ساده و مقوی مناسب سحر و افطار

شیرینی خرما یا کوکی خرما

با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان بازار مصرف خرما بیش از پیش رونق می‌گیرد. به همین خاطر امروز با هم طرز تهیه کوکی خرما را یاد خواهیم گرفت. کوکی خرما در واقع نوعی کلوچه خرما کوچک است که از یک خمیر بسیار ساده تشکیل شده و با خرما پوره شده پُر می‌شود. یکی از دلایل محبوبیت این شیرینی به علت سادگی آن است. در خمیر این شیرینی از بیکینگ پودر، جوش شیرین، خمیرمایه و شکر استفاده نمی‌شود و برای گرفتن خمیر نیازی به همزن یا غذاساز نیست. مواد داخلی خمیر هم متنوع است و می‌تواند خرما پوره شده، گردو یا پسته باشد، حتی ادویه معمول هم در هر منطقه متفاوت است و از دارچین، هل، میخک یا مخلوطی از همه اینها استفاده می‌شود.

 
مواد لازم (هم دمای محیط)
خرما....................................................................................................................... ۳۰۰ گرم
کره........................................................................................................................ ۱۰۰ گرم
آرد........................................................................................................ یک و یک چهارم پیمانه
گلاب................................................................................................... یک دوم قاشق غذاخوری
شیر............................................................................................................ دو قاشق غذاخوری
دارچین.................................................................................................... یک قاشق چای‌خوری

 

چند نکته در خصوص مواد اولیه
برای اندازه‌گیری آرد، ظرف یا پاکت آرد را با قاشق هم بزنید، پیمانه‌ها را با قاشق پر کنید و سر پیمانه را صاف کنید. آرد اندازه‌گیری شده را حتماً دو بار الک کنید.
برای این دستور می‌توانید از کره حیوانی(کره صبحانه) یا کره گیاهی سوپرمارکتی(مارگارین) یا مخلوط هر دو استفاده کنید. دقت کنید که برای این دستور کره سنتی، کره لاکتیکی، کره کم چرب، روغن جامد و روغن صاف قابل استفاده نیستند.

برای دستورات قنادی بهتر است از شیر پرچرب کارخانه‌ای استفاده کنید.
 
طرز تهیه کوکی خرما
برای آماده کردن این شیرینی ابتدا مواد میانی را آماده می‌کنیم. برای آماده کردن مواد میانی، انواع خرماهای موجود در بازار قابل استفاده است و محدودیتی در انتخاب نوع خرما وجود ندارد. البته روش پوره کردن انواع مختلف خرما متفاوت است، برای خرماهای نرم، بدون هیچ ابزاری بعد از پوست کندن و هسته گرفتن، خرما را با چنگال لِه کنید. ولی اگر خرما از جنس سفت‌تر است، خرما را خرد کنید و با یک چهارم پیمانه آب روی حرارت ملایم بگذارید تا جایی که خرما نرم و آب موجود بخار شود و بعد با چنگال خرماها را له کنید.
در بعضی دستورات هم استفاده از چرخ‌گوشت یا غذاساز برای خرماهای سفت توصیه می‌شود. برای اینکه پوست خرما راحت‌تر جدا شود و تمیز هم شده باشد، روی خرما آب‌جوش بریزید. دقت کنید که فقط در حد خیس شدن روی خرماها آب می‌ریزیم، وگرنه بافت خرما شُل و بدطعم می‌شود.
خرماها را پوست بکنید و هسته را از وسطش خارج کنید، سپس دارچین را به خرماها اضافه کنید. می‌توانید میزان دارچین موجود در دستور را نصف کنید و به جای آن یک دوم قاشق چای‌خوری هِل اضافه کنید. خرما و ادویه‌ها را خوب با چنگال له کنید تا یکدست شوند. وجود رگه‌های خرما مشکلی ایجاد نمی‌کند و همین که به طور کلی مایه یکدست شود، کافی است. حالا کاسه مواد میانی را کناری بگذارید و خمیر را آماده کنید.
 قبل از آماده کردن خمیر، فر را روی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد در فرهای گازی یا حدوداً ۱۶۰ درجه در فرهای برقی روشن کنید تا گرم شود.
سینی شیرینی‌پزی را آماده کنید. برای سینی دو نکته وجود دارد، اول اینکه به هیچ وجه سینی را چرب نکنید، چربی موجود در سینی باعث پیشروی کوکی‌ها و پهن و دفرمه شدن آنها می‌شود، پس به جای چرب کردن از کاغذ روغنی، ورق نسوز یا مت سیلیکونی استفاده کنید.
نکته دوم اینکه سینی شیرینی‌پزی که در لوازم قنادی‌ها با جنس آلومینیومی، گالوانیزه یا تفلون به فروش می‌رسد را تهیه کرده و از سینی خود فر استفاده نکنید. این را بدانید که فقط در چند مارک خاص فر، امکان استفاده از سینی خود فر برای شیرینی‌پزی وجود دارد.
 آرد الک شده را در کاسه تمیزی بریزید. کره نرم شده در دمای محیط را به آرد اضافه کنید و با نوک انگشتان دست، چنگال یا پیستری بلندر(همزن دستی خمیرگیر) مواد را با هم مخلوط کنید. وقتی آرد به شکل خرده بیسکوئیت درآمد و کره مخلوط شد، شیر و گلاب را اضافه کنید. دقت کنید که نیازی نیست کره و آرد کاملاً یکدست شوند، همین که به شکل تکه‌ای دربیایند، کافی است و می‌توان مواد‌ را اضافه کرد.
بعد از اضافه کردن مایعات، خمیر را به آرامی با نوک انگشتان دست، فقط و فقط تا حدی ورز بدهید که یکدست شود. ورز بیش از حد باعث به روغن افتادن خمیر و خرابی آن می‌شود.
حالا خمیر و مواد میانی را کنار هم بگذارید.
 از خمیر به اندازه یک گردو جدا کرده و بین دو دست گلوله کنید. می‌توانید تکه‌های خمیر را با قاشق به‌صورت چشمی یا با استفاده از ترازوی آشپزخانه به‌صورت دقیق و هم‌اندازه جدا کنید.
خمیر گلوله شده را کف دست‌تان بگذارید و با استفاده از انگشت شست دست دیگر، خمیر را پهن و گود کنید. می‌توانید قبل از فرم دادن خمیر، دست‌تان را چرب کنید و مواد میانی را به شکل گلوله‌های کوچک فرم دهید تا کار راحت‌تر شود.
با این روش میزان مواد میانی یکسان می‌شود و سرعت تهیه شیرینی‌ها هم بالا می‌رود. پس از آماده کردن گلوله‌های خرما از مواد میانی، آنها را وسط هر خمیر باز شده شیرینی می‌گذارید و بعد لبه‌های خمیر را با فشار دادن به هم می‌بندید. سپس بین دو کف دست خمیر را غلتانده تا به شکل توپی در بیاید.
شیرینی‌ها را روی سینی بچینید و روی شیرینی را به دلخواه تزئین کنید، مثلاً می‌توانید وسط شیرینی‌ها را کمی‌ گود کنید و آن را پس از اتمام پخت و سرد شدن، با شکلات آب شده، مغزیجات، پودر نارگیل یا... پر کنید. همین طور می‌توانید از مهرهای مختلف شیرینی مانند مهر نان برنجی برای طرح‌دار کردن سطح شیرینی استفاده کنید.
پس از این مرحله سینی شیرینی را به مدت بیست دقیقه در فر از قبل گرم شده قرار بدهید. بعد از این مدت روی شیرینی‌ها طلایی و پایین آن کمی ‌تیره می‌شود. دقت کنید که خمیر این شیرینی بعد از پخت بسیار لطیف و شکننده است، پس به هیچ وجه تا سرد شدن کامل شیرینی به آن دست نزنید. سینی را به مدت نیم ساعت روی توری خنک کننده قرار دهید و بعد شیرینی‌ها را از روی سینی جدا کرده و در ظرف سرو بچینید. در صورت تمایل می‌توانید روی شیرینی‌ها پودر قند الک کنید.

 شرایط نگهداری
کوکی خرما، شیرینی با ماندگاری بالا است. این شیرینی در ظرف در بسته در دمای محیط حداقل 10 روز تازگی خودش را حفظ می‌کند.
 از این‌که این آموزش را تا انتها با من همراه بودید از شما سپاسگزارم. امیدوارم لحظات شیرین زندگی‌تان هر روز بیشتر از روز قبل باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی