشنامه‌ای بهاری در ایام نوروز

ریحانه عارف‌نژاد
روزنامه‌نگار

اولین‌بار که مجموعه «آن، مان، نباران» را در یکی از سایت‌های فروش کتاب دیدم، اسم کتاب‌ها توجهم را جلب کرد:«قصه باغ و باغبان»، «یک بابا و یک مامان»، «یک اخمو و یک خندان»، «قصه ابر و باران» و... اعتبار نویسنده هم شکی برای خرید باقی نمی‌گذاشت. می‌خواستیم برای کتابخانه‌ای در دشتیاری سیستان و بلوچستان کتاب بخریم. بدون تردید چند جلد از این مجموعه را هم در سبد گذاشتیم.
قبل از ارسال کتاب‌ها به مقصد نهایی‌شان، توانستم یکی از جلدهایش را بخوانم. لذتبخش بود و نشاط‌آور. دلم می‌خواست در کتابخانه خودم هم یک نسخه‌اش را داشته باشم. چند شب پیش نوبت رسید به خواندن «آن، مان، نباران: بهار بود و زمستان» که از طاقچه خریده بودمش. دلچسب و روان و کودک‌پسند بود؛ مثل اکثر کارهای جناب رحماندوست، نویسنده و شاعری که عاشق جهان بچه‌هاست و بزرگ و کوچک با آثار او خاطره دارند.
عیدم و از راه می‌رسم...
«بهار بود و زمستان» گفت‌و‌گوی بین فصل بهار، فصل زمستان و عید نوروز است. بین بهار و زمستان بحثی در گرفته و هر کدام مصرانه دلیلی برای بهتر بودن خود می‌آورند. زمستان از سبزه و گل و بلبل خوشش نمی‌آید و بهار مخالف جدی سوز و سرماست. زمستان دوست دارد شب‌ها بلند باشند تا وقت بیشتری برای بازی و قصه وجود داشته باشد و بهار عاشق عید و عیدی‌ گرفتن است. این دو تا خیال صلح و آشتی ندارند تا اینکه خود عید وساطت می‌کند که با یادآوری زیبایی‌های مختص هر کدام، دعوا را بخواباند. عید، یادمان می‌آورد که اگر زمستان با همه سرما و سختی‌اش نیاید، بهاری هم پشت سرش نیست.
وقتی خواندن این شعرهای کودکانه برای بزرگسالان لذتبخش و جالب است، برای خود بچه‌ها هزار برابر جذاب‌تر خواهد بود. طبق رده‌بندی سنی اول کتاب، این نمایشنامه مناسب بچه‌های 3 تا ‌6 سال (و حتی بزرگ‌ترهایشان!) است. بچه‌ها می‌توانند این نمایش را در گروه‌های سه‌‌نفره اجرا کنند.
لطفاً نشه فراموش، عیدی بنده!
پیدا کردن و خواندن کتاب‌های مناسبتی را خیلی دوست دارم. چه مناسبت‌های مذهبی باشد و چه ملی. این‌طوری روزهای سال فرق بیشتری با هم دارند و حال‌وهوای هر کدام را بیشتر حس می‌کنیم. اگر برای میهمانی‌های عید نوروز دنبال سرگرمی جذابی غیر از بازی‌های موبایلی برای بچه‌ها هستید، تهیه این کتاب شیرین و بهاری می‌تواند پیشنهاد خیلی خوبی باشد؛ چه برای اجرا در خانه، مدرسه و چه هر جای دیگری که مکان و زمان مناسبی برای بازی پیدا کنید. راستی! یادتان نرود این مجموعه خوش‌آب و رنگ برای عیدی‌ دادن هم گزینه هیجان‌انگیزی است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی